![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hei det er meg igjen, unnskyld for at jeg forstyrrer, men jeg fikk denne feilen, da jeg prøvde en lok med litt modifisert script.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Ja helt riktigt, det är bl.a. för att tåget inte ska stanna när manövervagnen passerar markern när motorvagnen fortfarande har ström. Läs vidare.
Ursprungligen postat av Bengan ![]() ... I klartext. Är det bara när elloket passerar, som det blir strömlöst eller gäller det också. Om du har ett tågsätt på 10-15 vagnar. Att reaktionen kommer redan vid första vagnen, om man backar ut på strömlös sträcka. ... Det är när elloket passerar som det blir strömlöst. Så du kan t.ex. backa in 10 vagnar på en strömlös sträcka och koppla bort de 8 sista och åka därifrån, bara inte loket passerar markern. Tackar Sven. Då tänkte jag rätt på första punkten och på den andra punkten. Precis vad jag hoppades på. Skönt att du tänker på det mesta. Är med i dom andra stegen, angående strömavtagarens upp och nedgång och dess lägen. Men har inte tänkt på, om knappen alltid är aktiv och fungerar på alla lok. Sällan jag har den listen utdragen och samma sak med hyttkörning. Brukar oftast, bara åka med tåget i utvändig kamera. Då jag tycker, att det ser så härligt ut, när ett elegant tågsätt bryter igenom landskapet. Tyvärr, så finns det inte så många banor. Där man verkligen kan sitta och njuta. Jag får rysningar, bara jag ser Ekans bilder. Har aldrig sett något liknande och kommer nog aldrig att komma i närheten vid eget bygge. Där måste det vara helt underbart, att åka med i en utvändig kamera och se landskapet dåna förbi.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Har du lagt til en pantograf for en vogn ("vehicle" klasse) i stedet for et lokomotiv (lokomotiv klasse)?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Det er jo en drivvogn, så den skal fungere, som en lokomotiv. Men jeg antar at jeg gjorde alt feil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Ny fundering, som har dykt upp för X10.
Som SL:s pendeltåg, så går dom ju ibland som fyra vagnpar = fyra strömavtagare 8 vagnar. Skulle man då, gå ut på en strömlös sträcka. Så borde dom tre första vagnparen ta sig förbi markern innan hon blir strömlös. Detta problem, spelar egentligen ingen större roll för mig. Då jag har tänkt ha egna spårvägar för dessa och att dom inte direkt kommer i närheten utav en strömlösa sträcka. Tänkte nu mer, på alla andra. Som kanske har tänkt att dubbelkoppla X10-14 med varandra. Vid närmare eftertanke, så blir det nog ändå att jag kommer nära strömlösa sträckor med andra X10-14 där jag hade tänkt använda 2 vagnpar. Misstänker att det kan bli svårt, att göra någonting åt det hela. När det gäller 4 vagnpar med 4 strömavtagare. Men du kanske har, en lösning där också.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Jag avvaktar dock lite till med nästa version, för det kanske kommer mer synpunkter/felrapporter från er. Dessutom har jag ju andra projekt också, att brottas med. EDIT: Det finns en detalj till som jag har tänkt på att införa, kanske. Som det är nu så fungerar inte markern om ett ellok redan står på en strömlös sträcka, när sessionen startar. Det går också att genomföra, så att markern blir aktiv och gör loket strömlöst initialt. Sen kan man också tänka sig att en marker från motsatt håll (som pekar mot den aktuella markern) samarbetar tillsammans med den aktuella markern. På detta sätt kan man göra kortare strömlösa sträckor. Har man god fart så kanske man kan ta sig vidare innan tåget stannar. Det mesta går att genomföra, men en del saker är långt ifrån enkla. Det är många situationer som kan uppstå, som man måste ta hänsyn till i skriptet. Det mesta av koden blir ganska fort övervägande felhantering (om...men...utifall att...).
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-12 klockan 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Sådär, nu har jag installerat in allt i TS2009 och även provkört med markern.
Fungerar perfekt för mig och precis som jag hade önskat. Lyfter på hatten och bugar, samt tackar engång till för detta. Låter även trevligt, med markern som pekar mot varandra. Skulle bli perfekt, tillsammans med Stoppförbudstavlorna som brukar användas vid sugtransformatorerna (synd att vi inte har några såna att sätta på stolparna)
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-18 klockan 23:29. |
||
![]() |
![]() |