![]() |
Göra strömlöst för ellok???
En fråga till Svenolov, som är duktig på script.
Går det att göra någon funktion med script. Så att elloken blir strömlösa, om dom kommer ut på en bandel utan kontaktledningar. Att man t.ex. sätter en trigger eller marker direkt efter en växel, där kontaktledningen inte fortsätter. Så när loket kör över denna, så stoppas loket och bara rullar vidare tills hon stannar. |
Citat:
|
Citat:
Är det något, som du redan har tittat närmare på och eventuellt redan jobbar på? |
Citat:
Det jag tänker på i första hand är en specialtrackmark som sänder ut information om strömlösa stäckor. Ett litet skript krävs till loket för att avläsa denna information. Om loket redan har ett skript, gör man bara ett tillägg på ett fåtal rader i detta skript. En annan variant är att använda standard trackmark's och göra en regel (rule) där man definierar den stömlösa stäckan samt vilka lok som som är eldrivna. Detta tar inte så många timmar att genomföra, speciellt den första varianten. |
Då är det bara, att hålla tummarna och hoppas att idén, faller dig in i smaken.
Så kanske det dyker upp någon bra variant, för detta ändamål i framtiden. |
Citat:
|
Citat:
Använder oftast TRS2004, enbart för att packa ihop egna ommålningar. Kör TRS2006 fram tills CMP hänger sig, sen tröttnar jag där. Tanken är, att jag ska köra med TS2009. Men det går i vågor för mig. |
Låter som en bra idé med ett sådant typ av script. Låter lovande. Hoppas att det blir färdigt snart!:D:)
|
Power Marker - Alfa version
Citat:
MSL Power Marker består av endast en komponent. Det är en vanlig TrackMark i botten, där jag lagt till lite extra kod. Så här funkar det: Placera ut MSL Power Marker där spåret blir strömlöst. Du finner den under Trackside objekt i Surveyor. Den ska peka mot den strömlösa sträckan. För att definera ett ellok ska du använda ordet EL någonstans i namnet på loket (ex. Rc1 1 EL). Sen är det bara att köra tills det blir strömlöst. För att få igång loket igen, måste du hämta det med annat lok. Ett diesellok är att föredra ;). Du måste passera markern med ca 15 meter innan elloket blir körbart igen. Begränsningar i denna version: Det fungerar inte att backa in i den strömlösa sonen f.n. När du hämtar loket, måste det passera samma marker som gjorde loket stömlöst. EDIT: Ny version. Se post #14. |
Man tackar. : )
|
Den tackar man för.
|
Tackar Svenolov.
Det blir till och testa, så fort jag får igång Trainz ordentligt igen på burken. |
tackar, man tackar
Toppenbra arbete! Mer realistiskt till trainz är vad man verkligen uppskatar!:tumme_upp:
|
Beta version.
Nu är betaversionen klar för uppladdning. I denna version har det ingen betydelse om man backar över ”markern” eller inte. Markern känner alltid av det lok som har strömavtagaren/strömavtagarna uppfällda.
Definitionen av ett ellok görs i configfilen för loket. Namnet på loket har alltså inte någon betydelse längre. I strängtabellen (string-table) lägger man till en rad: pantograph "n" där n är en siffra. 0, 1, 2 eller 3. Denna siffra talar inte bara om att loket/tåget är eldrivet, utan också vilka ”pantograph states” som ska användas. MSL TrainMonitor sköter om denna uppgift. När man använder strömavtagarknappen kommer således inte alla steg (0-3) alltid att användas, vilket ger en bättre funktion än originalfunktionen. Siffrorna har följande betydelse:
Ue orange har ingen tabell för strängar, så i configfilen för Ue lägger man till följande: Kod:
Kod:
I configfilen för MSL PowerMarker finns det 4 strängar som visas i meddelandefönstret vid olika händelser. Dessa strängar kan du ändra på själv, efter behov. Förklaring finns i configfilen. Den nya versionen innehåller både MSL PowerMarker och MSL TrainMonitor. TrainMonitor är ett gemensamt funktionsbibliotek som startar automatiskt när någon marker används. Placera ut MSL PowerMarker där spåret blir strömlöst. Du finner den under Trackside objekt i Surveyor. Den ska peka mot den strömlösa sträckan. Ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...060#post196060 |
X2000 test...
Idag har jag testat X2000. Fungerar också utmärkt. Det är viktigt att man lägger till information även för manövervagnen i configfilen. Även fast den inte har någon strömavtagare, så är den en del i ett eldrivet tåg. Manövervagnen ska ha följande tillägg i configfilen:
Kod:
string-table Kod:
string-table Denna test gjordes med den skarpa versionen, som jag kommer att ladda upp under helgen. I denna version är en modul till i MSL TrainMonitor aktiverad, som gör det omöjligt att att starta ett ellok om inte ström finns. Man kan alltså aldrig glömma stömavtagaren. Och fäller man ner den under gång så stannar tåget. Jag har även testat med AI förare och dom stannar också om det blir strömlöst. Fördelen med en AI förare är att han/hon alltid fäller upp strömavtagaren innan han/hon kör. Fungerar bara i TS2009. Detta blir också ytterligare ett bevis på att TS2009 är en bättre simulator, än de tidigare TRS versionerna. EDIT: Ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...060#post196060 |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:51. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009