![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
MSL Power Marker består av endast en komponent. Det är en vanlig TrackMark i botten, där jag lagt till lite extra kod. Så här funkar det: Placera ut MSL Power Marker där spåret blir strömlöst. Du finner den under Trackside objekt i Surveyor. Den ska peka mot den strömlösa sträckan. För att definera ett ellok ska du använda ordet EL någonstans i namnet på loket (ex. Rc1 1 EL). Sen är det bara att köra tills det blir strömlöst. För att få igång loket igen, måste du hämta det med annat lok. Ett diesellok är att föredra ![]() Begränsningar i denna version: Det fungerar inte att backa in i den strömlösa sonen f.n. När du hämtar loket, måste det passera samma marker som gjorde loket stömlöst. EDIT: Ny version. Se post #14.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-06 klockan 01:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Man tackar. : )
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Den tackar man för.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Tackar Svenolov.
Det blir till och testa, så fort jag får igång Trainz ordentligt igen på burken.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]()
Toppenbra arbete! Mer realistiskt till trainz är vad man verkligen uppskatar!
![]()
__________________
X2an! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Nu är betaversionen klar för uppladdning. I denna version har det ingen betydelse om man backar över ”markern” eller inte. Markern känner alltid av det lok som har strömavtagaren/strömavtagarna uppfällda.
Definitionen av ett ellok görs i configfilen för loket. Namnet på loket har alltså inte någon betydelse längre. I strängtabellen (string-table) lägger man till en rad: pantograph "n" där n är en siffra. 0, 1, 2 eller 3. Denna siffra talar inte bara om att loket/tåget är eldrivet, utan också vilka ”pantograph states” som ska användas. MSL TrainMonitor sköter om denna uppgift. När man använder strömavtagarknappen kommer således inte alla steg (0-3) alltid att användas, vilket ger en bättre funktion än originalfunktionen. Siffrorna har följande betydelse:
Ue orange har ingen tabell för strängar, så i configfilen för Ue lägger man till följande: Kod:
string-table { pantograph "1" } Kod:
string-table { texture_name "Textur" radiolok "Radiolok" . . . pantograph "2" } I configfilen för MSL PowerMarker finns det 4 strängar som visas i meddelandefönstret vid olika händelser. Dessa strängar kan du ändra på själv, efter behov. Förklaring finns i configfilen. Den nya versionen innehåller både MSL PowerMarker och MSL TrainMonitor. TrainMonitor är ett gemensamt funktionsbibliotek som startar automatiskt när någon marker används. Placera ut MSL PowerMarker där spåret blir strömlöst. Du finner den under Trackside objekt i Surveyor. Den ska peka mot den strömlösa sträckan. Ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...060#post196060
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-07 klockan 02:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Idag har jag testat X2000. Fungerar också utmärkt. Det är viktigt att man lägger till information även för manövervagnen i configfilen. Även fast den inte har någon strömavtagare, så är den en del i ett eldrivet tåg. Manövervagnen ska ha följande tillägg i configfilen:
Kod:
string-table { pantograph "0" } Kod:
string-table { pantograph "2" } Denna test gjordes med den skarpa versionen, som jag kommer att ladda upp under helgen. I denna version är en modul till i MSL TrainMonitor aktiverad, som gör det omöjligt att att starta ett ellok om inte ström finns. Man kan alltså aldrig glömma stömavtagaren. Och fäller man ner den under gång så stannar tåget. Jag har även testat med AI förare och dom stannar också om det blir strömlöst. Fördelen med en AI förare är att han/hon alltid fäller upp strömavtagaren innan han/hon kör. Fungerar bara i TS2009. Detta blir också ytterligare ett bevis på att TS2009 är en bättre simulator, än de tidigare TRS versionerna. EDIT: Ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...060#post196060
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-09 klockan 22:46. |
![]() |
![]() |