Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-11, 18:15   #30
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Helt korrekt som du säger om tryckluftsbromsen, Vid lossad broms med en tryckluftsbroms så håller ledningen ett tryck på 5kg/cm2 . Om ledningen går av, eller om den läcker för mycket så sjunker trycket och slår till bromsen. (Nödbromsning, med full kraft om en koppling går av)

Dock så stämmer inte det du säger om vakuumbromsen, där hade man en behållare på varje vagn där man vid lossning sänkte trycket i ledningen och i behållaren. Vid bromsning så ökades trycket i ledningen och vakuumtankens förbindelse med ledningen bröts och gick istället in till "fel" sida på bromscylindern, vilket gjorde att övertrycket på den andra sidan pressade bromsblocket mot hjulet. Detta betyder förstås att om ledningen går sönder så ökas trycket och bromsen slår till.

Kättingarna var nog snarare från tiden då man hade handbromsade tåg. (Om man nu ens hade det?) Ev som extra säkerhetsåtgärd då de tidiga bromssystemen kunde mattas ut. (Knorrs enkammarbroms t.ex.)
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2011-02-11 klockan 18:17.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009