![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2010
|
![]()
kan vi inte vara lugna?
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#32 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]() Citat:
Gnäll är att man är inte nöjd och pratar ut allt möjligt. Rätta gärna om jag har fel.
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2011-01-04 klockan 17:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#34 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
@Totte
För att jag har påpekat reglerna förut, så då fick jag länken. Den finns i någon av moderatorernas signatur, men det är bara där, finns ingen länk via snabblänkar högst upp t.ex. Inte heller som en klistrad tråd högst upp i Off topic kategorin, där den borde finnas @Rasmus Det ger ju resultat! ![]() Om man jämför det du skrev sist (som svar till _gege) med det du skrivit förut, så ser det underbart ut! Jag läser med glädje dina inlägg om dom ser ut sådär ![]() Det är inte så svårt att klämma dig ett mellanrum mellan vissa meningar/stycken, det ser helt underbart ut ![]() @Schulz Tar det privat ^^ @Victor S Det finns ju ett problem i det du säger. Om man inte ska bryta mot reglerna som en användare, så behöver man ju någon annan som håller på att rensa upp. Jag vet att det är Joel och Olaf som rensar lite då och då. Finns det fler? För jag tror dom omöjligen kan orka läsa alla inlägg överallt. Det är nog rätt det du säger, reglerna behöver skrivas om/göra mer lättlästa. Jag tror inte en person på 13-14 hänger med på allt som står i reglerna. De måste bli lättare skrivna så alla förstår. Framförallt måste dom bli lätta att hitta till.
![]() |
#35 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#36 |
Hedersmedlem
|
![]()
Hej Leoj!
Nu har jag hittat regelsidan, tack! |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2010
|
![]()
Tack för att ni tycker man skriver bättre nu.
![]() Men finns det inte mer att gnälla på en stavning. Behöver inte ha med saker på detta forum att göra. Men det får ligga på en viss nivå tycker jag. Och om en användare då skriver något som gör många upprörda som tilleksempel hände i "Tågkrasch på Malmö Central." Så ska det man skrivit i denna tråd ska stanna här! Man ska då inte hacka på den personen över allt. för då kommer detta forum spåra ur totalt och det kommer bli dålig stämning här på forumet. Alla kommer vara sura och förbannade på alla och det vill jag inte. Vi måste hitta en nivå på denna tråd i så fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Medlem
|
![]()
Det är på många sätt en balansgång på en knivsegg hur man ska uppträda på ett internetforum. I synnerhet detta.
En del av dessa problem som uppstått på sistone som kan "skyllas på ungdomarna" tror jag beror mycket på det faktum att vi på detta forum har en väldigt blandad skara åldersgrupper och således behovet av ett mognare språk än många andra ställen på den världsvida webben. Där de flesta forum är till bredden fyllda med ungdommar med varierande grad av mognad, där fult språk och allmäna otänksamheter förekommer och man ofta är snabb att kontra det de övriga medlemmarna skriver. Det funkar ungefär som ett halv-stabilt kompisgäng. Alla halvdeles mobbar varandra, men skrattar smatidigt åt det och dunkar varandra i ryggen. Dålig liknelse måhända men på ett ungefär korrekt, vad jag vet. Detta medför att vår yngre befolkning är mer van vid en fientligare miljö och därför mer tålig eller snarare tolerant mot påhopp och oförskämdheter. Något som vår lite mognare medlemskrets inte är van vid och därför lättare uppfattar som något personligt och kränkande. Så mitt råd till de yngre är att lugna ner sig lite och tänka till lite mer, att skriva här är inte jämförbart med andra forum och därför gäller inte samma sociala regler (eller brist på dem) här kommunicerar ni även med folk som kunde varit era föräldrar eller farföräldrar. Och till vår lite äldre skara ger jag rådet att inte ta åt er så hårt av allt som skrivs. Alla gör misstag och fingrarna på tangenbordet är ofta kvickare än eftertanken och det gäller oss alla. Så nu har jag försökt skriva något intelligent, det gick ju sådär... Nu måste jag också passa på att gnälla lite också. Jag stör mig hemskt mycket på överdrivet användande av smilies. En eller två någon gång nu och då för att förmedla ett budskap eller markera ironi (som ofta är ett känsligt område på nätet) är helt okej... men flera stycken i samtliga inlägg klarar jag inte av.
![]() |
#39 |
Medlem
|
![]()
Tycker det är roligt att det är blandat med olika ålders skilnader. Jag tycker det skulle vara tråkigt med bara ungdomar på ett ställe eller bara vuxna. Men ibland får man känslan av att ni vuxna ibland inte uppskatar att det finns unga här.
Visst vi är en ny generation men jag tycker det är roligt att läsa när folk skriver om hur det var förr på järnvägen och så här på forumet. Samt att få svar på frågor man undrar över om saker man inte hade en aning om. Men ibland tycks det när man läser här att ni bara tycker det är jobbigt att ha yngre här. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Hedersmedlem
|
![]()
Hej!
Jag tillhör den äldre gruppen, tycker bra om ungdomar och är välkomna till forumet. Alla vi har varit ungdomar också haft tokigt med språket. Man lär sig med tiden. Jag har inga problem att förstå vad unga skriver. Det kommer alltid nya språk hela tiden. Så vi äldre kan ha nytta av unga också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Jag kan ibland tycka att det språk en del ungdomar skriver med på båda internet och i skolan kan vara helt obegripligt, trotts att jag är 14 själv...
![]()
![]() |
#42 | ||
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]() Citat:
För två år sen fanns inte problemet alls på samma sätt, så nånting har hänt. Kanske hör det samman med att så många slutat besöka forumet. Jag har aldrig skrivit att det bara är ungdomar som stavar fel, utan att nivån i allmänhet har blivit lägre samt att MÅNGA av dem som skriver illa är yngre. Citat:
![]() Senast redigerad av Joel den 2011-01-06 klockan 20:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Medlem
|
![]()
gege:
Ja jag har lungnat ner mig nu och det var inte meningen att jag skulle skriva så eller att någon skulle ta illa upp blev bara så sur. Det känns bara som om alla hackar på mig. ![]() Som (bönan) skriver så har jag också svårt att förstå vad jämnåriga skriver ibland. Fast det handlar inte om stavandet utan om alla slangord och underliga uttryck som jag inte hänger med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Medlem
|
![]()
[quote=_gege;226914]Och jag blir trött på när folk alltid tar upp världssvälten och andra världsproblem i små problems sammanhang. Det är verkligen en liten sak att se över hur man skriver, ändå är det så många här inne som inte gör det. Tvivlar starkt på att vi har 50% dyslektiker här inne.
/quote] Du är så rätt så! Att man helt plötsligt går överstyr och tar upp problem som inte har någonting med detta att göra är lågt. Problem som finns på andra håll i världen kan vi inte precis lösa just här. Att hänvisa till dessa är en form av bortförklaring och ett sätt att sätta punkt/stoppa en diskussion. Visst ska man inte diskriminera dyslektiker. Men om man har svårt för att skriva tycker jag man ska ta hjälp av ett rättstavningsprogram eller helt enkelt avstå från att skriva. Man behöver inte skriva ett helt inlägg för att man t.ex. lägger in en bild i Tågbildsforumet.
![]() |
![]() |
#45 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]() Citat:
Ibland känns det som om du försöker använda dig av ett språkbruk du inte behärskar... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|