![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Tackar för svaret.
Tror att jag förstår, men inte helt riktigt angående X10-14. På dom, så har ju strömavtagaren inte någon funktion. Går varken fälla upp eller ned. På Reginan, så styrs ju dörrarna av knappen för strömavtagaren. Så där, är det bara att se till att dörrarna är stängda (fel öppna var det). För den var ju så knäpp, att dörrarna gick upp, när man började köra för att strömavtagaren slogs på. Men det löste ju du, så jag kör Regina efter din variant. Nu gled jag bort från X10-14, där jag inte är med helt. Finns ju ingen strömavtagare att slå till, men det finns det ju inte heller på manövervagnen (skrev fel i förra posten, motorvagn) för X2:an. Är det bara att använda samma uppgifter i configen för X10-14 som det är för manövervagnen för X2. X2 har ju dock en fungerande motorvagn i andra änden, men det har ju inte X10-14. Ja, det blir till att testa sig fram.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Mine russiske kollegaer vil gjerne vite litt mer om dette. Også, kunne støtte for EMU (flere pantografer) Og for AC/DC bli implementert? I så fall, vil den russiske Trainz felleskapet være dere takknemlige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Precis kommit hem från jobbet.
Har inte kunnat släppa tanken om X10-14 under dagen + att lite fler frågor har dykt upp i skallen. Som jag skrev i föregående inlägg från mig. Om det bara var att skriva in samma sak på X10-14 som på manövervagnen från X2. Antar att detta inte går. För jag misstänker att tanken med X2:ans manövervagn och det man skriver in i configen. Är för att X2:an inte ska stanna direkt om manövervagnen går först och kommer ut på strömlöst område. Att detta sker först när motorvagnen passerar markern, då det är hon som står för elförsörjningen. Sen dök det upp, en ny fråga under dagen. Säg att man rangerar med Ue, Hg eller annat ellok. Har tio vagnar och backar in på ett spår, utan el men med utsatt marker. Är det först när loket passerar, som det blir strömlöst eller kommer reaktionen redan när först vagnen passerar markern. Ungefär som med hastighetsskyltar. Vid sänkt hastighet, så bromsar tåget in direkt, men vid höjd hastighet, så måste sista vagnen passera skylten. Nu krånglade jag nog bara till det. I klartext. Är det bara när elloket passerar, som det blir strömlöst eller gäller det också. Om du har ett tågsätt på 10-15 vagnar. Att reaktionen kommer redan vid första vagnen, om man backar ut på strömlös sträcka. Nä, nu måste jag återgå och installera mer utav materialet i Trainz, så att jag kan börja testa själv igen. Istället för att komma med dumma frågor.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Citat:
pantograph "1", pantograph "2" eller pantograph "3" definierar en eldriven motorvagnen eller ett eldrivet lok. pantograph "0" definierar en manövervagn i ett eldrivet tåg. Jag får inte x10-x14 att fungera överhuvud taget i TS2009, men pantographknappen eller END knappen fungerar alltid på ett tåg, även om du inte kan se det visuellt med en strömavtagare. Du kan t.om. fälla upp en strömavtagare på ett ånglok om du vill. För varje tryck man gör stegas "state" upp ett steg. State är alltid 0 när en session startar upp. Sekvensen ser ut som följer. 0-1-3-2-0-1-3-2-0 osv. Det är här som den extra finessen med siffrorna i configfilen också kommer in. Står det "0" genereras aldrig någon annan state än 0 (noll). Står det "1" genereras bara 0 och 1 (0-1-0-1-0 osv.). Står det "2" genereras bara 0, 1 och 2 (0-1-2-0-1-2-0 osv.). Står det "3" genereras alla states, precis som ursprungsfunktionen. EDIT1: X10 (A) motorvagn ska ha tillägget pantograph "1" i configfilen, medan X10 (B) manövervagn inte ska ha något tillägg alls då den inte är körbar. EDIT2: Gör denna test. Placera ut en T43 (diesellok) och starta Driver. Du ser att pantographs knappen är inaktiv (bild 1). Tryck på tangenten END och du ser att pantographs knappen blir aktiv (bild 2). Du måste nu trycka tre gånger till för att den ska bli inaktiv igen. Prova sen samma sak med en modifierad Ue enligt min beskrivning tidigare. Jämför gärna med originalet. -
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-11 klockan 00:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Jeg kan undersøke dette. Men jeg ønsker mer informasjon om hvordan de russiske systemet fungerer, først.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Videre tenker jeg at det finnes lokomotiver i Russland med alt fra 6 til 12 vogner, med en ulik nummer av pantografer. Her kan odde/partall bli brukt i innstillingene til å behandle alle de pantografene som en "massiv"? Det ville blitt enklere, om jeg hadde kontakt med lokomotivbyggerene, men så langt, er alt jeg kan gjøre er å videreføre denne tanken på det Russiske forumet, og be om råd der. Om de har flere tanker, eller forslag, så tar jeg dem gjerne videre til det Russiske forumet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|