![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#29 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
I väntan på att mina betatestare skall vakna till så tog jag mig för att sätta malmbromsslangar på mina totalt 12 malmvagnar (alla utom Mas 1950). Dessutom gjort om dom "eländiga" säkerhetskättingarna. Mycket jobb(och tråkigt) att lägga in allt i 12 vagnar och 4 lok, men "trägen" vinner till slut!?
Detta med säkerhetskättingarna är intressant! På den "engelska" tiden hade nog(?) vagnarna och loken vakuumbroms och om ett koppel slets av så fanns det inget som bromsade vagnarna, så då var det nödvändigt med kättingar. När tryckluftsbroms infördes så bromsades väl(?) vagnarna automatiskt när slangarna slets av. Du får rätta mig om jag har fel, Korvtiger! Några bilder som illustration: Kättingkroken var så tung så den p.g.a. gravitationen höll den andra vagnens kättinglänk i ett säkert grepp.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |