Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-03, 18:20   #1
x60
Nybörjare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 33
Standard Problem med att starta rutten

Hej. Har byggt en en rutt och nu tänkt provköra denna. Blir inte klok på hur jag går tillväga inne i activity editorn för att få igång rutten.Har försökt leta om jag kan hitta någon instruktion men ej lyckats. Kan någon här ge mig lite instruktion. Tackar på förhand.
x60 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-04-03, 18:44   #2
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Hej, välkommen till forumet!

Jag tror nog att du behöver ange lite mer detaljerat vad som du har problem med, detta för att det ska bli enklare att hjälpa dig.

Men av det jag får ut av ditt inlägg, så känns det som att du inte vet hur du ska göra en aktivitet?

Det behövs inte göras någon aktivitet, för att en rutt ska fungera!

Det räcker med att du skapar en path, så kan du köra på rutten.

En path är enkel att skapa!

Först ska du starta Train Simulator Editors & Tools, sedan ska du öppna AE (Activity Editor). När du startat AE, så ska du klicka på "arkiv" och sedan "New Activity".
Sedan bör du ha en lista där du kan välja mellan olika rutter, där ska du välja din rutt. Klicka sedan på okej, och när du blir ombedd att ange namnet på aktiviteten, så klickar du bara på okej.

Sedan ska du påbörja en ny Service. Det gör du genom att klicka på "new" under Service-avdelningen i AE.

Sedan, långt ner i "Serviceeditor" finns Path-avdelningen.
Där ska du klicka på "new", och sedan ange filnamnet för pathen (ex. Station A-Station B). Sedan ska du ange namnet för pathen (alltså det namn som kommer visas i listorna i AE och i MSTS).

När du väl kommit in i Path-editor så ska du någonstans på "spåret" (linjerna) högerklicka, och välja "place start point".

Nu borde du ha fått fram en grön linje, det är din path.
Följ linjen och vid en växel (där det nu alltså ska gå ut en svart linje från den gröna) så ska du högerklicka och välja "Take another exit" om du vill att växeln ska läggas om (och alltså att den gröna linjen ändras).

När du kommit till den plats, där du vill att pathen ska sluta, så ska du högerklicka i den gröna linjen och välja "place end point".

Därefter när den gröna linjen är som den ska, så ska du skriva in start- & slutpunkterna för din path. (Ex. Station A och Station B).

Sedan ska du spara din path, det gör du genom att klicka på "leave path editor".
Svara ja, när datorn frågar dig om du vill spara.

Då är din path sparad, och du kan nu avsluta AE och starta MSTS. Välj din rutt, välj ett tåg och välj din startpunkt och kör iväg!

Ps. Eventualla stavfel rättas om ca 30-40 minuter!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-03, 19:33   #3
henric
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 6
Standard

Hej! Jag känner till tre ställen:

- <http://www.train-sim.com/howto/activity2/index.htm> som är gratis och
består av en serie skärmbilder

- <http://steam4me.railpage.org.au/trainsim/tutorials/ig_a.htm> är gratis och
heter "Activity Editor - The Idiot's Guide"

- <http://www.trainsimulatorworld.com/catalog/b480.htm> där jag köpt en bra beskrivning för 10$. Då får man manual i form av en 100-sidig pdf-fil.

Letar man på Internet efter t.ex. - "microsoft train simulator" "activity editor" tutorial - så hittar man en hel del diskussioner om olika frågor på editorn.

Lycka till!
/Henric
henric besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 15:57   #4
x60
Nybörjare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 33
Standard

Jag tackar för bra vägledande svar . Provade enligt instruktionen och fick då märkliga felmeddelanden + att hela Train Sim la ner. Kastade ut orginal rutten och installerade backuppen och se nu fungerar det kanon. Så nu är det bara och tuta och köra.
x60 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009