Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-12-13, 04:32   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard KMJ version 4.0

Hej alla

KMJ kommer numera att bli ett samarbete mellan mej "Hawk" och "Mazz"

Vi kommer att arbeta för ett bättre MSTS.

Vi har ju redan samarbetat med spåren på KMJ 3.
Så nu slår vi till och kör hela vägen ut.

Ha de gott
Hawk




Mazz kommer att publicera detaljerna, lite närmare.


Hawk



Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 09:14   #2
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Nämmen titta, det vankas superrutter! Ska bli kul att följa detta sammarbete!

//Json

Json, lackerare på BOPGE
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 11:18   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

När man precis lärt sig v3.0´s loop!

Det blir en förlängning till då eller!?[:0][][8D]
Skulle gärna se en förlängning av de båda spåren söder om karlfors(Behöver inte vara så långt!)
Men helst ser jag att den nordligaste "kvasten" blir förlängd till några fler stationer!


Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 11:55   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Mycket bra att ni två proffs på ruttbygge slagit era påsar ihop!
Då kommer det bli mer fart i byggandet framöver kan tänkas!????

Nu skulle ni bara haft med en eller två 3d-byggare, så vore det helt perfekt.


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 12:23   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jo, en helt bra och riktig kommentar, Pierre. Om man kikar på en del stora kvalitetsruttter så består dom ofta av egentillverkade objekt, dvs mycket miljö-arbete ligger i 3D-objekten. Att som ruttbyggare själv göra det arbetet är orimligt, då ruttbyggandet tar all tid i anspråk. Tyvärr har vi ju inte så många som producerar landskapsobjekt i dagsläget, det är bara ett o annat svenskt objekt är producerat hittills. Vilket är jättebra, tack till dom som gjort dessa objekt, ingen nämnd och ingen glömd. Men, det optimala vore att ha 3D-byggare knutna till projektet.

Ni som har gjort er plikt som goda simmare när ni installerat KMJ och har läst readme har kanske noterat att Mazz har medverkat i rutten på ett litet hörn genom tiderna. De spår som är nya i rutten är lagda av honom, medan en stor del är fortfarande orörda originalspår. Så, KMJ v3 är klar o släppt, men Hawk kan inte hålla fingrarna borta från RE, så det har blivit och blir några uppdateringar, det har ni säkert noterat. Som Hawk redan berättat, nu jobbar vi gemensamt i KMJ v4.

Men, goa vänner, nu är KMJ v4 uppe på ritbordet. 2mil ny bana är redan lagd, var säger vi inte… Och mer blir det… KMJ kommer att genomgå den största förändringen genom tiderna i och med v4. Nu är nämligen KMJ framme vid att konvertera till Xtracks. Det kommer att innebära att samtliga bangårdar kommer att läggas nya spår på, linjesträckningarna kommer att få mer verklighetstrogna kurvor, service och uppställningsspår kommer att tillkomma. Överlag, trafikfunktionen spårmässigt kommer att ses över rejält. Arbetet kommer dock att göras med silkesvantar, så att landskapet är så oförändrat som möjligt. Stationerna kommer vi också att försöka behålla ”själen” i dom, men med förbättrad funktionalitet. Valet att lägga om så gott som alla spår är taget mot bakgrund att vi vill få bättre spårlägen, bättre trafikmöjligheter, längre bangårdar (=möjlighet till längre tåg) mm och att modifiera bitvis på olika ställen tar längre tid än att nylägga allt. Hela rutten kommer att vara fri från dynamiska spår dessutom, för att minska strulrisken med RE.

Vidare kommer vi att spendera en hel del tid på dokumentationen den här gången. Det kommer att följa med bangårdsritningar med spårnamn på samtliga trafikplatser, som man sen bör använda i sina aktiviteter. Signalsättning och banmärkningar kommer att föregås av en projektering på papper först innan den faktiska sättningen sker. Detta för att skyltsättning ska hamna på ett regelriktigare sätt jämfört med verkligheten, signaler ska ha en bra synbarhet och inte placeras efter kurva, försignalavstånd tillräckligt för att kunna stoppa vid rödsignal på betryggande sätt, jämnare hastighetssättning mm mm.

När blir det release då? Hum, vi har nyss börjat arbetet… Kvarndalen just nu är bara en samling med upprivna spår… Hela loop-området, oljehamnen osv är helt återskapat, så vi har redan kommit en bra bit på väg. Men, ni får vänta ett gott tag till 4:an, så njut av 3:an under tiden!

Som ett exempel visar dessa bilder en före och efter –situation. Ni känner säkert till platsen, det är där spåren från oljehamnen och raffinaderiet strålar samman. Inkopplingen av spåren är omarbetade så att oljetågen inte behöver gå ner via kontainerhamnen utan kan gå direkt upp på linjen. Rundgångsspår adderat så att norrgående oljetåg enklare kan komma upp till raffinaderiet.



KMJ v3


KMJ v4

Så, nu är det er tur att bidraga till KMJ4!!! [}] Spårläggning pågår för fullt, som ni ser. Vad har ni för funderingar på vad som skulle vara fint/bra att vi tar hänsyn till i det arbete vi nu genomför? Som sagt, det kommer som vanligt vid nyrelease av KMJ bli en lite längre bansträckning och som vanligt även överraskningsmoment. Det blir förlängningar på fler ställen än bara ett kan vi även säga redan nu. Men, vad är det som DU saknar i KMJ3?? Vad är du missnöjd med i KMJ3? Nu har du tillfälle att påverka!

Puh, nu blev det mycke text... [:0]



[img]
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 14:37   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

En fråga Mazz, vad händer med LLJ?

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 15:07   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pursche

En fråga Mazz, vad händer med LLJ?

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
God fråga, Pursche!

Jag har svarar på den i LLJ-tråden, för den nyfikne.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 16:10   #8
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz

Så, nu är det er tur att bidraga till KMJ4!!! [}] Spårläggning pågår för fullt, som ni ser. Vad har ni för funderingar på vad som skulle vara fint/bra att vi tar hänsyn till i det arbete vi nu genomför?

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Kul att en ny KMJ växer fram. Det jag tänker på i första hand är placering av tavlor och signaler samt lutning på banan.
  • När det gäller utplacering av tavlor och signaler så tycker jag att dom skall "tryckas" ner i banvallen en aning så att man inte ser den kub som finns längst ned på tavlorna och signalerna. På bilden till vänster så syns kuben tydligt medans den högra bilden har kuben nedtryckt och syns därmed inte.


  • Sedan tycker jag att det vid dubbelspår självklart skall vara dubbel uppsättning av respektive tavla längs banan.

    För att inte få det för grötigt i Trackmonitor, som det ju tyvärr blir med dubbla tavlor, så kan man använda sig av PeterL´s utmärkta tips jag fick i denna tråd: http://msts.e-buzz.net/forum/topic.a..._ID=7656#43016. Använder man det tipset så syns bara en hastighetstavla i Trackmonitor. PeterL´s tips funkar jättebra!
  • När det gäller lutningar så tycker jag att dom skall minskas och på vissa ställen helt tas bort. Jag tycker inte det är så bra att banans lutning skiftar nästan hela tiden.

    Ex: Det är mindre bra att banan tex helt plötsligt lutar kraftigt uppför/nedför medans spåret/marken ser ut att vara helt plan. [B)] Hade man sett rent visuellt att det skall luta upp eller ner så hade det varit en annan femma tycker jag.

    Lutningar är ok, men jag tycker att lutningarna i KMJ, samt alla originalrutter, är overkliga i den bemärkelsen att det nästan bara verkar finnas två lägen: Antingen är det plant eller så är det fullt lut som gäller! [B)]
    Jag vet inte om det går att fixa med X-Tracks, men jag hoppas det.

    Om lutningarna skall vara kvar så bör dom iaf märkas ut med skyltar i möjligaste mån.

    (Mazz och jag har diskuterat detta förut och jag vet att vi har lite olika uppfattningar när det gäller lutningar...)


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 16:42   #9
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Extremt kul att det blir ännu en fortsättning på den finfina KMJ-rutten!!!

Det jag gärna skulle se ändrat är att det finns fler möjligheter att byta spår vid stationerna samt att fler stationer får sidospår. Detta skulle göra det möjligt att göra aktiviteter där snabbare tåg, tex X2000 som endast stannar vid de större stationerna, passerar långsammare tåg, tex pendeltåg som stannar vid alla stationer.

Vad jag också tycker är viktigt är att man kan köra rutten utan att ha körmonitorn uppe. Det blir mer spännande när man inte vet vad som händer längre fram. Detta förutsätter då att varning för hastighetsnedsättning och försignaler placeras på avstånd så att detta är möjligt.

I verkligheten står en fristående försignal alltid 1km före huvudsignalen. Om hastigheten är högre än 130km/h så finns dessutom en tavla för för-för-signalbesked som står tex 1km (beroende på hastigheten) före försignalen. Vid denna tavla så får föraren indikering i ATC-panelen om hastigheten måste sänkas. Det hade varit häftigt om man kunde göra en sådan tavla i MSTS och förse den med en lampa som indikerade om nästa huvudsignal visade kör, vänta kör (=man kan köra för fullt) eller om den visar något annat (=man måste sänka hastigheten till 130 och titta på den riktiga försignalen när den kommer).

Sen håller jag med Rogge om att lutningarna är i häftigaste laget. Men om detta kanske är svårt att rätta till så hade tavlor som visar hur det lutar varit jättebra.

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 17:18   #10
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Trevligt, trevligt!

Bra kommentarer från er båda, Rogge o Micke512! Jag tror att de flesta av era kommentarer ska kunna införlivas, med undantag för lutningarna. Av den anledning at det kan bli svårt att fixa det utan att det blir stora ingrepp i landskapet och det vill vi inte då det blir mycket jobb med det. Men, några lutningar kommer justeras, det är helt klart. Problemet t.ex mellan Munksäter och Karlsfors är ju att det är en lång och konstant lutning, som då ger en höjdskillnad som man måste nå upp till om man inte vill sänka hela Karlsfors, förståss... Och, det vill man inte.. Men, kanske kan man ta en extraslinga på nått väl valt ställe för att vinna höjd och därmed klara sig med en mildare lutning. Alldeles säkert ska jag hålla mig inom vettiga ramar för lutningar, så långt det går utan för stora ingrepp i naturen. Rogge, jag skulle vilja få lite exempel på hur du tycker att en lutning ska vara utförd, för att få en fin känsla av lutningen.

Så långt det är möjligt och med reservation för tolkningsfel från min sida, så är det meningen att verklighetens regeler för tavlors avstånd, signalavstånd mm ska följas. När tid så kommer, så vore det bra med proffesionella lokförare som kan testa rutten utifrån proffesionell vy. På ett relativt tidigt stadium ska väl tilläggas, så det finns bra med tid för korrigeringar.

Absolut behöver vi märka ut lutningar, saknas bara skylt för det...

Fler spår för att kunna släppa förbi snabbare tåg vid stationerna blir det, lovar!

Japp, en av ambitionerna med den här releasen kommer bli att kunna köra säkert utan körmonitorn. Det betyder att försignalering, varningsskylter osv osv måste vara satta så att man kan ta action av dom utan att det ska ske med små marginaler. Vi får se hur vi lyckas!

Rogges övriga punkter med signalstolpar, hastighetstavlor... Ja, så ska det bli! [8D]

Tack Rogge o Micke512 för dessa bra önskningar, förslagslådan kommer vara öppen en bra tid framåt, så ös på med önskningar!

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 17:39   #11
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Skulle gärna vilja se ett fyrspår, elelr vad man nu ska kalla det.

Ett "fyrspår" Från munksäter ner till Karlfors t.ex

Skulle göra det roligare att göra aktiviteter då, så man kan försöka "slussa" in tågen på Dubbelspåret när man kommer ut från Munksäter mot Dejerud

MVH Daniel

VD för UBOPGE
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-13, 22:16   #12
Bengtel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Malmö, Skåne, Sweden.
Inlägg: 174
Skicka ett meddelande via MSN till Bengtel
Standard

Hej
Jag skulle villja att man skulle ha skyltar under signalerna som det stod vilken station som man var i närheten av typ KVD=Kvarndalen


MVH Bengtel
Ekhult-Albo
Bengtel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-14, 10:59   #13
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Skyltarna skulle jag också vilja ha men det går tyvärr inte att använda hur många 'bokstäver/siffror' som helst. Men helt klart skulle fyrkantiga respektive runda gula tavlor vara väldigt välkomna även om man 'bara' skulle kunna skriva siffror på dessa. Då är det lättare att leta fel när ni säger att signalen xx blir aldrig grön. Notera att fyrkantiga tavlor används på stationer och runda tavlor används på linjen.

Lutningarna är visserligen kraftiga men inte omöjliga som i t ex originalrutterna. Det kommer 'snart' ut en mycket intressant aktivitet för KMJ med påskjutslok för att komma upp i backen från hamnen Kvarndalen.

Kan man tänka sig att 'hyra' in t ex pussgurkan för vissa 3D-objekt om han skulle vara intresserad [?] Det han åstadkommer helt makalöst i mina ögon. []

En fristående försignal står väl 1300 meter före nästa signal? jag använder i alla fall 20 stolpar på SWE-rutten... [8]

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-14, 12:26   #14
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Även om jag inte är mästare på att få fina saker(?) så kan jag hjälpa med olika saker!

Ni använder ju plattformarna tillexemepel!(borde väl betyda att de är ganska bra!)

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-12-14, 12:33   #15
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Olis: Du ska inte nervärdera dig själv. Du har gjort många riktigt fina saker till MSTS. Det ska du ha ett stort TACK för!

Och som du sa, så används ju dina perronger i KMJ....




http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Trainz Downloader Pro, nytt version jelte Trainz - Allmänt om Trainz 2 2004-06-06 17:13
Ny version av DC till BF1942 Nicke_123 Off-topic 0 2003-05-13 10:11
MSTS version 1.2!(behöver skiva!) Olaf Lindström MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 7 2003-02-11 09:18
X2000 (Chinese version) for download tang MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 17 2003-01-01 21:24
Ue 995 Version 2... Joel MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 0 2002-06-18 20:01



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009