Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-06-10, 15:46   #1
Bowmore
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: kinna, , Sweden.
Inlägg: 15
Standard Grafikort i dagsläget

Hej!

Jag har beställt delar till min nya dator från datorbutiken.com och har lite funderingar ang grafik-kort. Efter efterforskning har jag bestämt mig för att det blir en AMD AthlonXP 2700+ processor, 1x512Mb mm. Ska beställa lite mer komponenter från komplett.se bl a grafikkort.

Frågan är om det finns några grafikkort som INTE är kompatibla med AMD osv? Alla exempel med AMD är ju uteslutande med Radeon-kort!

Funderar i nuläget att köra på ett Geforce FX 5200 ULTRA, för jag har satt gränsen vi max 1800kr.

/Bowmore [?]
Bowmore besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-10, 16:13   #2
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard

Jo det är ingaproblem att köra ett GF kort på en AMD...
Men jag skulle nog ha sattsat på ett ATI då dom ger mer kraft för pengarna!!

//MVH John

prymikom besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-10, 16:22   #3
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Bowmore

Efter efterforskning har jag bestämt mig för att det blir en AMD AthlonXP 2700+ processor, 1x512Mb mm.

/Bowmore [?]
OT:
Ett råd när det gäller minne är att köpa 2 st minnesmoduler á 256Mb istället för 1 st á 512Mb. Det blir dyrt att byta ut minnet den dag det eventuellt går sönder. Det blir billigare att byta ut 1 st 256Mb istället för 1 st 512Mb. Dessutom kan du fortfarande använda datorn om ett av dom fungerande minnena sitter kvar vilket ju inte går om din enda modul, 512Mb, går sönder. En av mina minnesmoduler gick sönder igår och jag kan ju fortfarande använda datorn efterssom det ena av mina 256Mb-moduler sitter kvar.

Hade jag bara haft 1 st 512Mb så hade jag suttit med lång näsa idag samt haft en dyrare räkning att betala dom närmsta dagarna. [V]


Mvh R o g e ®

Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-10, 16:54   #4
Bowmore
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: kinna, , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Tackar för tipset!

Minnet är redan på väg så det är inte mycket att göra åt det. Bra poäng dock
Ang grafikkort var jag inne på Radeon från början och har inte avfärdat det helt. Har hör att de (senaste)suger en en del ström från nät-agregatet och att många har haft problem med det. Jag valde en burk med 350W och det borde väl inte vara några större problem. Har förstått att 300W är standard annars.
Bowmore besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-10, 17:06   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Om du funderar på ett GF FX5200 ultra, skulle jag nog fundera en stund till, egentligen...

Kika på den här testen:
http://www4.tomshardware.com/graphic...311/index.html

Till och med ett GF4 Ti4200 är snabbare. För att den är i FX-familjen betyder inte att den är snabbare än Ti-familjen. Med en prislapp på max 1800 skulle jag nog överväga ett Ti4800SE-kort, vilket motsvarar det tidigare Ti4400-chippet, fast med 8X AGP vilket har ringa betydelse.
På komplett finns t.ex det här kortet för 1593 pengar:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?acti...4&GrpID=1&s=pl

Bara en fundering...


/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-10, 18:39   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Lite OT: Varför har 8xAGP ringa betydelse? Om 50 personer ska in i en byggnad, då kommer dom ju in fortare om det är dubbelt så många dörrar, väl? Funkar det inte så? Jag trodde nämligen det!?


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-10, 19:03   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

8X AGP har i tester visat sig ha ganska liten betydelse, då 4X AGP inte har varit flaskhalsen vad gäller prestandan. Men, bygger man nytt ska man naturligtvis välja 8X.

Inget blir ju snabbare än den svagaste länken och bandbredden i ett 4X AGP interface har nog inte varit det hittills. Men, med snabbare processorer och grafikkort, så ökar naturligtvis betydelsen. Men jag skulle tro att det inte blir mätbara skillnader förrän man kommer upp i högprestandakorten.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-10, 20:13   #8
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

ATI Radeon 9500 Pro finns för runt 1800:-
Det är likvärigt med GeForce 4 Ti4600.

Skall du köpa ett nForce2 kort, är det absolut ett bra val att köpa två minnesmoudler istället för en. Då kan du nämligen köra med Dual-DDR.

Dessutom bygger AMD Athlon XP 2700+ på den äldre kärnan Thorubred-B.
Medans AMD Athlon XP 2500+ samt 2800+ bygger på Barton kärnan som är den senaste i familjen.

Det är viktigt att allting fungerar bra tillsammans, det är lätt att någonting blir en flaskhals (exempelvis ett grafikkort).

Men man får ju gå efter recensioner, plånboken och sina tankar och ideé´r när man bygger själv.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-11, 18:42   #9
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pson

ATI Radeon 9500 Pro finns för runt 1800:-
Det är likvärigt med GeForce 4 Ti4600.


Med vänliga hälsningar Pson

Nej, titta på länken som Mazz bifogade. Där visar det sig att ditt Radeon 9500 Pro "bara" matchar mitt nVidiaGeForce4 Ti4200 128 Mb 8xAGP. Och det kortet är alltså snabbare med det ursprungligen föreslagna GeForceFX 5200 Ultra, och så var vi tillbaks på ruta ett igen...

Mitt tips är att följa Mazz' råd och köpa ett GeForce 4 Ti4800SE.

____________________


/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
 
Gammal 2003-06-11, 22:19   #10
Bowmore
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: kinna, , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Hej!

Jag kan lungt säga att det är en riktig djungel det här med att välja grafikkort. Efter att ha läst Mazz länk hade jag bestämt mig för Ti4200, men sedan läste jag Sweclockers resension och då var jag tillbaka till noll känns det som... [?] [:X]

http://www.sweclockers.com/html/rece...rt.php?page=23

Mvh Bowmore
Bowmore besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-11, 22:43   #11
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Niofem det är sant att ATI Radeon 9500 Pro är tänkt att konkurrera med ett GeForce 4 Ti4200. Men på en hel del recensioner som jag läst, har Radeon 9500 Pro till och med varir uppe i hasorna på Ti4600.

Anistropic filtrering samt Full Scene Anti-Aliasing
är ju idagsläget mycket populärt om man vill höja grafikkvalitén på spel. Och, där bokstavligen talat kör ATI ifrån nVidia så det bara ryker om det.

Bowmore det är ingen djungel. Så länge du är fast besluten om hur mycket grafikkortet Max får kosta. Så skall valet inte vara så svårt? Det finns en uppsjö av grafikkort idag. Allt från 500:- till 6000:- (ungefär) att köpa idag. Men det finns ju olika prisnivåer.
Vilket underlättar om man skall köpa för en viss summa och inte gå efter prestandan helt och hållet.

Det skiljer cirka 600:- mellan korten. ATI Radeon 9500 Pro samt nVidia GeForce 4 Ti 4200 128 MB, men Ni vet ju i alla fall vilket kort jag skulle ha satsat på!

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-11, 23:04   #12
Bowmore
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: kinna, , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Ok allihopa, i morgon torsdag kommer första leveransen med dator-pryla och då blir det till att se efter och beställa resten av komponenterna, där ibland grafikkort oc lite annat lull-lull. Man får väl tacka för uppmärksamheten och alla tips. Jag lovar att återkomma med en recension när allt sitter på plats.

Måste bara säga att om man tycker det är kul med hårdvara så är det ju inget att tveka på om man ska köpa nytt att man väljer att bygga en själv. Kanonkul tycker jag själv!

Mvh Bowmore
Bowmore besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-12, 08:48   #13
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Själv sitter man ju med ett ATI radeon 9700.....[^][^][^][^][^][8D]

//Json
Json besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-12, 10:41   #14
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Lycka till med bygget, Bowmore!!

Passar på och påminna om att man ska hantera prylarna så de inte blir utsatta för statisk el, som grejerna kan gå sönder av. Oftast utan att det märks från början.

Se till att datorchassie och du själv är jordade när du bygger. Gissar att du inte har handledsband, men ta en sladd och vira ihop med en säker jord och anslut den till datorchassiet. Varje gång du hanterar ett kort, se till att du samtidigt har förbindelse med det jordade chassiet.

Bättre att gå på säkerhet än att chansa med sånt här.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-12, 13:09   #15
Bowmore
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: kinna, , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Hej!

Tack för påminnelsen, men jag vet... Har jobbat på Ericsson i Mölndal i 5 år som kvalitetansvarig för de maskinella processerna vid kretskortmontering.

Är det någon som har frågor om hur man undviker "ESD-skador" så kan ni alltid fråga mig!

/Bowmore
Bowmore besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009