Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Guider/tutorials - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-26, 14:46   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Vill du bygga en ny bana? Och ingå i en del av ett större nätverk?

Hejsan! I denna guide så ger jag lite tips och tricks till ruttbyggare som vill börja bygga nya banor, med avsikt att ha dem att ingå i ett större nätverk.

Om du är ruttbyggare och har kommit överens med andra ruttbyggare om att bygga ett gäng banor i en region som ska slås ihop, så måste ni ha en och samma startkoordinater/Point of origin för att de överhuvudtaget ska vara möjliga att slå ihop. Jag kan visa ett exempel på ett gäng DLC-Rutter släppta av DTG.

Chatham Main Line, London-Faversham, London-Brighton, Midland Main Line (London-Bedford), South London Network och North London Line har alla en och samma Point of origin på koordinaterna: 51.393, 0.168856. På detta vis har det varit fullt möjligt för Danny att slå ihop rutterna och skapa en megastort nätverk av banor ihopslagna med verktyget RW Merge Tool. Dessa ihopslagna banor finns på Steams Workshop.

Flera exempel: Hamburg-Hannover samt Hamburg-Lubeck har samma startpunkt på 52.97, 10.5527

Banorna som utgår ifrån Munich mot Augsburg, Rosenheim resp. Garmisch har en startpunkt på 48.7443, 11.4384

Det finns flera exempel på rutter i Steam som är ihopslagningsbara, varav flera har Danny redan slagit ihop och publicerat på Steams Workshop.

Om flera ruttbyggare vill börja bygga banor i en region med avsikt att slå ihop dem så ska de ha en och samma nollpunkt, så banorna kan be ihopslagningsbara. Här listar jag aktuella projekt och publicerade banor med startkoordinater som ni kan använda i era egna projekt i samma region. Jag listar bara med banor som jag har i mitt tågsimulator, vilket innebär att Granders Stångådalsbanan och McDOZ projekt Skåne inte finns med i denna lista.

Projekt Mälardalen av ADDE
59.6099, 16.5449 (Västerås)

Nordlandsbanen av ADDE
63.43, 10.395 (Trondheim)

Bergensbanen av Totte
60.3894, 5.33589 (Bergen)

Projekt Trollhättan av Totte
58.2876, 12.2988 (Trollhättan)

Återkommer med fler rutter och koordinater. Komplettera gärna med egna ruttprojekt.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 14:52   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Tanken är bra. Hur är det med höjdata? Vissa rutter saknar den (plattmark).
En rutt till är Roa - Hønefosslinja.

Senast redigerad av Totte den 2016-09-26 klockan 14:57.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 17:09   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Höjddata spelar ingen roll. Det är en del av rutten, såsom räls och byggnader är etc.

Skulle två rutter ha olika höjddata så går det att ordna med bl.a. RW-Tools! Så där är det inga bekymmer.

Du hittar startkoordinater i menyn där du ska välja rutt i editorläge.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 17:49   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Roa - Hønefosslinja har höjddata. Vad jag tänker på andra rutter som inte har höjddata.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 22:57   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Fast höjddata är inget problem. Det kan man ordna om det blir skillnad eller liknande. Bästa vore att 2 sammarbetsprojekt hade samma DEM-data. (vilket jag tror man har, med tanke på att all DEM-data finns samlade på en hemsida gratis att ladda ner)

Det som kan vara problem är om två rutter med samma Point of origin har en och samma startstation som då "lappar över varandra" på respektive rutt, t.ex. att en startar från Hallsberg och bygger mot Katrineholm, medan en annan startar från Hallsberg och bygger mot Skövde. Då har vi 2st "Hallsberg", vilket är ett jobb för sig.

Några andra rutter som kan vara intressanta och roliga om man delade med sig Point of origin till andra ruttbyggare vore väl:
Roa-Hønefosslinja av OVCN (Det har inte jag just nu)
Jönköpingsbanan av Hgv.
Stångådalsbanan av Granders.
Malmbanan av newS
Projekt Malmö av McDOZ
STHLM Tramways av Bombardier Train
Mittbanan, som någon höll på med ett tag. (Vore intressant för mig i framtiden, hint, hint.)

Finns säkert andra ruttprojekt jag har missat.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-02, 15:45   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jönköpingsbanan av Hgv
58, 13 (Väster om Ljung, får jag det till.)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 21:10   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Inlandsbanan av Hgv
65.5888, 19.169 (Arvidsjaur)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2020-04-28 klockan 21:13.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 08:06   #8
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Intressant projekt att binda ihop allt material-mycket bra! En tanke som slår mig när jag läser om McDoz "Malmö" är att vår danske vän Eric byggt Malmö station som slutstation på sitt Sjaelland- vore det inte en fin knutpunkt för Stambanan, då hänger ju allt ihop som en dans! Vad tror du Adde?
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 10:41   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Lightbulb

Hej!
Det är lätt att få ihop olika rutter. För ruttbyggarna går bra, men problemet är objekten för få. Vissa rutter kräver betalrutter för att få tag på objekten. Det blir dyrt.
Nästan alla svenska och norska rutter kräver Altenburg to Wildau bara för spårens skull, den måste man hämta och installera bara för DTG tog bort den för antal år sen, tror jag.
Signalsystemet är olika för varje rutt. Det fick jag fixa efter ha mergat Roa-Hønefoss till Bergensbanen t.ex.
Vet att några av ruttbyggarna inte klarar att bygga objekten för det är för svårt, så objektbyggarna är för få numera.
Jag bad i annan tråd om Olskrokens servicehall och ingen svarar.
Så det blir inte roligt att köra tåg på halvfärdig rutt.
Vad tycker ni?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 23:48   #10
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Akki Visa inlägg
Intressant projekt att binda ihop allt material-mycket bra! En tanke som slår mig när jag läser om McDoz "Malmö" är att vår danske vän Eric byggt Malmö station som slutstation på sitt Sjaelland- vore det inte en fin knutpunkt för Stambanan, då hänger ju allt ihop som en dans! Vad tror du Adde?
Ja så länge någon bygger en bana med samma startkoordinater som själland så är det inga som helst problem... Nu har jag inte rutten och känner inte till dess startkoordinater. Återkommer!

@Totte: Det är det nog, men stämmer de överens mot verkligheten? Blev inte din ihopslagning så att en av bitarna hamnade lite fel en bit? Fick inte du flytta på alla assets eller hur bar du dig åt?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 00:08   #11
smajlet
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 803
Standard

Tycker det är helt okej att det andvänds objekt från köperutter för att få en snygg rutt.
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-21, 16:25   #12
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Malmbanan av newS
67.8557, 20.2252 (Kiruna)

Nu kan jag bygga Haparandabanan om jag vill
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009