Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-30, 00:21   #1
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Lightbulb Animerade växlar

Jag har börjat snickra lite på animerade växlar
och kan nu prexentera: "växel 10gr vänster"
rakspåret är 19,147m långt, vinkeln på kurvspår är 10grader mot rakspår och har en diameter på 140m.
växeln har en fast monterad och animerad klotväxel.

Några frågor:
Är dessa intresanta, vilka spåravstånd använder ni mellan paralellspår, bredd på plattformar etc.
detta då jag tänkt mig göra fasta rälsbitar för att låsa avstånd
tanken äe att de skall komma med flera texturer (byts i hjälpmenyn)

i pipelinen ligger do höger, engelsmann både med 2 och 4 tungor, x växel med dubbelspår,
kom gärna med förslag på ytterligare växlar gärna med bild
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3.jpg (129.6 KB, 251 visningar)
Filtyp: jpg 4.jpg (117.2 KB, 251 visningar)
Filtyp: jpg 1.jpg (75.8 KB, 254 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (79.7 KB, 252 visningar)
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se
pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 06:25   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Thumbs up

Bravo gurkan. Mycket efterlängtat! I detta projekt kommer jag att stödja dig till fullo, om du behöver skripthjälp. Om du inte behöver denna hjälp så stödjer jag dig ändå med hurrarop under utvecklingens gång. En tre-skens variant får man väl också hoppas på, någon gång i framtiden?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-01-30 klockan 06:29.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 09:59   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Instämmer med föregående talare! Jag höll på att bråka med detta i forntiden, andi06 princip, men blev aldrig varken nöjd eller färdig.
Stöttar till 110 % detta projekt! På bilderna ser det super ut!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 10:09   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Ojdå, ännu mer godsaker på G.

För mig, så är dessa klart intresanta och efterlängtade, hade hoppats på fler varianter från Tomas.

Angående fasta bitar.
Så skulle jag gärna se spåravstånd.

3,5 meter för väldigt trånga bangårdar.
4 meter
4,5 meter.
5 meter.
5,5 meter.
6 meter.

Samt bitar som passar ihop med Tomas plattformar 4,1 meter, 5,6 meter och 10,1 meter.

Angående fler varianter.
Förutom dom som du nämner ovan, så skulle jag gärna se.

Trevägsväxel, där förskjutningen åt vänster och höger ligger på en halvmeter till en meter från varandra. Så att inte allt, utgår från samma plats. Utan att växeltungorna ligger en bit från varandra.

Y-växlar.

Kurv-växlar, men inte sådana som till modelljärnväg (snäva). Utan med realistisk övergång och radie.

Sen som Svenolov önskar. Treskens-spår.

Skulle även gärna se.

Klotväxel med valmöjlighet vänster eller höger sida, samt snedställd för trånga bangårdar.

Elmotor istället för klot.

Ja, listan på önskemål. Kan nog bli hur lång som helst. Men detta är vad jag kommer på just i nuläget.

EDIT: Elmotor iställt för klot. Där menar jag självklart båda varianterna.

.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2012-01-30 klockan 10:13.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 17:29   #5
Gunter 2
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Insjön,Dalarna
Inlägg: 287
Skicka ett meddelande via MSN till Gunter 2
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Ojdå, ännu mer godsaker på G.

För mig, så är dessa klart intresanta och efterlängtade, hade hoppats på fler varianter från Tomas.

Angående fasta bitar.
Så skulle jag gärna se spåravstånd.

3,5 meter för väldigt trånga bangårdar.
4 meter
4,5 meter.
5 meter.
5,5 meter.
6 meter.

Samt bitar som passar ihop med Tomas plattformar 4,1 meter, 5,6 meter och 10,1 meter.

Angående fler varianter.
Förutom dom som du nämner ovan, så skulle jag gärna se.

Trevägsväxel, där förskjutningen åt vänster och höger ligger på en halvmeter till en meter från varandra. Så att inte allt, utgår från samma plats. Utan att växeltungorna ligger en bit från varandra.

Y-växlar.

Kurv-växlar, men inte sådana som till modelljärnväg (snäva). Utan med realistisk övergång och radie.

Sen som Svenolov önskar. Treskens-spår.

Skulle även gärna se.

Klotväxel med valmöjlighet vänster eller höger sida, samt snedställd för trånga bangårdar.

Elmotor istället för klot.

Ja, listan på önskemål. Kan nog bli hur lång som helst. Men detta är vad jag kommer på just i nuläget.

EDIT: Elmotor iställt för klot. Där menar jag självklart båda varianterna.

.
Skulle Gärna sitta fint med 40,80 och 130vxlar//Gunters storebror
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi SILJANS BANAN!!
Gunter 2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 01:18   #6
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard modern variant

presenterar motordriven modell av senaste snitt
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (200.1 KB, 199 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (162.6 KB, 198 visningar)
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 10:33   #7
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

I Sverige är det i normalfallet 4,5 meter mellan spåren på dubbelspår och bangårdar. På fyrspår är det 4,5 meter mellan det västra paret, 6 meter mellan paren och 4,5 meter igen för högra paret.

Här kommer ett långt inlägg med den info jag utgått från när jag tillverkade mina växlar, det mesta är saxat ifrån diskussioner på postvagnen.

40-växeln har vinkeln 1:9, radien 300 m och 70-växeln har vinkeln 1:12, jag är lite osäker på radien, men tror den är 540 m.
1:9-växlarna finns i två varianter, dels den gamla typen med radien 190 meter och dels den nya med radien 300 meter. Skillnaden består i om radien avslutas före korsningen eller om det är genomgående radie i korsningen. Med genomgående radie i korsningen fås en lite större kurvradie och då kan något högre hastighet tillåtas (50 istället för 40, dock fortfarande samma korsningvinkel). Växlarna med sth 70 har i regel 1:15 som korsningsvinkel.
För mig har den vanliga 1:15-växeln sth 80 och radie 760, liksom 1:14-växeln, men det är väl samma skillnad som på 1:9-växlarna. Det finns även 1:12-växlar, vilka jag tror tillåter 70.

Skillnaden mellan 1:14 och 1:15 är att 1:15 har en kort bit rakspår i slutet av kurvspåret, detta för att den ska fungera tillsammans med ett kryss med vinkeln 1:7,5, exempelvis på en "äkta" krysstation (en oäkta har två växelförbindelser som inte korsar varandra).

Den idag trots allt vanligaste 1:9-växeln är fortfarande den med 190 meters radie.
Jodå, det finns ju samma variant på 1:15-växlarna. Det är en av anledningarna till att sth 80 på sidotågväg kan signaleras med såväl en som två gröna. Vid uppgradering till de "nya" UIC60-växlarna med radien 1:15 så tillåter de sth 80 i sidotågväg istället för sth 70. För att slippa stora ombyggnader av signalanläggningen så tillåts därför 2 gröna även för denna hastighet.

Prexis. Ett till nånting-siffrorna anger alltså vinkelförhållandet omräknat i meter (eller fot el. annan enhet) så här:
Utgå från korsningsspetsen! Mät avståndet fr denna längs rakspåret och fram till den punkt där avståndet mellan inre rakspårsrälen och närmaste räl på kurvspåret är EN METER, alltså vinkelrätt ut från rakspåret. För en 1:8-växel är då detta ÅTTA METER, från korsningsspetsen, alltså!!!

Banvekets skarpaste spårväxel (och samtidigt den vanligaste) har en vinkel på 1:9. Dessa spårväxlar känns igen på att de endast har ett driv (om de är elväxlar vill säga). De mått man mäter är vinklen mellan spårmitter. Om man går nio meter från MKP (Matematiska korsningspunkten, den punkt där spårmitterna korsas) i stamspåret så har grenspåret vikt av med en meter.

Skall dock komplettera med att den skarpaste växeln är 1:4,8, dock är den symetrisk.
1:6,4 och 1:8 finns fortfarande i sortimentet, men är avsedd att läggas in på rangerbangårdar. Dock kan man hitta sådana växlar på lite udda ställen, där man använt "skohorn för att få ihop det.
På äldre växlar kan man mäta som Kurt beskrev, men det går inte på nyare. I äldre växlar slutade kurvspåret att vara kurva precis före korsningen, dvs korsningsvinkeln och växelvinkel är lika, men i nyare växlar (främst UIC60 och BV50) är det genomgående radie genom korsningen. Dvs korsningvinkeln och växelvinkeln är inte densamma. Tex är korsningsvinkeln 10,2 i en 1:9 med genomgående radie....
Fördelen är att kurvradien blir större, tex 1:9 ökar kurvradien från 190/225 till 300 m. Detta medför en möjlighet att hålla högre hastighet i växelkurva, från 40 till 50 km/h.
Samma förhållande är det flackare växlar 70 blir 80, 90 blir 100 osv.

Vad gäller längden är den något mer än 3 gånger korsningsvinkeln, några mått fritt ur huvet:
1:9 29 meter
1:14 och 1:15 54 meter
1:18.5 65 meter
En annan enkel tumregel är att en växel med betongslipers väger ungefär 1 ton per meter, med träslipers blir den lite lättare.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 19:34   #8
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard Jaha

Tack för informationen
Får börja om igen ?
det måste ju bli rätt
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 21:51   #9
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Jag älskar folk som är envisa. Därför hejar jag på dig, Pussgurkan, till 200% och väntar tålmodigt på släppet i Download när du är klar. Av bilderna att döma så ser projektet jättefint ut.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 22:04   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Och ett stort tack till "STW-Tomas" ....

...att du finns kvar och hjälper till med utmärkta förklaringar kring växelgeometrin!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009