Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-30, 09:28   #1
Gripen00
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 53
Skicka ett meddelande via MSN till Gripen00
Standard Raildriver konsolen Är sugen å köpa en

Hej

jag har ett tag funderat å köpa en raildriver kontrol på grund av en hel del key settings i spelet är fubar på grund av att jag har ett svenskt tangent bord..

Så nu undrar jag Någon som vet om dom säljs i i landet någonstans?

Eller om någon har en Beg till salu kan funka med.

I vilket fall kan ni nå mig via msn ofkgripen@hotmail.com eller samma mail address..

Kan till lägga har railworks3 å Trainz12 giller mäst RW3

Mvh Mikael.k
Gripen00 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 12:37   #2
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Hej!

Raildriver säljs, vad jag vet, inte av någon återförsäljare i Sverige. Möjligen någon nätbutik, men inte vad jag känner till.
Däremot finns den att köpa på Aerosoft för ca 200 eur, vilket motsvarar ca 1900 sek i dagens kronkurs.

Jag har en Raildriver, men kan säga att jag tyvärr inte fått särskilt mycket användning för den - då den fungerar riktigt dåligt om jag ska vara ärlig, den är oprecis och Railworks har ett dåligt stöd för Raildrivern. En del lok fungerar inte alls med raildrivern och med en del fungerar inte bromsen eller gaspådraget, på en del fungerar det men väldigt dåligt tyvärr

Detta beror, vad jag förstått, på Railworks kodning och sätt att hantera Raildrivern...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 14:14   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jag kan inte säga något om hur den fungerar med RW, men om nå någonsin köper en annan simulator så tycker jag att du ska satsa på att köpa en RailDriver. Tar körkänslan till en helt annan nivå!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 14:47   #4
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Jag kan inte säga något om hur den fungerar med RW, men om nå någonsin köper en annan simulator så tycker jag att du ska satsa på att köpa en RailDriver. Tar körkänslan till en helt annan nivå!
Den förhöjer helt klart känslan, ingen tvekan om det.

Men tyvärr har jag aldrig fått den att fungera särskilt bra. Till MSTS var man tvungen att ha F5 HUDen uppe, och ändå låg raildrivern något efter hela tiden. Dessutom fungerade det inte alls i Windows 7...

Till TRS fungerade den dock hyfsat.

Men jag kan inte förstå, varför inte ens Railworks har stöd för joysticks exempelvis. Bilspel och Flight Simulator har haft stöd för det i över tio år nu, men Railworks 3 som ju kom bara för en månad sen, har det inte...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 15:10   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Den förhöjer helt klart känslan, ingen tvekan om det.

Men tyvärr har jag aldrig fått den att fungera särskilt bra. Till MSTS var man tvungen att ha F5 HUDen uppe, och ändå låg raildrivern något efter hela tiden. Dessutom fungerade det inte alls i Windows 7...

Till TRS fungerade den dock hyfsat.

Men jag kan inte förstå, varför inte ens Railworks har stöd för joysticks exempelvis. Bilspel och Flight Simulator har haft stöd för det i över tio år nu, men Railworks 3 som ju kom bara för en månad sen, har det inte...
För att anpassa en produkt runt en feature som i allmänhetens ögon verkar vara en liten och lätt feature, tar oftast mycket mer resurser än vad allmänheten uppfattar.
Då dom bygger upp en produkt så sätter dom upp ett mål för vad slutprodukten ska vara, vad dom vill ha uppnått med det.
För att uppnå sina mål så måste man oftast vara väldigt begränsad i vad man väljer att göra.
För att om man tar bara ett par små features extra, så blir det helt plötsligt väldigt mycket att avpassa gällande programmering för att få det att fungera med resten.

Och då gör oftast en vettig spelstudio så att dom väljer att begränsa sina features till dom core features som är viktiga för upplevelsen.
Och arbetar hellre in en ny feature i efterhand, då allt är beprövat och man ser hur det fungerar.

RSC är ingen stor studio om du jämför med dom som gjorde Flightsim och dom flesta bilspel som finns på marknaden i dag.
Dom studiosarna har allt som oftast råd att out-source:a en hel del arbete till andra, för att själva kunna fokusera på alla sina core features.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 15:24   #6
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

RailDrivern fungerar perfekt med Win7 och MSTS! Man laddar bara ner ett litet program från denna sida: http://henkel.homedns.org/forum/main...a2ead68b711443

Då slipper man ha F5 uppe också.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 16:38   #7
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
RailDrivern fungerar perfekt med Win7 och MSTS! Man laddar bara ner ett litet program från denna sida: http://henkel.homedns.org/forum/main...a2ead68b711443

Då slipper man ha F5 uppe också.
Jo, jag vet. Jag prövade RDTrain Fix men dels fick jag det aldrig riktigt att fungera, och plötsligt var jag tvungen att registrera programmet också (vilket skulle kosta pengar uppenbarligen) - och eftersom det inte verkar finnas någon som helst support på andra språk än tyska, kände jag att det var lika bra att ge upp.

Men om det nu är så att saker har ändrats, är jag villig att ge det ett nytt försök...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 16:48   #8
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jag hade inga problem att få hjälp på engelska, och jag fick programmet gratis. Men det var för att jag är minderårig, tror att det var gratis då. Programmet är inte speciellt svårt att använda när man har lärt sig.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 18:52   #9
Gripen00
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 53
Skicka ett meddelande via MSN till Gripen00
Standard

jag vill ha den till RW3 typ å dom få gånger jag kör trainz12
.. just nu kör jag med min joystick å det funkar hyfsat men kan inte änvända det fullt ut..

å om någon har en beg till salu kan jag vara intreserad med.

Mikael
Gripen00 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 14:21   #10
Gripen00
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 53
Skicka ett meddelande via MSN till Gripen00
Standard

Så någon kört raildriver med railworks 2012 (RW3)?

vill bra gärna veta hur det funkar till den simulatorn
innan jag bestämmer mig till fullo..


Mikael.K
Gripen00 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 15:02   #11
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gripen00 Visa inlägg
Så någon kört raildriver med railworks 2012 (RW3)?

vill bra gärna veta hur det funkar till den simulatorn
innan jag bestämmer mig till fullo..


Mikael.K
Jag har kört Railworks3 med Raildriver och är inte så nöjd man borde vara.

Vissa tåg (Framförallt nyare tåg såsom Dash9an eller tågen i Northeast Corridor) funkar inte vissa funktioner såsom broms över huvud taget. Och på andra fungerar det, men inte särskilt bra alls, tyvärr.

Det här beror vad jag förstått på Railworks sätt att hantera Raildrivern och är ingenting man kan göra någonting åt själv, tyvärr. Åtminstone inte vad jag känner till efter att ha läst ett otal trådar på diverse forum.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 18:45   #12
Gripen00
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 53
Skicka ett meddelande via MSN till Gripen00
Standard

så mitt joystick driver program funkar till å med bättre änn raildriver gör?
å det är ett gratis program en har gort...

de är lite surt får ta en redig funderare vad göra..

gripen
Gripen00 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 20:59   #13
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gripen00 Visa inlägg
så mitt joystick driver program funkar till å med bättre änn raildriver gör?
å det är ett gratis program en har gort...

de är lite surt får ta en redig funderare vad göra..

gripen
Jag har ingen aning om vilket program det är eller hur det fungerar.

Problemet med Raildrivern är att den skickar informationen direkt till tågets diverse manöverhandtag - medan tangenterna på tangentbordet skickar informationen till den s.k. F4 HUD'en (den lilla meny du har med hastighetsmätare, symboler för broms, gaspådrag, riktningsväljare osv osv). Det gör att, eftersom många tåg är scriptade att bearbeta informationen från F4-huden innan de skickar informationen till tågets motorer, handtag osv, blir det knasigt när Raildrivern skickar rå och obearbetad information direkt till tåget. Det får t.ex. gasen att hoppa tillbaka till noll lite då och då (Vilket INTE är särskilt kul när man kör ett 100-vagnars amerikanskt tåg).

Som några exempel fungerar Raildrivern inte alls med Acela Express, Dash 9 och AEM-7.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 23:43   #14
Gripen00
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 53
Skicka ett meddelande via MSN till Gripen00
Standard

och det låter som jag kan köra vidare me mitt lilla joyprogram jag hittade
relativ stabilt å värkar inte ha samma hickups som raildriver kontrollen har

tack för infon får hoppas dom kan fixa en patch till raildriver fram på som möjligen kan fixa det..
Gripen00 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 10:27   #15
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gripen00 Visa inlägg
och det låter som jag kan köra vidare me mitt lilla joyprogram jag hittade
relativ stabilt å värkar inte ha samma hickups som raildriver kontrollen har

tack för infon får hoppas dom kan fixa en patch till raildriver fram på som möjligen kan fixa det..
Det tror jag du kan göra. Jag funderar själv på att installera det och köra med mina "Throttle Quadrants"...

Jag hoppas verkligen de kommer med en patch eller något som åtgärdar problemet, för att köra med en riktig raildriver är verkligen en riktigt go känsla.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009