Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-18, 08:11   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Lindfors Bosjöns Järnväg

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Hittade en länk till Bosjöbanans vänner, om du nu inte redan har sprungit på den.

http://www.arstuga.se/bbv/index.htm
Tack för länken!

Lagt in LBJ bansträckning i GE och kan se banprofilen och följa den längs banan, som ni ser anges km från km 0, höjd och stigning. Mycket värdefullt vid dragning av spåren!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg banprofil.jpg (214.0 KB, 491 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 17:28   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110821 Lägesrapport

Bengan och jag har varit i intensiv mejlkontakt för att försöka utröna hur man bygger rutter med HOG, STRM och Google Earth, och de flesta problem har vi väl löst?
Senaste version av Radiomobile (11.0.09) stöder Google Earth vars flygbilder är utmärkta att göra marktexturen av för man ser var det skall vara skog, fält, bebyggelse och vatten.
Vi tror oss delvist ha löst problemet med vallar och gravar som finns i TS2009/2010.
Bengan kommer nog så småningom att berätta mer om detta!?

Visar ett "flygfoto" från Lindfors som det ter sig just nu. Närmast går BJs spår. Vad färgerna ger för information kan ni säkert gissa?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110821_0000.jpg (87.9 KB, 443 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 21:20   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Red face 110821 Medaljens baksida!

Problemet är programmet HOG som är gjort för Trainz 1.3 men konstigt nog, med lite pyssel, fungerar hyfsat i Trainz 2.9 f.f.

Ett stort problem är att t.ex. utbredningen av vattenytor är väldigt "fyrkantiga". Där skulle jag vilja kunna växla in Google Roadmap för att snygga till strandlinjer m.m.
Bilderna visar hur det ser ut nu med sjön Alstern i Trainz och hur strandlinjen ser ut i verkligheten. Går detta att åtgärda?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110821_0000.jpg (59.1 KB, 444 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110821_0001.jpg (119.9 KB, 444 visningar)
Filtyp: jpg Alstern.jpg (69.8 KB, 443 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 09:32   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Lindfors Bosjöns Järnväg

Jag öppnar en tråd för själva landskapsbygget här. Här dragit spåret hela vägen (30 km) och hottat upp ett diesellok så det gör 200 knyck, med superax och superbroms. Den är väldigt bra att ha när man provkör och inspekterar banan (sth på Bosjöbanan var 10 km/h). Nu vidtar omfattande spår och markjusteringar.
Bilderna visar:

1. Mot Alstern på väg till Bosjön (skyskraperna är mina landmärken), i bakgrunden Forshedens Kolbrygga i kolossalformat)

2. Strax innan Forshyttan är en av de få återstående vallarna efter HOG.

3. Närmar oss Bosjön. Tornen markerar ung. var broarna över Svartån och Hafssjöälven skall ligga. I bakgrunden Åsen.

4. Banans ändpunkt med "vacker" utsikt över Bosjön och snickerifabriken.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110822_0000.jpg (84.7 KB, 450 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110822_0001.jpg (92.1 KB, 452 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110822_0002.jpg (120.9 KB, 450 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110822_0003.jpg (119.5 KB, 450 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 10:08   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag öppnar en tråd för själva landskapsbygget här. Här dragit spåret hela vägen (30 km) och hottat upp ett diesellok så det gör 200 knyck, med superax och superbroms. Den är väldigt bra att ha när man provkör och inspekterar banan (sth på Bosjöbanan var 10 km/h). Nu vidtar omfattande spår och markjusteringar.
Bilderna visar:

1. Mot Alstern på väg till Bosjön (skyskraperna är mina landmärken), i bakgrunden Forshedens Kolbrygga i kolossalformat)

2. Strax innan Forshyttan är en av de få återstående vallarna efter HOG.

3. Närmar oss Bosjön. Tornen markerar ung. var broarna över Svartån och Hafssjöälven skall ligga. I bakgrunden Åsen.

4. Banans ändpunkt med "vacker" utsikt över Bosjön och snickerifabriken.
Ha, jag hör att du kör en extrem version av samma fusk som jag kör på DONJ - på DONJ så sker nämligen baninspektioner i littera Yp från 1960-talet... i 80 km/h. Vilket alltså är lite underligt då vi modelerar 1930 tal, någon Yp fanns alltså inte ens och de körde för övrigt aldrig på DONJ och högst tillåtna hastighet var ju 40 km/h....
Men vem sjutton har tid att åka fram i 40km/h? Nej, man får ju fuska!
Jag tror f-n jag skall trimma Ypn till iaf 160km/h med dig som förebild.

Med 10km/h så tar det ju dig 3h att köra 3mil... det lär bli bra möjligheter att se landskapet iaf.

En fråga slutligen angående spåret - hade de verkligen så fin spårstandard som du har här? Jag tänker på en fin banvall mm - la inte 600mm järnvägarna ofta ut spåret nästan direkt på marken? Känns som att 10km/h vore löjligt dålig hastighet på så fina spår

Senast redigerad av spyfrog den 2011-08-22 klockan 10:10.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 10:59   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hehe, på tal om lokets hastighet. Bra att ha den till testa landskapet med. Själv har jag Rc6 som trimmats upp till 324 km/h.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 11:59   #7
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Själv kör man CT JetTrain, den gör sådär 3500 knyck...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 13:51   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
En fråga slutligen angående spåret - hade de verkligen så fin spårstandard som du har här? Jag tänker på en fin banvall mm - la inte 600mm järnvägarna ofta ut spåret nästan direkt på marken? Känns som att 10km/h vore löjligt dålig hastighet på så fina spår
Ja, på det viset var LBJ en välskött järnväg, det var nog Albert Bergströms förtjänst. Egen grusgrop vid Västerud och en stab banarbetare. Banan var byggd för högre hastighet men pga att säkerhetsanordningar saknades fick man aldrig tillstånd till högre än 10 kph av inspektörerna.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 17:13   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking I väntan på landskapet

Tomtåget i Lindfors i väntan på klarsignal för färd mot Bosjön, med det lär dröja med tanke på att hela linjen är en byggarbetsplats med shaktningsarbeten och spårjusteringar. Dessutom är linjen nedlusad med nyutbildade landskapsarkitekter som inte vet hur dom skall göra, för fåren i Västerud har inget att beta m.m.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110822_0000.jpg (109.7 KB, 428 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 09:08   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Har just fått reda på att BBV (Bosjöbanans vänner) har ett antal ex av boken Skogsbana så om ni hör av er till BBV kan ni kanske köpa ett ex.

Länk:
http://www.arstuga.se/bbv/index.htm
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 09:15   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Järnvägskarta

Här finns en intressant järnvägskarta över det järnvägstäta centrala Värmland:

http://www.historiskt.nu/smalsp/nklj/nkljkarta.html
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-14, 21:44   #12
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Otroligt imponerande vad mycket saker du släpper idag i Download tråden!
Hur hinner du med egentligen?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 05:02   #13
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Otroligt imponerande vad mycket saker du släpper idag i Download tråden!
Hur hinner du med egentligen?
Bara att instämma med Spyfrog.
Hur hinner karln med allt, ska varva ner lite säger han.
Sen bara razzlar det till, med en massa saker och mitt i allt detta, hinner han med en massa jobb på Z43an också.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 10:21   #14
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Ja det är bara och hålla med spyfrog och Bengan! Ett stort tack för dessa underbara lok och vagnar du har lagt upp i downloads!
__________________
Mvh Alexander

Senast redigerad av alex den 2011-09-15 klockan 10:23.
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 23:30   #15
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Jag investerade i ett exemplar av Allt om modelltåg 10 och hittade en mkt intressant artikel kring denna bana, lan.
Kom du någonstans med själva banan eller tog inspirationen slut? Objekten är ju väldigt fina så det finns bra möjligheter för någon att bygga den, vilket vore spännande.... det vore kul med en svensk skogsbana. Ja, DONJ blir ju en men jag börjar känna att jag liksom "kan" den sträckningen....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009