Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-19, 17:25   #1
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard Betvagn MLJ 308

Mitt första försök att bygga något till trainz blir en enkel vagn. Med hjälp av Korvtigers Blenderguide och exportfiler för Blender 2.5 från Spyfrog har jag fått till början på en vagn. Vagnen står på Kristianstads järnvägsmuseum så jag kan åka dit och titta på detaljer.
Jag försöker nu lära mig texturer och UV-mappning. Frågorna hopar sig.
Vagnen är uppbyggd av flera olika objekt (buffertbalk, hjul, vagnsidor mm).
Kan varje objekt ha en egen UV-mapp ?
Väggar och golv är byggda av ett antal bräder.
Är det bättre att göra dem av en enda "skiva" ?
Hur gör jag med tex skyltar och övrig märkning?

Jag använder Blender 2.59 och Photoshop Elements.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Trainz bild 1.jpg (64.2 KB, 375 visningar)
lenfas besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 17:43   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ser mycket lovande ut, fortsätt i denna riktningen!

Att bygga upp vagnen med flera objekt är smart, det burkar vara lättare att ändra och kolla då. Varje objekt få ju en egen UV-map, men de kan ju självklart mappas på samma texture! Så du behöver ju bara en texture även om du har flera objekt. Lägg på samma material på alla objekt och mappa dem. Dock så skall ju hjulen ha en egen liten texture då de är en egen asset.
Jag rekommenderar att du har en platt yta som träsidorna och golvet och sköter brädandet med en texture, det sparar man polygoner på, som ändå skulle vara i stort bortkastade då det inte gör någon egentlig visuell skillnad.
Märkningen målar du bara på texturen (i ett eget lager i elements, så spara alltid i en PSD-fil så att du har alla lager kvar! Texturen sparar du ju självklart sedan som .tga)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 18:34   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Lenfas

Det ser jättebra ut sofar.

Jag antar att det är denna söta lilla sak som är förebilden.


MVH / BjornL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Betvagn.jpg (122.7 KB, 371 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 18:55   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det där är en bild som gjord att fila till texturer ur, nästan vinkelrät mot kameran, synd bara att den är 640x480, alldeles för grumligt, men någon besitter väl en mer högupplöst bild?
Ser ut att bli en prima J-vagn!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-08-19 klockan 19:00.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 20:42   #5
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard Betvagn MLJ 308

Dagens försök med UV-mappning och texture blev till en sidolucka.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild2.JPG (83.5 KB, 352 visningar)
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 19:44   #6
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Ser bra ut!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 01:24   #7
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Ser mycket bra ut!
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 20:08   #8
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard Mlj 308

Fortsätter så sakta med texturer. Det är inte klokt så många fel man kan göra!!

Färgen på gavlarna är exakt samma som den på sidorna i Blender. I Trainz har färgen blivit mera brunaktig. Någon som vet varför??
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild3.JPG (103.5 KB, 301 visningar)
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 19:23   #9
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard Mlj 308

Hittade själv felet. Material-inställningarna var inte samma för gaveln som för sidoväggen.
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 19:35   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ser väldigt bra ut, lenfas. Du kommer att få leva med frågetecken runt öronen, men ge inte upp! Jag tycker du bygger riktigt snyggt redan!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 19:46   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Du kan (bör och ska, om du frågar mig) ha samma material till alla delar som har samma texture, vilket i ditt fall är i princip hela vagnen. Undantag från hjulen som skall ha en egen texture och därmed lämpligen ett eget material.

Annars ser det bra ut!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 19:51   #12
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lenfas Visa inlägg
Hittade själv felet. Material-inställningarna var inte samma för gaveln som för sidoväggen.
Jag tycker du går frammåt med snabba steg med tanke på att du inte valt det enklaste programmet heller - Blenders gränssnitt är väl inte alltid den enklaste.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:00   #13
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard Mlj 308

Tack för alla goda råd och glada tillrop.
Jag har knåpat ihop stjärnekerhjul till vagnen. Blenderfilerna blir stora (se bild). Skall försöka minska på antalet vertices.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild4.JPG (116.9 KB, 279 visningar)
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 17:14   #14
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard Mlj 308

Det går sakta framåt med vagnen. När jag exporterar till Trainz får jag flera hundra rader med samma text: BuildStrip......
Någon som vet vad detta beror på och hur man fixar till det?.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild5.JPG (84.0 KB, 251 visningar)
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 15:31   #15
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det felet har jag aldrig fått förut, men då det bara är en varning så bör det fungera ändå. Testa dock att markera hela objektet som felar och kör en remove double vertecies på den och se om det hjälper. Jag tror också att du kan dra ned väldigt mycket på polygontalen på hjulet, ett hjul på 1024 polys är väldigt för mycket. Många rings kan du ta bort utan att få någon som helst försämring av kvalitén. Men detta är du säkert redan medveten om. Som ledning kan jag tala om att mina stjärnekeraxlar till Gs(fd. G3) och N3/NN3 ligger på 676 polys, per hel hjulaxel.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009