Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-18, 13:49   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Oljade Olle

När man blir trött på ånglok kan man ge sig på nåt enklare, t.ex. BJs litt O, senare SJ Bk.
En mycket bra ritning av Pogo gör arbetet enklare, t.ex, när man gör texturer. Olle var ju det första riktigt lyckade boggiloket i Sverige och kom att bli dödsstöten för koppelstångseran hos SJ. O låg till grund för boggiexperimenten för Ra och Rc.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0.jpg (116.7 KB, 303 visningar)
Filtyp: jpg 1.jpg (120.0 KB, 305 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 13:56   #2
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Fin-fint!
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 14:01   #3
josu
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Sverige
Inlägg: 296
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Standard

Snyggt, LAn!
__________________
Med vänlig hälsning
Josu (hemsida / Steam)
josu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 14:37   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Inte visste jag att jag var så bra på reklam.

Så här är det: I manualen till ”Svensk cab-bana…” passade jag på att lägga in bild och historik på ex-O. Anledningen är helt enkelt den att loket drog godstägen på BJ och som cab-banan bygger på. Jag minns väl det kraftladdade loket– bl a drog det tyska permitteringstågen under andra världskriget. Tågen stannade ofta utanför hemmet eftersom semaforen visade stopp. En gång kastade en tysk soldat en chockladkaka till mig.

I manualen kan ni läsa mer om loket.

Jag är glad, Lan!

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 15:09   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Jag är glad, Lan!

Nisse
Det är jag oxå .
Inte en skugga av att hinna med texturering, i den takt du bygger, haha .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 16:09   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink 110618 e.m.

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Det är jag oxå .
Inte en skugga av att hinna med texturering, i den takt du bygger, haha .
Precis det jag sysslar med idag - texturering, det blir rena snygga texturer till dig att "skita ned". Bilden visar fronttexturen efter utsättning av hundratals nitar och med mallen borttagen. Det blir väl mumma för dig att kladda på ?-)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2.jpg (74.2 KB, 292 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 16:30   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Question Konturmallarna.

Någon kanske undrar hur jag gör konturmallarna? Om man har en hyfsad ritning så förstärker man kontrasten till 100 % och mörkar sen ned så att alla linjer och nitar blir så skarpa som möjligt. Sen maskar man bort det enfärgade (det gula på bilden) med en color-mask. Det andra kopierar man och tar in den som "New from Clipboard", då är endast det svarta kvar utan bakgrund (dvs. allt det gula på bilden är borta). Denna konturmall använder jag som mall ovanpå texturen när jag lägger dit linjer och nitrader. När jag är nöjd kan jag ta bort konturmallen.

Undrar om nån begriper nåt? Nåja, jag har så kort minne så se det som dokumentation, så kan jag gå in här och kolla hur jag gjorde när jag glömt det!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg O_kontur_front.jpg (221.9 KB, 301 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 16:50   #8
Rc611
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Tyresö,Stockholm
Inlägg: 500
Standard

Det är alltid kul att se dina framsteg på dina projekt!
Speciellt här när man känner igen loket från Nynäshamns Järnvägsmuseum!
Rc611 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 20:10   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool En lokskylt i aluminium gjuts!

Ett fibblande i ritprogrammet med att flytta och vrida bosktäver och siffror gav en lokskylt, säkert mycket enklare än i verkligheten!?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg BJ O 216.jpg (86.8 KB, 300 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 22:35   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Red face 110618 kväll. En loksida under arbete.

Vänster sida med lokskylt för att testa texturernas kvalitet. OK enl. mitt menande?
Att Ekan har avvikande uppfattning är fullt normalt, han kommer att göra texturerna mycket bättre sen, det vet vi nu!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3.jpg (135.2 KB, 294 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 22:52   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Question Finns intresse för lite byggtips i gmax?

Om ni är intresserade kan jag visa hur man bygger en loksida och litteraskylt lätt i gmax med lite bilder och tips i en ny tråd som vi kan kalla Byggtips under 3D-design, där kan säkert Korvtiger och andra komplettera med hur man gör i Blender!?

Om detta intresse finns kan jag försöka repetera varje steg jag gör på O-loket och dokumentera det där.

Ännu en ny befängd idé av:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 23:27   #12
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Om ni är intresserade kan jag visa hur man bygger en loksida och litteraskylt lätt i gmax med lite bilder och tips i en ny tråd som vi kan kalla Byggtips under 3D-design, där kan säkert Korvtiger och andra komplettera med hur man gör i Blender!?

Om detta intresse finns kan jag försöka repetera varje steg jag gör på O-loket och dokumentera det där.

Ännu en ny befängd idé av:
Låter som mycket intressant. Gärna en sådan tråd!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 08:17   #13
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Håller med föregående talare. Gärna en sådan tråd!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 12:39   #14
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard

Låter bra. Som nybörjare behöver jag all hjälp jag kan få.
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 12:08   #15
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Efterlysning

Är det nån som har en bra färgbild, med god upplösning, på GDGs vinghjul??? Den jag har är så erbarmerligt dålig! Skulle nån ha BJs vinghjul i samma skick blev jag väldigt glad!!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 4.jpg (62.0 KB, 225 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009