![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Året är 1935, året innan andra världskriget bryter ut. Vår vän (för så var det vid denna tid) Adolf Hitler rustar för fullt för framtida angrepp på andra länder. Inte många insåg denna fara eftersom de fortfarande återhämtade sig efter det första världskriget. Sverige som klarat sig bra under kriget har under ett antal år sett vikande konjunktur. Nu verkade det dock som om en vändning var på gång. Tyskland var väldigt intresserade av att köpa tackjärn från Sverige och hade sina ögon på Persbergsgruvan ovanför Filipstad. Järnväg har funnits mellan Persberg – Kristinehamn sedan 1875. Så långt verkligheten.
Vår bana i Trainz skiljer sig lite från Verkligheten då vissa bansträckningar är modernare än vad som fanns 1935. Stationernas bangårdar är byggda efter kartor från 20-talet och målet är att kunna färdas hela sträckan från Persberg till Kristinehamn på en bana som lämpar sig för multiplayer. Till min hjälp har jag använt Bengolles DEM kartor som finns på Download Station (DS). Kartor på stationerna har jag hittat på Stig Lundins historiska hemsida ( http://www.stiglundin.se/ ) Signaler, fordon och annat letas upp på DS eftersom jag vill kunna ha multiplayer. Det innebär att ni inte kommer att få se fina bilder på svenskt material som vi annars är så bortskämda med på detta forum. Jag får improvisera och ’köpa in’ utländskt material för att kunna sköta persontrafik och godstrafik. Här har vi fått god hjälp av vår diplomat i Tyskland Curt Juhlin-Dannfelt som förmedlat europeiskt material men även material från andra sidan havet har kommit eller kommer att komma hit. Mer kommer...