![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Plockade fram en gammal skiva med Trainz nu då jag köpt en extern brännare, varit utan CDenhet i minst 2 år....så roligt
![]() Iallafall, spelet fungerar bra och allt verkar funka som det ska, men det stora felet är jag och min dåliga kunskap....därmed kanske detta kan bli lite av en nybörjartråd..... Har provat att bygga lite spår, fick tips om att placera ut en Trackmarks för att kunna köra men det gick inte heller. Hur ska jag kunna gå in och bygga egna banor och landskap och även kunna köra på dom? Hur gör jag för att kunna köra i landskapet? Ser även på banbyggarna att man kan ladda ner diverse material och använda, nån som kan ge info om detta, skall filerna placeras i särskild mapp och sen kan spelet integrera detta automatiskt kanske? Det är ju ett gammal spel anser jag men jag verkar ändå ha fulla möjligheter att bygga och köra som jag vill, så kom gärna med tips och råd. Skall även titta vidare i trådarna kanske man kan få några goda råd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej!
Din sista mening är nog det bästa rådet. Alltså surfa runt här på forumets alla delar så hittar du mängder av tips och råd. Det är också ett tips att använda Sök-funktionen. Lycka till i ditt byggande. ![]() Hälsningar
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Försöker att förnya denna tråd med en enkel fråga.
Försökt bygga lite spår och sådant men kan inte få möjligheten att köra på dom. Får upp felmeddelande om nån landmark eller liknande, track mark. Får för mig att jag saknar elektricitet men det borde ju gå ändå om det är diesellok. Nån som kan vägleda mig genom detta problem så jag kan bygga och köra men även bygga vidare efter att ha provkört banan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Trainz Ultimate Collection "PC Best Buy"
ca 5 år gammalt eller liknande. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Version 1.05. Built 904 eller liknande stod det i spelet tror jag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Oj! Det var inte den senaste versionen direkt!
![]() ![]() Den version du har kallas UTC (Ultimate Trainz Collection) och var version 1.5. Jag försöker ransaka mitt minne i hopp om att komma ihåg hur Trainz fungerade på den tiden. För att kunna köra ett tåg så måste du göra följande: Tågsammansättningar (Consists) kan bara placeras ut på trackmarks, så det första du måste göra är att placera ut sådana på din bana på de ställen där du vill starta. Trackmarks är röda pilar som du hittar under rälsfliken. Välj den högraste av dom tre cirklarna så bör du få fram dom. (se bild) När du placerat ut dina trackmarks så bör du kunna sätta ut consist på dom ifrån Driver-menyn. Jag hoppas att det är till någon hjälp. Det är säkert 7 år sedan jag höll på med UTC sist, så jag kan ha både ett och annat fel här. Du får nog prova dig fram. Lycka till. ![]() mvh .... Mats PS: Min bild är från Trainz 2009, så din meny ser inte riktigt likadan ut.
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Tackar för tipset, jag får göra ett nytt försök, låter som de nyare versionerna
är lite enklare att jobba med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Hej !
Oh ja... Trainz har utvecklats med åren som gått. Trainz 2010 är den senaste, som du kanske redan vet. Trainz 2009 är också j-ligt bra. Kan rekommendera att du uppgraderar dig och köper någon av dessa. Hälsningar
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
har fixat ny dator, nu ska jag försöka fixa senaste Trainz, ser att det är ett populärt spel och att det finns folk med erfarenhet av detta.
Gissar att senaste är lite mer lättkört än de tidigare, vissa funktioner har väl förenklats o.s.v. Kom gärna med råd och tips, jag hoppas på att få komma igång med att bygga egna banor och spår. Vad jag gillar också det är då spåren är sluttande och att stationerna ligger på olika höjder, då får man verkligen se loken jobba sen får man ta efter lite på farten då det väl går nerför. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Hej !
Roligt att du är intresserad av Trainz. Välkommen in i gänget här. Skaffa dig den senaste versionen Trainz 2010 också. Kostar runt 200 kronor. Ett bra pris för att få leka tågförare och framför allt bygga upp en egen bana. Om du surfar runt lite i "allmänt om Trainz" så kan du finna många nyttiga tips och se bilder på vad man kan göra, Lycka till med ditt byggande ! ![]() Hälsningar
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Ett bra sätt att komma in i Trainz är att läsa den svenska manualen för TRS 2006. Jag har den. Skicka mig din epostadress så kommer den bums.
Nisse (nils.blid@telia.com) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Spelet funkar och jag ska försöka lära mig det nu.
Tänkte försöka mig på att hämta hem lite extra fordon och sådant, T44 och RC loken är ju extra intressant. Nybörjartips och råd mottages gärna, ska fortsätta spela, sen ta en titt på denna tråd och det övriga forumet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: May 2010
|
![]()
I förra versionen av Trainz som är från cirka 2005 eller liknande hade jag problem med banbyggaren, kunde bygga men inte köra.
Nu har jag byggt, en kulle med 2 sjöar på vardera sida, järnvägen går över denna kulle, en mindre passagerarvagn med en diesel som låter gött, till detta tog jag 2 vagnar av lite större storlek, tänk er hållare för stora glas/masonite skivor som man brukar se på glasmästarens pickup, påminner om dessa. Dock var ju kullen lite ojämn så det skilde upp över 1 m i avstånd mellan dragkoppel och vagnskoppel (såg magnetiskt ut), Men jag är på god väg, nu då det inte behövs nått extra för att iallafall kunna köra diesellok/vagnar, behövs bara ett spår ett dragfordon och ev några vagnar. Ska prova ladda ner diverse fordon kanske det kan bli ännu bättre. Har fått via mail en förenklad bruksis, finns det en fördjupad instruktionsmanual som är svensktextad mån tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
|
![]()
Upptäckte just att jag har 2 användare på denna sida.
bastuper och Pe4r....det är jag det, men nu är jag inloggad för alltid med denna användare så ska jag försöka hålla mig till den. Ursäkta om jag spammar men tänkte göra ett försök att visa upp mina alster, har väl blivit uppdelat på 3 olika filer, den 3 är den senaste, nån som kan göra ett försök att öppna detta i ert Trainz och testa den, kanske ge några kommentarer? Högerklicka och välj "spara som". http://www.oviksper.se/Bilder/train/3.rar Senast redigerad av bastuper den 2010-12-30 klockan 18:55. |
![]() |
![]() |