Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-22, 17:01   #1
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard "Låsta" växlar.

Hej på er.

Som ny här på forumet (och oerfaren när det gäller tågsimulering) så skulle jag uppskatta om någon kunde tipsa om hur man kan ta sig förbi problem där ett lok låser en växel. Har letat både här o på Auran utan att finna svar.
Jag har försökt skifta mellan olika signaler och dess placering men inget tycks hjälpa
Ska enda sättet att komma förbi problemet vara att lägga in en trackmark som man går via o direkt därefter ett "release junction xxxx" kommando? Vet inte ens om detta skulle hjälpa alla gånger....

Lite om hur det ser ut. Tåg A ska in på ett stickspår mot vad vi kan kalla en liten bangård och måste därmed korsa ett huvudspår. Tåg B finns inne på den s.k. bangården och ska ut på det spår som Tåg A ska korsa. Tåg A har låst sin närmaste växel medan Tåg B "äger" resterande fyra växlar som de båda tågen ska passera.

Enda sättet att lösa det hela är att manuellt beordra Tåg A att "release junction xxxx".


Skulle förenkla om jag kunnat skicka upp en bild. Med till det krävs det tydligen en Url, och någon sådan kan jag inte få fram för tillfället.


Mvh
Leif

Senast redigerad av Leif den 2010-03-22 klockan 17:03.
Leif besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 17:14   #2
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Hej och välkommen till forumet!

Det går utmärkt att bifoga bilder utan url, du trycker bara på "hantera bifogade filer" när du skriver ditt forumsinlägg.

Jag ska fundera lite på din fråga så återkommer jag om ingen annan hinner före.

Testa att bifoga en bild så får vi se om det hjälper.

//Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 17:41   #3
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

Tack Henke.

Okej, då försöker jag posta en bild på det hela. Ni kan bortse från det tredje tåget (Gröna loket, glömt namnet) då situationen uppstår ändå.

Mvh
Leif
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Låst växel.jpg (297.1 KB, 256 visningar)
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 18:27   #4
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Thumbs up

Detta är ett typiskt problem där olika AI tåg Kämpar om samma tågväg. Jag skulle använda en trigger på spåret som tåg A skall till och låta tåg B vänta till det triggas av tåg A då släpper tåg B alla växlar och låter tåg A passera. Till detta använder du "WaitForTrigger" finns på DLS Trs 2004 Fungerar utmärkt även i senare versioner. Avvänder själv i 2010.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 22:17   #5
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

Tack för förslaget hgkn.

Tyvärr tror jag ditt förslag blir lite för omständigt för mig då ett flertal tåg passerar de aktuella växlarna. Men ska klura på saken.

Slogs av en tanke, kanske en tokig sådan, men ändå. Kan det ha att göra med vissa lok? Har noterat att alltid SD-40 Union Pacific är ena parten då konstigheter uppstår. Noterade t.ex att SD-40 slog om en växel nästan framför nosen på ett RC lok. Har väl RC loket fått grönt ska väl växeln ligga låst till RC passerat växeln

Nåväl, har nu bytt ut SD-40 mot ett RC o låter nu AI förarna testa någon timma. Sedan får vi se vad som hänt.


Mvh
Leif
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 23:18   #6
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Jag tycker faktiskt att detta låter lite konstigt… Jag har för mig att det borde bli så att en av förarna får förkörsrätt före den andra och sen så löser dom det. Tycker faktiskt att det är lite märkligt att dom låser varsina växlar och hamnar i ngt dödläge, tror inte jag har upplevt det innan...

Hur har du placerat signalerna? Det ser ut som det saknas några på bilden. Risken finns väl då iof att vi då hamnar i samma situation som jag har gjort angående blocksträckor och tåg som står nos mot nos…


Jag har aldrig testat det men det här med Train priority, kan det vara ngt?
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 02:19   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

I väntan på de svenska skriptade signalerna (beta testas just nu) så kan du använda Path Command tillsammans med en autopilot som bara kör och respekterar signaler, istället för AI kommandon.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 16:36   #8
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Jag har också kämpat med låsta växlar och signalering på enkelspårade banor. AI loken låser växlar för de lok man själv kör. Jag tycker det är dåligt att Auran inte har kunnat fixa till detta ännu. Jag brukar ta upp loket som låser växeln och välja stopp train sedan får jag ta över det lok jag kör och lägga om växeln och köra för att sedan byta lok igen och välja att det skall fortsätta. Om det är två AI lok som kör löser datorn det. Men jag tycker det fungerar sämre i TS2009 än vad det gjorde i TRS2006. Naturligtvis borde Auran kunna programmera så att AI loken inte låste växlar i förväg.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 18:32   #9
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

Det är väl bara att (motvilligt) acceptera att AI inte kan hantera alla situationer som uppstår ute på banan. Ett komplett ställverk med en AI tågklarerare vore något det . Då kunde man ju även välja att vara tågklarerare över sin egen bana. Kunde vara nog så knivig uppgift.


Vad gäller mitt problem så ser det ut som jag löst det. Jag lade in en trackmark (strax före rödljuset på bilden) som alla berörda tåg kör via. Detta följs sedan av "Release junction" kommando mot den aktuella växeln. Inga låsningar så här långt...


Hur många AI förare kan man ha igång på en bana tro? Just nu har jag 12st igång. Börjar få en känsla av att fler o fler konstigheter (låsta växlar, kreativa vägval via servicehalllar, övertagande av växel framför nosen på annat tåg) uppstår för varje AI jag lägger till. För det kan väl aldrig bero på brister i banbygget .


Bygger vidare o lär gör
/Leif
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 22:48   #10
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

Måste bara...

Då var det dax igen. 3 låsta växlar lite längre fram i ovanstående bild. Denna gång "hölls" de av ett tåg som befann sig 35 sektorer bort (1 sektor 700m?) då jag stoppade det. Man slutar aldrig förvånas .


Mvh
Leif

Senast redigerad av Leif den 2010-03-23 klockan 22:50.
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 09:42   #11
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Jag har också kämpat med låsta växlar och signalering på enkelspårade banor. AI loken låser växlar för de lok man själv kör. Jag tycker det är dåligt att Auran inte har kunnat fixa till detta ännu. Jag brukar ta upp loket som låser växeln och välja stopp train sedan får jag ta över det lok jag kör och lägga om växeln och köra för att sedan byta lok igen och välja att det skall fortsätta. Om det är två AI lok som kör löser datorn det. Men jag tycker det fungerar sämre i TS2009 än vad det gjorde i TRS2006. Naturligtvis borde Auran kunna programmera så att AI loken inte låste växlar i förväg.
Det är INTE dåligt av Auran! AI förarare är bra många gånger, men man måste veta hur de fungerar.

1. En AI lägger sin egen tågväg (lägger växlar och låser dom, om de är lediga), utan att titta på vad andra har för sig. Resultatet blir att det kommer att finnas en klarerare för varje AI, som inte pratar med varandra. En AI manipulerar INTE signaler.
2. När en tågväg är lagd, eller delvis är lagd, börjar AI att köra efter signalbeskeden. Så det är viktigt att man har signalerat rätt.
3. Efterhand som AI passerar växlarna i tågvägen låses dom upp.

Det bör bara finnas EN klarerare, eller åtminstone klarerare som kan "prata" med varandra. Och det är DU som är klareraren. Det är DU som ska ge förutsättningarna för att trafiken ska fungera. Till detta finns det många komponenter till hjälp. Men en bra start är, att välja rätt signaler och placera de rätt (se verkligheten). Sen är det klarerarens uppgift att släppa iväg tågen vid rätt tidpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Leif Visa inlägg
Det är väl bara att (motvilligt) acceptera att AI inte kan hantera alla situationer som uppstår ute på banan. Ett komplett ställverk med en AI tågklarerare vore något det . Då kunde man ju även välja att vara tågklarerare över sin egen bana. Kunde vara nog så knivig uppgift.

Vad gäller mitt problem så ser det ut som jag löst det. Jag lade in en trackmark (strax före rödljuset på bilden) som alla berörda tåg kör via. Detta följs sedan av "Release junction" kommando mot den aktuella växeln. Inga låsningar så här långt...

Hur många AI förare kan man ha igång på en bana tro? Just nu har jag 12st igång. Börjar få en känsla av att fler o fler konstigheter (låsta växlar, kreativa vägval via servicehalllar, övertagande av växel framför nosen på annat tåg) uppstår för varje AI jag lägger till. För det kan väl aldrig bero på brister i banbygget .

Bygger vidare o lär gör
/Leif
Leif,
om du läser ovanstående svar, så förstår du att 12 st AI aldrig kommer att fungera om de får jobba självständigt. Så här ska det gå till.
1. Lägg tågvägar (paths) med hjälp av ett kommando. Finns flera att välja på.
2. Använd en autopilot som bara kör efter signalbesked. Finns också flera att välja på. Här kan man använda ett AI commando (DriveTo) också. När tågvägen är lagd så ser AI målet, och allt är ok. Men detta gäller bara om hela tågvägen är lagd, fram till målet. Använd inte en AI, om AI inte kan se målet. Du förstår nu varför, AI kommer själv att försöka hitta sin egen väg.

I det svenska signalsystemet, som betatestas just nu, kommer det att finnas möjlighet att definiera blocksträckor, tågvägar och växelvägar. En AI-förare/autopilot kan ALDRIG ta sig in på en blocksträcka från något håll, utan tillåtelse från tkl (tågklareraren). Här har man full kontroll över blockriktningen. I en och samma riktning kan tågen också köa, om blocksträckan är indelad i flera sektioner.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-03-24 klockan 10:00.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 13:07   #12
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

Tack för ditt svar Sven-Olov.

Förstår nu varför det kan uppstå fler o fler konstigheter för varje AI-förare jag lägger till .
Ska prova detta med Paths och Autopilot. Börjar titta på det senare idag. Om jag sedan får det att funka är en ju annan sak


En liten kommentar bara till ditt svar till CGD.
1. En AI lägger sin egen tågväg (lägger växlar och låser dom, om de är lediga), utan att titta på vad andra har för sig. Resultatet blir att det kommer att finnas en klarerare för varje AI, som inte pratar med varandra. En AI manipulerar INTE signaler.

Jag har sett när ett tåg "snor" en växel från ett annat tåg som fått grönt ljus. Nu var detta på en sträcka där signalen som visade grönt satt ca 1km före den aktuella växeln. Tåget som "snodde" växeln hade sin signal strax före växeln. Trodde i min enfald att ett grönt ljus var det samma som att växlarna framöver vart låsta. Men så var det inte i det här fallet. Vart går gränsen för när AI låser en växel. En km är kanske för långt ifrån?
Jag behöver läsa på mer om hur det fungerar i verkligheten...

Mvh
Leif

Senast redigerad av Leif den 2010-03-24 klockan 14:05.
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 14:34   #13
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Leif Visa inlägg
....
Jag har sett när ett tåg "snor" en växel från ett annat tåg som fått grönt ljus. Nu var detta på en sträcka där signalen som visade grönt satt ca 1km före den aktuella växeln. Tåget som "snodde" växeln hade sin signal strax före växeln. Trodde i min enfald att ett grönt ljus var det samma som att växlarna framöver vart låsta. Men så var det inte i det här fallet. Vart går gränsen för när AI låsen växel. En km är kanske för långt ifrån?

Mvh
Leif
Här pekar du på några viktiga detaljer, som bör förklaras lite mer.

När en signal visar kör, betyder det inte automatiskt att växlarna är låsta. Det betyder att tågvägen är fri från hinder till nästa signal. När ett objekt (oftast ett tåg, men det kan vara andra objekt också, t.ex. en industri) har låst en växel kan inget annat objekt sno den. Samma objekt som har låst den måste också låsa upp den så att andra kan få tillgång till den.

Det finns en gräns för hur långt en AI-förare kan se (jag kommer inte ihåg just nu hur långt) och det gör det hela mer besvärligt. Men som sagt, om du signalerar rätt så uppstår inte det problemet.

Det bör alltid finnas en skyddande signal före en växelväg (undantaget är om man använder äldre typ av svensk signalering). För en tågväg/blocksträcka är det ett måste.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-03-24 klockan 14:46.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 15:12   #14
Leif
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 46
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Det bör alltid finnas en skyddande signal före en växelväg (undantaget är om man använder äldre typ av svensk signalering). För en tågväg/blocksträcka är det ett måste.
Jo, det är så sant. Men det är kul att labba med olika lösningar ibland.

En fråga i sammanhanget är hur många växlar framöver ett AI styrt tåg kan låsa. Maximalt som jag sett är 3st. Någon som vet?


Mvh
Leif

Senast redigerad av Leif den 2010-03-24 klockan 15:13.
Leif besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 16:31   #15
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Leif Visa inlägg
Jo, det är så sant. Men det är kul att labba med olika lösningar ibland.

En fråga i sammanhanget är hur många växlar framöver ett AI styrt tåg kan låsa. Maximalt som jag sett är 3st. Någon som vet?

Mvh
Leif
Jag vet inte om det är någon begränsning på antalet växlar som kan låsas av AI-piloter, eller om det bara är avståndet som avgör.

Hur som hellst så ska man inte bygga en bana som är beroende av detta, men jag tycker att frågan är berättigad och ska besvaras. Jag har mina kontaker hos Auran, så jag ska ta reda på hur det förhåller sig. Om ingen annan kan svara?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009