Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-22, 00:22   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Bygget av T21, rapporter här

Nu har jag börjat pussla på T21:an ja man kan till och med se vad det skall bli.

Under arbetets gång har jag insett att T21 loken någon gång under sin levnad har blivit utsatta för en hyttombyggnad, troligen av arbetsmiljöskäl. Bland annat har avgasröret flyttats ut från hytten. Detta gör ritningarna värdelösa för att bygga ett ombyggt lok och foton tagna i modern tid meningslösa för att bygga ett orginallok. Dock har jag hittat några svartvita foton från före ombyggnaden och bygger därför orginalversionen till att börja med. Om någon sitter på en ritning av de ombyggda loken så skulle det vara kul att kunna ta fram båda versionerna.

I det här projektet dyker det upp två saker som är helt nya för mig. När jag byggde Z43 så snodde jag rakt av från Z4p som i princip är samma lok.

Dels engine configen, finns det något vettigt program för att generera sådana, lever TEE som var det jag lyckades googla fram fortfarande?

Ljudupplevelsen, det skulle behöva ett matchande ljud till T21:an så man kan höra den tuffa iväg över bangården. Jag föreställer mig att den låter ungefär som en Tp då det väll är samma grundkonstruktion.

Min fråga är om det är någon som antingen är intereserad av att ta fram dessa delar till T21:an eller peka mig vidare hur jag skall gå till väga.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (83.4 KB, 247 visningar)
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 00:29   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Ja ljudet skulle väll enligt min uppfattning helt klart kunna snos ifrån class 37 loken, för om jag inte missminner mig helt så har T23 och T21 samma motor typ och T23 har ju ett väldigt snarligt läte till Class 37 loken.

Ser fram emot en T21 till TRS, får väll ta och sno interiören ifrån den tyska payware 65:an och repainta lite så att den blir snyggare.

Tack för att du tar dig tiden att bygga detta fantastiska lok!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 00:34   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Ja ljudet skulle väll enligt min uppfattning helt klart kunna snos ifrån class 37 loken, för om jag inte missminner mig helt så har T23 och T21 samma motor typ och T23 har ju ett väldigt snarligt läte till Class 37 loken.

Ser fram emot en T21 till TRS, får väll ta och sno interiören ifrån den tyska payware 65:an och repainta lite så att den blir snyggare.

Tack för att du tar dig tiden att bygga detta fantastiska lok!
Jag har för mig att T21 och T23 skall ha samma motor, T21 är ju ombyggda från Tp men det antar jag att du känner till. Jag skall ta en funderare på Class 37 loket, är det något som finns på DLS?

Tack och tack, jag tar mig tid att bygga det för att jag vill ha ett T21
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 00:36   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Jag har för mig att T21 och T23 skall ha samma motor, T21 är ju ombyggda från Tp men det antar jag att du känner till. Jag skall ta en funderare på Class 37 loket, är det något som finns på DLS?

Tack och tack, jag tar mig tid att bygga det för att jag vill ha ett T21
T23 är ombyggda ifrån Tp för övrigt en lok typ som även den borde byggas hehe

Class 37 loken är inbyggda i spelet har jag för mig så dom borde du hitta i din lista i spelet.

Och än en gång, tack!

Edit: Så här låter T23 119 "oljiga olga" när hon går på tomgång, samma motor som T21 loken har jag för mig så att det är bara att hitta något som låter snarligt. för övrigt så kan man skymta mig på filmen där fast bara till knähöjd haha

http://www.youtube.com/watch?v=QuyQu...eature=related

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2009-11-22 klockan 00:43.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 08:29   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

T21 är beställda och byygda av MaK i Kiel (54 st), de är i princip samma som tyska baureihe V65. Några lok byggdes på licens av ASJ i Falun.
Bid på en V65 och länk:

http://www.bahnbilder.de/name/galeri...loks~V+65.html
Bifogade bilder
Filtyp: jpg v-65-301790.jpg (109.1 KB, 238 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 10:50   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Arbetet går frammåt, nu monteras detaljer och inredning, buffertbalkar och gardjärn.

Det blir också mer och mer uppenbart att det finns skilnader mellan lokindivider, buffertbalkarna har tillexempel olika utformning. Dessutom är det vad jag kan förstå inte samma form på den främre och den bakre. De tyska loken verkar ha ytterligare en modell för övrigt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (82.5 KB, 228 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 10:57   #7
trainz_bonden
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Västergötland
Inlägg: 258
Standard

Bra jobbat.
Det ska bli kul med ett T21:a till TRAINZ.
__________________
/ MVH Elias
trainz_bonden besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 13:44   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Kul att den äntligen blir byggd!

Men, jag vill anmärka på att du har en del smoothnings errors i meshen.

Markera alla "platta" polygoner (polygoner som inte är i avrundade kanter och hörn), t.ex sidorna på hytten, och välj set solid under Editning (F9).
Ser mycket bättre ut då på plana ytor.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 13:52   #9
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Kul att den äntligen blir byggd!

Men, jag vill anmärka på att du har en del smoothnings errors i meshen.

Markera alla "platta" polygoner (polygoner som inte är i avrundade kanter och hörn), t.ex sidorna på hytten, och välj set solid under Editning (F9).
Ser mycket bättre ut då på plana ytor.
Japp, det är känt, men det gör inget att du påpekar det. Jag låter allt vara rundat medans jag arbetar. Det är mycket färre sidor som skall vara platta så det är lättare att sätta smothing på allt och sedan ändra dem i efterhand.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 14:05   #10
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

en snabb fråga, ska du animera det motorluckorna på utsidan av huven eller ska du måla dit dom ?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 14:24   #11
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
en snabb fråga, ska du animera det motorluckorna på utsidan av huven eller ska du måla dit dom ?
De är separata 3d plan, men jag hadde inte tänkt att animera dem och det finns inget motorrum uppbyggt innanför.

Jag vet att hanräckena ser fel ut, men jag har inte brutit speglingen ännu så ännu ser båda sidorna lika ut. Men snart tror jag att allt symetriskt skall vara på plats så det bara är att bryta speglingen, sammanfoga allt, städa upp överblivna edges och fixa de sista detaljerna...

Jag vet inte riktigt hur mycket jag skall göra i 3d, lyktsargar och sådant får vi nog lösa i texturen. Egenligen borde man väll sätta sig in i normalmapps, men det känns lite mycket just nu.

Korvtiger, ser det bättre ut med mjukheten nu?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (81.8 KB, 205 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 14:26   #12
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

ser bra ut, fast själva lampmodulen ser väldigt stor ut.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 14:32   #13
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
ser bra ut, fast själva lampmodulen ser väldigt stor ut.
Det har du ju helt rätt i, det visade sig vara en av ritningarna. Den från länken till modellhobby som även i det avseendet inte hadde så mycket med verkligeheten att göra. Se upp för den ritningen! Jag håller på att skala ner dem till rimligare proportioner

För övrigt så finns det också lok strålkatarna inbyggda i nederkant på huven, under kylaren. Dvs utan separata ljusmoduler. T21 verkar gå att bygga hur som helst och det blir ändå rätt
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 14:43   #14
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Ser det här rimligare ut?

Nu har jag försökt att ta måtten från den andra ritningen i stället, och höftat lite nedåt. De skall ju vara skapligt rejäla om man ittar på foton tillexempel: http://nitton.fotopic.net/p51750321.html Ulf L Eriksson har för övrigt en mycket nyttig samlig med gammla järnvägsbilder.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (79.2 KB, 204 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 14:58   #15
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

ja det ser bättre ut, fast dom nedre ser också dom väldigt stora ut, skulle nog kunna skalas ned en aning dom med, bra jobbat!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009