Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-20, 14:34   #1
nejmeg
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Standard Dalabanan

Jag såg att någon höll på med Dalabanan för massa herrans år sedan, men att projektet verkade gå upp i rök, så tänkte mig ta och försöka med det själv. Problemet är väl just att jag inte har tillräckligt med kartor att arbeta från. Bilder kan jag nog hitta, och finns en bra banbeskrivning på Järnväg.net, samt en jag hittade på wikipedia.

Hittat en karta på hitta.se samt denna från banverket:
http://www.banverket.se/upload/karto.../Dalabanan.gif

Frågan är då om det finns några mer detaljerade kartor beträffande saker som växlar, signalsystem, m.m. Såvitt jag vet så är det bara enkelspårigt förrutom på stationerna, så det kanske inte är så många signaler kring banan, men vill ju gärna ha det så realistiskt som möjligt.
nejmeg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 11:00   #2
jonte34
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nejmeg
Jag såg att någon höll på med Dalabanan för massa herrans år sedan, men att projektet verkade gå upp i rök, så tänkte mig ta och försöka med det själv. Problemet är väl just att jag inte har tillräckligt med kartor att arbeta från. Bilder kan jag nog hitta, och finns en bra banbeskrivning på Järnväg.net, samt en jag hittade på wikipedia.

Hittat en karta på hitta.se samt denna från banverket:
http://www.banverket.se/upload/karto.../Dalabanan.gif

Frågan är då om det finns några mer detaljerade kartor beträffande saker som växlar, signalsystem, m.m. Såvitt jag vet så är det bara enkelspårigt förrutom på stationerna, så det kanske inte är så många signaler kring banan, men vill ju gärna ha det så realistiskt som möjligt.
hej jag brukar åka den banan mellan mora och Stockholm
jonte34 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 14:22   #3
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Smile

Hej! Det vore hemskt kul om någon lyckades bygga den rutten till MSTS. Det är så att säga mina hemtrakter(jag bor ganska nära mora). Rutten är mellan Mora och Borlänge till största delen enkelspårig, förutom vid stationerna och några mötesplatser längs med linjen. Jag hoppas verkligen att det blir något av denna rutt nu...

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 20:12   #4
jonte34
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard tips om dalabanan

hej här får du fakta om dalabanan http://www.jarnvag.net/banguide/Uppsala-Borlange.asp
jonte34 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 20:52   #5
nejmeg
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Standard

Tack Jonte. Funkar prima med den där beskrivningen och hitta.se. Däremot saknar jag fortfarande signalplaceringar m.m. Det känns lite osäkert att köra en enkelspårig bana utan signaler.

En nyhet dock är att projektet dessvärre flyttas till Trainz då jag aldrig lyckas få byggeditorn att funka i MSTS. Vill inte lägga ner det p.g.a. krångel med editorn, och då jag helt enkelt handskas bättre med Trainz editor så fick det bli den att
fortsätta med.

Så förslagsvis låses tråden och skrivs vidare här nedan:

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...358#post160358
nejmeg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:20.