Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-13, 13:29   #1
Korsbakke
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Flytta innehåll till annan dator

Imorgon kväll (torsdag 14 aug 2008) ska jag resa med nattåget från Stockholm till Boden, för vidare tur till Narvik. På tisdag gör jag returen. Givetvis vill jag ha med mig min TRS2004 och banbyggen för att kunna underhålla mig själv på turen. Så jag tänkte ta med mig min laptop. Problemet är att jag tidigare misslyckats med att få över allt custom-innehåll.

Finns det tips på hur man flyttar innehåll från en dator till en annan, vore jag djupt tacksam.
Korsbakke besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 13:40   #2
Janne
STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Ladda på TRS2004 på laptopen. Se till att du har laddat på samma servicepack som i din andra dator. Kopiera över foldrarna custom och dispatcher som ligger i foldern world till din laptop. That's it.

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 14:04   #3
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Ett bra sätt om man har flera datorer (jag har en stationär och en laptop) är att skaffa en extern disk med USB-anslutning. Dit kopierar allt man vill flytta (utom själva programvaran, den måste man installera på rätt sätt) och kopierar sedan ner det på nästa dator. Diskar av den här typen finns att få från c:a 600 kronor.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 14:47   #4
Korsbakke
Medlem

Standard Tack för svar

Tack så jättemycket för snabba svar! Jag försöker som ni instruerat och hoppas att det går bättre nu än tidigare (har kopierat hela World-mappen i tidigare försök).
Korsbakke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 15:23   #5
Slash2
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Ett bra sätt om man har flera datorer (jag har en stationär och en laptop) är att skaffa en extern disk med USB-anslutning. Dit kopierar allt man vill flytta (utom själva programvaran, den måste man installera på rätt sätt) och kopierar sedan ner det på nästa dator. Diskar av den här typen finns att få från c:a 600 kronor.

//Lars S
Jag har lyckats med att helt enkelt bara kopiera över Auran-mappen till en annan disk. TRS 2006 fungerar fullt ut, har dock inte testat med 2004 än.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 16:14   #6
Korsbakke
Medlem

Standard Auranmappen är stor

Nja, det tar för lång tid (överför trådlöst). Jag nöjer mig med de 2 nämnda mapparna. Håller på just nu (177 minuter kvar...)
Gammal 2008-08-13, 20:20   #7
Korsbakke
Medlem

Standard Det tog tid - men nu fungerar det...

Si så där 5 timmar tog det. Men nu har jag vettig sysselsättning på nattåget. Norway!!! Here I come!
Gammal 2008-08-14, 03:01   #8
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slash2
Jag har lyckats med att helt enkelt bara kopiera över Auran-mappen till en annan disk. TRS 2006 fungerar fullt ut, har dock inte testat med 2004 än.
Problemet med det är att ditt Windows Registry inte blir korrekt uppdaterat vilket potentiellt kan leda till problem.

Min bestämda uppfattning är att programvara ska installeras på det sätt den är avsedd att insalleras på (men så har jag ju bara arbetat med datorer i över 40 år.....).

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2008-08-14 klockan 13:49.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 17:46   #9
Korsbakke
Medlem

Standard Japp, UP6936 har rätt...

Jag ser nu i efterhand att mina routes har kommit med, men "saknar" eller kan inte visa custom material som jag inte manuellt installerat på just min bärbara. Jag har laddat ned tonvis med material på min fasta dator, medan min laptop bara har ordinarie sortiment plus svenskt material från 2004 och 2005-skivorna.

Så det gick alltså inte att bara tanka över World-mappen.
Gammal 2008-08-14, 19:43   #10
Janne
STW-member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Korsbakke
Jag ser nu i efterhand att mina routes har kommit med, men "saknar" eller kan inte visa custom material som jag inte manuellt installerat på just min bärbara. Jag har laddat ned tonvis med material på min fasta dator, medan min laptop bara har ordinarie sortiment plus svenskt material från 2004 och 2005-skivorna.

Så det gick alltså inte att bara tanka över World-mappen.
Nej, men så skrev jag inte att du skulle tanka över hela world-mappen. Du skulle tanka över Custom- och Dispatcher-mapparna. Det är för övrigt de enda mappar som content sparas i. Du har sålunda samma content i din bärbara som du har i din stationära. Är du säker på att du laddat på servicepack 4 på din laptop?

Det UP6936 referrerar till är att man inte skall kopiera hela Auran-mappen från en dator till en annan utan man installerar alltid programvaran men content kan man faktiskt flytta. Vi måste skilja på applikationer och data.

Möjligen kan du prova att ta bort filen world_cache_Dispatcher.chump som ligger i mappen cache direkt under mappen TRS2004. Vad som händer då är att det skapas en ny sådan fil när du startar TRS2004 nästa gång och då kommer allt det content du saknar att finnas med.

Gammal 2008-08-21, 12:27   #11
Korsbakke
Medlem

Standard Åter från min Norge-resa

Resan til Norge gick bra. Men jag hade redan begått misstaget att kopiera hela World-mappen istallet för bara dess undermappar. En del material och texturer försvann från mina routes.

(samma SP 4 var redan fixad - Janne! Jag har i övrig koll på vad skillnaden mellan data och applikation är för något... ;-) )

Jag ber att få tacka för all hjälp ändå.
Gammal 2008-08-21, 16:57   #12
Janne
STW-member

Standard

Jag förstod inte att du dragit med dig hela world-mappen. Därför tog jag en en extra sväng med att "Vi måste skilja på applikationer och data."

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:34.