Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-26, 02:56   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Projektorköp...

Hjäp önskas!

Jag köpte en beg. projektor (Epson TW10) för ett par månader sen (på Tradera) och lurad på lamptiden. Säljaren sa att projektorn bara gått ungefär 300 timmar, men "råkat" blivit nollställd. Ja jag vet, det borde ringt en klocka då, men var så sugen på projektor...

Jaja, jag blev lurad och man kan inte gör nått åt det i eftehand (bara varna andra = Man kan inte bara "råka" nollställa en projektor).

Jag hann iallafall bli bliten på detta med stor bild, så nu när jag fått en bra lön (jobbar natt), så vill jag köpa en ny projektor. Valet står mellan en Epson TW680 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=220605 ) och en Benq W500 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=173515 ).

Vilken skulle ni köpa?

Det skiljer 2000...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 10:30   #2
Robban
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 588
Standard

Varför inte bara byta lampa på TW10´an ?

Nåväl, hade utav de du är intresserad av tagit Epson av följand 3 anledningar:
1. Ljusstyrkan.
2. Kontrasten.
3. (O)Ljudet, enl. mig det viktigaste

Man kan ju väga in lamppriser också, men nä, det är långt kvar när man köper en ny http://www.projektorlampor.com/

Men finns det fortfarande 4:3 projektorer att få tag i ? (funderar på en ny)
Jag tycker det är väldigt irriterande att tappa på bredden isf. höjden.

Robban
Robban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 18:52   #3
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Välj TW680. Bättre kontrast och Ansilumens, och det är de två faktorer som är avgörande.

Det som talar för Benq:en är 1080p och priset. I övrigt inget.

Om du funderar på en TW680 så tycker jag att du ska kasta ett öga på en TW700. Det är den vi brukar rekomendera på jobbet. 1000 kr extra, men 1080p i stället för 1080i.

1080p uppdaterar hela bilden på en gång. 1080i uppdaterar halva bilden, varannan linje, åt gången.

Väljer du en TW700 så är du bättre rustad för framtiden. En proj är en investering! Det är värt att lägga de extra tusenlapparna på att få en bra proj.

Lycka till!
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 14:48   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack!

Byta lampan i TW10an är inte intressant av flera anledningar...
1. Inte säker på att det verkligen är lampan, kan vara annat fel!?
2. Gammal projektor.
3. Jag fick en bra lön och har råd (för en gångs skull!) till en ny projektor.

4:3 projektorer finns nya, men är kontorsmakiner med dålig (oftast) kontrast och hög decibel.

TW680 köpte en kompis nyss och den har bra bild. Har kollat blu-ray (och spelat) på den genom en PS3a. Både han och jag är dock undrande om en TW700 är värd 1000-1500:- mer???? Det är ju i princip samma spec på dom!

Är det 1080p på TW700? TW700 är väl en HD-ready projektor? Och dom är väl högst 720p (eller 1080i)!?

Att jag ens tänker på Benq W500 är för priset (väldigt tilltalande) och att tidningen M3 skrev rätt bra om den i ett projektortest nyss. Enda dom tyckte var dåligt direkt var svärtan, men det brukar ju gälla dom flesta lcd-projektorer/lcd-tv. På eco-läge är det bara 2db som skiljer den från TW700 (kan man verkligen störa sig på det!?).

Det intressanta med Benq W500 är att den ska ge mycket bra skärpa och är väldigt bra att klara lågupplöst matrial (bra för en annan med vanlig dvd!). Att ljusstyrkan inte är lika hög som i TW700, tror jag inte spelar nån roll för mig, då jag kan mörklägga totalt där jag har projektorn.

Jaja, jag ska tänka vidare på detta innan jag bestämmer mig. Har nån andra förslag, så tyck gärna till. Men DLP köper jag inte! Var och kolla på en Optoma HD65 och gilla inte vad jag såg...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2008-04-27 klockan 14:51.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 16:37   #5
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Tack!

Byta lampan i TW10an är inte intressant av flera anledningar...
1. Inte säker på att det verkligen är lampan, kan vara annat fel!?
2. Gammal projektor.
3. Jag fick en bra lön och har råd (för en gångs skull!) till en ny projektor.

4:3 projektorer finns nya, men är kontorsmakiner med dålig (oftast) kontrast och hög decibel.

TW680 köpte en kompis nyss och den har bra bild. Har kollat blu-ray (och spelat) på den genom en PS3a. Både han och jag är dock undrande om en TW700 är värd 1000-1500:- mer???? Det är ju i princip samma spec på dom!

Är det 1080p på TW700? TW700 är väl en HD-ready projektor? Och dom är väl högst 720p (eller 1080i)!?

Att jag ens tänker på Benq W500 är för priset (väldigt tilltalande) och att tidningen M3 skrev rätt bra om den i ett projektortest nyss. Enda dom tyckte var dåligt direkt var svärtan, men det brukar ju gälla dom flesta lcd-projektorer/lcd-tv. På eco-läge är det bara 2db som skiljer den från TW700 (kan man verkligen störa sig på det!?).

Det intressanta med Benq W500 är att den ska ge mycket bra skärpa och är väldigt bra att klara lågupplöst matrial (bra för en annan med vanlig dvd!). Att ljusstyrkan inte är lika hög som i TW700, tror jag inte spelar nån roll för mig, då jag kan mörklägga totalt där jag har projektorn.

Jaja, jag ska tänka vidare på detta innan jag bestämmer mig. Har nån andra förslag, så tyck gärna till. Men DLP köper jag inte! Var och kolla på en Optoma HD65 och gilla inte vad jag såg...

TW 700 har inte 1080p, fel utav mig. Eller snarare fel uppgifter på prisjakt, där jag tittade igår. Så frågan är varför man ska välja TW700 framför TW680... jag vet inte. Vill du ha 1080p i en Epson är det nog TW1000 som gäller.

Tänk på vad du väljer för duk. Om du har en projektor med dålig svärta kanske du ska välja en grå duk. Men du måste du ha en proj med hög ljusstyrka, för att få det vita "vitt" på en grå duk.

LCD är det bästa för film osv.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 21:20   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Blev en Epson TW680 (beställde igår)...
Epson känns som det perfekta valet när det gäller LCD-projektor. Bra garantier, hyggliga lamppriser och fin prestanda (ljusstyrka, kontrast, ljudnivå, svärta m.m.). Man verkar få mest projektor för pengarna, när man väljer Epson...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 19:54   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hehe...
Fick projektorn idag och är mycket, mycket nöjd. Koppla dvd´n med komponent och xbox 360 med hdmi. Nu ska man köra GTA4 tills ögona blör...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 22:39   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Vill bara tipsa att jag har hela 3 projektorer ute till försäljning på Tradera. 1 Sony (lcd), 1 Proxima (dlp) och 1 Epson (lcd). Auktionerna går ut imorron, lessen jag inte informera tidigare!

Reserv. pris på Sonyn är 1500:- och Proximan 1000:- Jag tycker båda har ungefär jämbördig bild, men med Sonyn får du med väska och fjärr. Epson är nått fel på, kanske lampan slut????

Välkommen att bjuda!

http://www.tradera.com/Sony_VPL_CS5-auktion-63828900
http://www.tradera.com/Proxima_Ultra...ktion-63829879
http://www.tradera.com/Epson_EMP_TW10-auktion-63830925
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2008-05-02 klockan 22:41.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009