Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-14, 20:27   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Hemmabio

Har lessnat på ljudet i tv´n, så jag funderar på att köpa en hemmabio-anläggning när lönen kommer. Prisklass 2000-3000kr. Nån som har nått bra tips?

Funderat på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=169326 då den har HDMI och hamnar rätt prismässigt. Den har dock fått mycket kritik på minhembio forumet angående surr/burr i högtalarna, så jag är osäker???? Lyssnade på den på Elgiganten (filmen Ghostrider) och där lät den väldigt bra!

Vill kunna koppla ihop anläggningen med min lcd-tv ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=128310 ) och datorn. Nu har jag datorn till tv med dvi och ljudet separat till tv´n. Har också en billig dvd kopplad med scart till tv´n...

Senast redigerad av Pierre den 2008-01-14 klockan 20:35.
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-01-14, 23:28   #2
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

En hemmabio är väl ändå ett krav när man köper platt-tv? Iaf för mig.
Gammal 2008-01-15, 09:18   #3
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Hur menar du? Har man platt-tv, så måste man ha bra ljud till, men inte om man har en gammal tjock-tv?????

Jag ser helst att man har bra ljud till vilken tv man än har, men det är ju en fråga om vad man har råd till och vad man prioriterar. Har också haft en äldre stereo tills några veckor sen...så jag har inte vart i så stort tv-ljud behov!

Senast redigerad av Pierre den 2008-01-15 klockan 09:19.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 10:12   #4
Schulz
Medlem

Standard

Jo, det skadar ju heller inte. Men har man en 47" LCD Full-HD så tycker jag man ska satsa på en hyfsad hemmabioanläggning i samma veva. HD skall ju upplevas som ett starkt skäl att inte gå till biosalongen.

Jag körde med en gammal förstärkare med två hundrawattare förr, men sedan ville tjejen inte ha den pga platsbrist. Men även det gav skönt ljud. Det är sant att man tröttnar på att enbart ha TV-ljudet.
Gammal 2008-01-15, 12:40   #5
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Det är ju olika förutsättningar för olika människor. Alla har inte råd att skaffa sig 47" full-hd och en fet surruond-anläggning...

Personligen tycker jag inte nån bio-känsla kan infinna sig på nån tv överhuvudtaget. Dom är helt enkelt för små! Nej, jag skulle skaffa projektor direkt om jag hadde råd, men det har jag tyvärr inte.

Så nu får jag köra på det jag kan. Jag har en 40-tummare och 2000-3000kr att lägga på en hemmabio. Har haft tv-ljudet ett par veckor nu och är rejäljt trött på det (tv-högtalare låter ju inge bra direkt!). Var ganska bra ljud på stereon, men var tvungen att sälja den...

Säg inte att jag ska vänta och spara ihop till nått värre. Jag har precis blivit av med jobbet och väntar på innestående lönen + sem. ers. Så efter denna lön väntar "svält-bidrag" = a-kassa, så pengar till att spara finns inte!

Senast redigerad av Pierre den 2008-01-15 klockan 12:43.
Gammal 2008-01-15, 14:14   #6
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Det är ju olika förutsättningar för olika människor. Alla har inte råd att skaffa sig 47" full-hd och en fet surruond-anläggning...

Personligen tycker jag inte nån bio-känsla kan infinna sig på nån tv överhuvudtaget. Dom är helt enkelt för små! Nej, jag skulle skaffa projektor direkt om jag hadde råd, men det har jag tyvärr inte.

Så nu får jag köra på det jag kan. Jag har en 40-tummare och 2000-3000kr att lägga på en hemmabio. Har haft tv-ljudet ett par veckor nu och är rejäljt trött på det (tv-högtalare låter ju inge bra direkt!). Var ganska bra ljud på stereon, men var tvungen att sälja den...

Säg inte att jag ska vänta och spara ihop till nått värre. Jag har precis blivit av med jobbet och väntar på innestående lönen + sem. ers. Så efter denna lön väntar "svält-bidrag" = a-kassa, så pengar till att spara finns inte!
Farsan hittade en 103" LCD på Media Markt i Berlin, kostade ca 75000 kr.

Projektor är ett alternativ, men då får du ju ha rummet ständigt i mörker för bästa upplevelse.

Det funkar också att hitta en bra begagnad förstärkare (som har en Dat/Video-utgång, så man kan koppla från TV till förstärkaren utan problem. Ett sätt som jag förmodligen kommer köra på istället för att köpa dyrt och nytt ute i butikerna. Bara man känner sitt behov så löser det alltid sig prismässigt. Dessutom fungerar detta tillvägagångssätt även till vanliga stereo-TV, bara de har scartutgång.

För att få ett hyfsat system ska du ha ett par någolunda kraftiga (och stora) speakers fram och mindre surroundspeakers placerade vart du nu vill ha dem.

Du känner ju vad du ungefär behöver, om du vill vänta och spara till ett nytt eller försöka hitta ett begagnat på Blocket eller dylikt så är det ju din ensak.

Själv hade jag kollat rundor på Blocket och andra annonssidor och se om man hade hittat ett prisvärt system i bra skick. Alltid värt att kolla.
Gammal 2008-01-16, 11:50   #7
Pierre
Hedersmedlem

Standard

103" tv ger självklart bio-känsla, men med tanke på priset, så ser inte jag det som nått som en vanlig arbetare köper...och då inget att äns snacka om.

Projektor är (enligt mig) enda valet att få stor bild och bio-känsla till ett vettigt pris. Men det har ju sina nackdelar också. Mörkläggning krävs, lampbyte efter x antal timmar m.m.

Begangnat är ett bra tips, men jag är nog i fel prisklass. Har kollat Blocket och Tradera och där är det antingen dyrare anläggningar eller dom allra billigaste. Dessutom vill dom som säljer ha ut mer än vad grejerna verkligen är värda. En del är det rena fantasipriser på!

Jag vet ungefär vad jag vill ha. Vill ha ett paket med dvd-spelare för 2000-3000kr och helst med HDMI. Värre har jag inte råd med och tror inte mina grannar skulle uppskatta!?

Ingen som har nått vettigt tips?

Senast redigerad av Pierre den 2008-01-16 klockan 11:51.
Gammal 2008-01-16, 13:05   #8
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Farsan hittade en 103" LCD på Media Markt i Berlin, kostade ca 75000 kr.

Projektor är ett alternativ, men då får du ju ha rummet ständigt i mörker för bästa upplevelse.

Det funkar också att hitta en bra begagnad förstärkare (som har en Dat/Video-utgång, så man kan koppla från TV till förstärkaren utan problem. Ett sätt som jag förmodligen kommer köra på istället för att köpa dyrt och nytt ute i butikerna. Bara man känner sitt behov så löser det alltid sig prismässigt. Dessutom fungerar detta tillvägagångssätt även till vanliga stereo-TV, bara de har scartutgång.

För att få ett hyfsat system ska du ha ett par någolunda kraftiga (och stora) speakers fram och mindre surroundspeakers placerade vart du nu vill ha dem.

Du känner ju vad du ungefär behöver, om du vill vänta och spara till ett nytt eller försöka hitta ett begagnat på Blocket eller dylikt så är det ju din ensak.

Själv hade jag kollat rundor på Blocket och andra annonssidor och se om man hade hittat ett prisvärt system i bra skick. Alltid värt att kolla.
Slå till direkt för 103" skärmen som man även släpat till Sveriges olika Media Markt butiker kostar 699990kr här, om jag inte minns fel.
Gammal 2008-01-16, 19:36   #9
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Slå till direkt för 103" skärmen som man även släpat till Sveriges olika Media Markt butiker kostar 699990kr här, om jag inte minns fel.
Ta bort en nolla, så har du nog det korrekta priset. €8000 kostar den ju i Tyskland...
Gammal 2008-01-16, 19:41   #10
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Ta bort en nolla, så har du nog det korrekta priset. €8000 kostar den ju i Tyskland...
Jag tippar på att du har fel prisuppgift, för både i Sverige och Tyskland ska den ha kostat runt 700.000SEK, m.a.o. behöver du lägga på en nolla på priset...

Se t.ex. länken här:
http://www.tomshardware.com/de/Panas...ws-240313.html

Nåja, vi återgår till det tråden handlar om från början, tror inte Pierre tänker köpa tv'n vi disskuterar trots allt!

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2008-01-16 klockan 19:42.
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-18, 23:52   #11
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tar och köper Philips paketet på fredag. Kostar 2500:- på Media markt. Bara lämna tillbaka om man blir missnöjd...

Och nej, jag tänker inte köpa nån tv för varesig 70 000kr eller 700 000kr!

Senast redigerad av Pierre den 2008-01-18 klockan 23:54.
Gammal 2008-01-20, 22:52   #12
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Skönt nu behöver man inte vara orolig längre. Philips har släppt en uppdatering till detta paket. Det ska snabba upp systemet och reducera bruset. En som provat uppdateringen säger att sig vara hel nöjd!

Står om det här: http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=182255

Skriver detta om det är nån mer än jag som varit intresserad av detta paket!?
Gammal 2008-01-21, 11:00   #13
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Fick reklam från Elgiganten. Nu har dom rea på Philips paketet till 27/1 och det kostar 2290kr, vilket är väldigt prisvärt. Får hänga på dörren den 25e då...
Gammal 2008-01-21, 20:49   #14
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Köpte paketet idag (fick låna pengarna). Jag är nöjd! Väldigt prisvärt för dom pengarna!!!! Har det kopplat till min lcd-tv med hdmi-kabel och har nu sett en james bond film.

Både ljud och bild är bra. Räcker klart för mina behov och det passa min plånbok också. Problemen vissa haft med detta paket och surr i högtalarna har jag inte märkt nått av.
Gammal 2008-01-21, 22:03   #15
Byggare Bob
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Jag tippar på att du har fel prisuppgift, för både i Sverige och Tyskland ska den ha kostat runt 700.000SEK, m.a.o. behöver du lägga på en nolla på priset...

Se t.ex. länken här:
http://www.tomshardware.com/de/Panas...ws-240313.html

Nåja, vi återgår till det tråden handlar om från början, tror inte Pierre tänker köpa tv'n vi disskuterar trots allt!
Nähä...
http://www.tomshardware.se/nyheter/n...ate=1200862800
  Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:58.