![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Det har kommit en artikel om DirectX 10 som går igenom vilka fördelar DirectX 10 ger jämfört med 9.
KRS som vi alla väntar på kommer ju ha stöd för DirectX 10 (även gamla 9 kommer stödjas). Efter att ha läst detta infinner sig lusten direkt att köpa ett grafikkort som har stöd för DX10 ![]() Några utdrag ur nyheten SoftParticles Partikelsystem används i spel för att skapa volymetriska effekter i spel, till exempel rök, eld, damm, moln med mera.... Exempel på fel i äldre DirectX som kan uppstå är att röken i spel ofta ”skär in” i andra objekt istället för att naturligt flöda runt dem Instansing Scener som kan ha nytta av denna funktion är till exempel skogspartier, grässlätter eller arméer med ett stort antal soldater. I sådana scener kan grafikkortet generera bilder med en minimal belastning på processorn Predicated Rendering Som vi tidigare beskrivit innehåller DirectX 10 teknik som kontrollerar vilka delar av omgivningen som syns och skär bort det som inte behöver renderas. Denna teknik kallas Predicated Rendering och var definitivt den del av demonstrationen som imponerade mest. När Johan senare körde samma scen utan Predicated Rendering blev prestanda fruktansvärd, ett exempel på hur utvecklare kan använda sig av tekniken för att skapa avancerade scener samtidigt som de kan hålla prestanda relativt god. En scen med samma grad av detaljer på ett DirectX 9-system skulle kräva enorma systemresurser Predicated Rendering i kombination med LOD kan ju då ge helt nya möjligheter att skapa modeller med otroligt hög detaljrikedom. Vem vet, det kanske kommer en tid när vi kan strunta i polygoner ![]() ![]() Hela artikeln kan läsas här http://www.level7.nu/texter/read.php?id=130903 Mycket läsvärt! ![]() Senast redigerad av Fredrik den 2007-04-11 klockan 14:57. |
![]() |
![]() |