Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-11, 14:55   #1
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard Mycket läsvärt om DirectX 10

Det har kommit en artikel om DirectX 10 som går igenom vilka fördelar DirectX 10 ger jämfört med 9.

KRS som vi alla väntar på kommer ju ha stöd för DirectX 10 (även gamla 9 kommer stödjas). Efter att ha läst detta infinner sig lusten direkt att köpa ett grafikkort som har stöd för DX10


Några utdrag ur nyheten

SoftParticles
Partikelsystem används i spel för att skapa volymetriska effekter i spel, till exempel rök, eld, damm, moln med mera.... Exempel på fel i äldre DirectX som kan uppstå är att röken i spel ofta ”skär in” i andra objekt istället för att naturligt flöda runt dem



Instansing
Scener som kan ha nytta av denna funktion är till exempel skogspartier, grässlätter eller arméer med ett stort antal soldater. I sådana scener kan grafikkortet generera bilder med en minimal belastning på processorn




Predicated Rendering
Som vi tidigare beskrivit innehåller DirectX 10 teknik som kontrollerar vilka delar av omgivningen som syns och skär bort det som inte behöver renderas. Denna teknik kallas Predicated Rendering och var definitivt den del av demonstrationen som imponerade mest. När Johan senare körde samma scen utan Predicated Rendering blev prestanda fruktansvärd, ett exempel på hur utvecklare kan använda sig av tekniken för att skapa avancerade scener samtidigt som de kan hålla prestanda relativt god. En scen med samma grad av detaljer på ett DirectX 9-system skulle kräva enorma systemresurser



Predicated Rendering i kombination med LOD kan ju då ge helt nya möjligheter att skapa modeller med otroligt hög detaljrikedom. Vem vet, det kanske kommer en tid när vi kan strunta i polygoner

Hela artikeln kan läsas här
http://www.level7.nu/texter/read.php?id=130903
Mycket läsvärt!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2007-04-11 klockan 14:57.
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009