Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-21, 04:32   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Question Nybörjarfråga om 3D i TRS2004

Nu tänkte jag försöka lära mig lite om 3D-design i TRS2004. Jag har några nybörjarfrågor.

1. Kan man öppna/redigera redan befintliga *.im/*.texture filer, eller måste man ha tillgång till eventuella käll-filer?

2. Vilket/vilka program används för skapande av *.im/*.kin filer (mesh/animation)?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 09:32   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

.texture är bara rena text filer, så dom går att öppna med notepad/dyl.
.im/.pm borde gå att bakkonvertera (men jag vet inget verktyg för att göra så)

för att skapa .im/.pm så behövde man förrut gmax som var gratis... nu måste man ha 3dstudio max... vilket konstar en del... vet inte om det finns något annat program än just dessa... tror inte det :/
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 11:47   #3
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

a: .texture är ett format som stw med flera använt för att skydda sina texturer.
b: .im/.pm går EJ att bakåtkonvetera.
c: gmax finns fortfarande att ladda ner, sök på gmax här på forumet så finns det en up-to-date-tråd med länk
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 12:03   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Json
a: .texture är ett format som stw med flera använt för att skydda sina texturer.
b: .im/.pm går EJ att bakåtkonvetera.
c: gmax finns fortfarande att ladda ner, sök på gmax här på forumet så finns det en up-to-date-tråd med länk
Tack Json för en bra förklaring. Nu slipper jag lägga ner en massa extra onödigt arbete på detta. Att jag inte kunde öppna .texture filer och vad dessa gör, förklarar en hel del varför jag får så skumma resultat ibland. Nu skall jag söka reda på gmax och prova göra något själv.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 12:07   #5
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Jag har också en fråga hur gör man om bilder t.ex. .jpg bider lr .bit bilder till .texture
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 14:03   #6
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

svenolov:

http://www.turbosquid.com/gmax
http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip

om du har problem med att registrera dig:
http://www.vmbollig.de/msts/tutorial...ion/gmax_1.reg eller
http://www.vmbollig.de/msts/tutorial...ion/gmax_2.reg

en bra guide för att ta sina första steg i programmet (visserligen för msts, men allt utom export/texturering är samma): http://www.vmbollig.de/msts/tut_en/index.html

har du problem är det helt okej att fråga mig eller någon annan (som förhoppningsvis kan lite mer )
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009