Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-09-20, 13:59   #1
kovacsi
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Denmark.
Inlägg: 26
Standard Linux (forts. från "Problem med IE6")

Citat:
quote:

Syns det att jag älskar Linux / Unix ? =))

// Håkan
Hej Håkan "Decibel", och andra som vill hjälpa mig

Jag har... "lekt" lite med linux då och då, men fortfarande inte kommit till den punkt att jag använder linux som mitt primära OS.

Sist använde jag faktiskt linux som firewall/ipmasq på en gammal P90 så jag kunde få tillgång till internet från alla mina datorer. Tyvärr funkade inte X riktigt med det grafikkort som satt i så det blev inget mer med det den gången heller.

Huvudsakligen har jag använt Slackware (jag tror det var v3.4 första gången, sist var det v8.0), men jag har även kört Mandrake ett tag och testat att köra Debian + några andra små distros.

Nu råkar jag ha en P200mmx som jag inte använder längre till annat och tänkte att jag, när jag har tid och ork, skulle installera linux på den.
Jag har också lämnat tomma partitioner på mina nya datorer (AMD1400 och AMD1500+ laptop) för att slänga i linux i dem ett tidspunkt.

Har du något tips på vilken distro jag ska välja?
Du har inte någon länk på var man kan läsa lite om olika distroer, typ någon jämförelse mellan dem eller så.
Och jag har letat, och frågat, lite då och då efter en "lista" som länkar till alla (eller många) distroer. Vet du om det finns någon sådan sida?

PS Har kikat lite på Gentoo's hemsida (www.gentoo.org) häromdan. Tänkte jag skulle testa den när min uppkoppling därhemma funkar igen. Vad tror du om den?



MVH,
Istvan

Edited by - kovacsi on 20 September 2002 14:20:51

Edited by - kovacsi on 20 September 2002 15:15:48
kovacsi besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-09-20, 20:05   #2
Decibel
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 292
Skicka ett meddelande via ICQ till Decibel
Standard


Beror helt på vad du ska göra med burken.

Jag har kört *nix baserad os i några år. Dock har jag ännu inte kört X eller annat grafisk grejs i linux..
Plain Text.

Vilken dist man kör är mer ansett mot vad man ska göra med datorn.
Jag kör Debian på alla mina burkar hemma, förutom denna som e en Windows 2000 Enterprise .

RedHat eller Debian föreslår jag, då packet och moduler är lätta att lägga till.
Gentoo är snabba att få ut updates och grejjer, och vad man väljer för dist har inte så stor betydelse förrän du ska köra servrar, NAT , Ip-R , Ip-Tables, Ip-Chains , spelservrar, webservrar... o.s.v.

Då jag har 8st servrar online, bl.a för Counter-Strike så har jag testat dom flesta distrubitioner =)
Och gentoo linux byttes snabbt ut mot Debian.

Men ska du bara Nat;a eller ha den som nätverksserver, kör Debian eller OpenBSD


// Håkan
Decibel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-09-20, 23:37   #3
kovacsi
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Denmark.
Inlägg: 26
Standard

Citat:
quote:

Beror helt på vad du ska göra med burken.

// Håkan
Sorry, glömde visst denna lilla, men viktiga detalj...
Jag hade tänkt använda den/dem som desktop (X med det hela, typ). Och samba och/eller nfs för att dela hårddisken.


MVH,
Istvan
kovacsi besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-09-21, 15:55   #4
Decibel
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 292
Skicka ett meddelande via ICQ till Decibel
Standard


Fileserver = Samba / Novell 6
Nätverk = Debian / OpenBSD / FreeBSD

Jag har inte kört X tillräckligt för att tipsa om en bra dist.
Men Redhat eller Debian, eventuellt Slack kan vara bra.
Slackware är bra om man verkligen vill lära sig kommandon och hur linux fungerar.



// Håkan
Decibel besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Några blandade bilder från Nässjö vfp420b Tågbilder 2 2005-01-29 20:52
Har någon annan problem med nedladdning från DS. Bengan Trainz - Allmänt om Trainz 14 2004-11-07 16:13
HJÄLP!!!! Problem! (Svar från Danmark) knebert Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 10 2004-10-22 21:41
Bilder från Märsta samt Arlanda Dson Off-topic 8 2004-04-20 15:54
Problem vid nerladdning från Forumet. RapidHO Trainz - Allmänt om Trainz 4 2002-12-22 23:42



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009