Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-08, 11:51   #1
Johnny
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm/Tullinge
Inlägg: 3
Skicka ett meddelande via ICQ till Johnny Skicka ett meddelande via MSN till Johnny
Standard Datorn låser sig

Tjena mors.

För ett tag sedan så började min dator strula, den låste sig titt som tätt, sen lämnade jag in den på service, dem konstaterade att det var fel på ena ramminnet, men dem hade inga hemma just då såna som jag skulle ha, så jag tog hem burken och den funkade ett kort tag, sen så började den strula igen, fick vänta ett tag med och köpa nytt ramminne, för hade inga pengar, sen i torsdags så köpte jag ett nytt minne, satte i och datorn funkade utmärkt tills igår kväll, då började den låsa sig med nya minnet, vet ej vad som orsakar låsningarna, datorn stannar helt, och jag måste stänga av datorn och rycka ur strömkabeln till nätaggregatet för att den ska kunna gå och starta igen, har ingen lust och köpa nytt ramminne då det antagligen också kommer börja strula då. Någon som har någon ide på vad det kan vara som orsakar låsningarna?

//Johnny
Johnny besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 16:10   #2
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

Vad är det för dator? Skriv gärna de flesta komponenterna som sitter i den.

Har du fler än 1 ramminne i kanske det är fel på den andra?

Kan vara nätagget, eller temperatur problem som låser datorn.
__________________
MvH. Mson - http://mson.no-ip.org
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 16:28   #3
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Har man flera minnesbanken ska man alltid testa en åt gången för att på så sätt utesluta fel.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 18:17   #4
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Jag hade ett liknande problem i somras. Datorn hängde sig efter ett tag, oberoende av vad jag gjorde. Fick dessutom en felkod som indikerade minnesfel. Så jag tog datorn dit jag köpt den men eftersom dom inte hade några nya minnen hemma så provade vi bara att blåsa rent dom gamla med tryckluft. Allt har fungerat perfekt sedan dess. Det visade sig att processorfäkten sitter så att den blåser damm på minneskretsarna. Tillräckligt mycket damm och dom tappar kontakt och datorn kan hänga sig.

Detta kanske inte hjälper dig, men prova att blåsa rent minnena och se ifall det fungerar. Det är i alla fall gratis.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 22:08   #5
Labonte
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Ljungaverk, Ånge, Sverige
Inlägg: 41
Skicka ett meddelande via MSN till Labonte
Standard

skulle råda dig till att köra ett test med http://www.memtest86.com/ för att enkelt kunna utesluta eller se om det verkligen det är fel på minnet
Labonte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 23:51   #6
Johnny
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm/Tullinge
Inlägg: 3
Skicka ett meddelande via ICQ till Johnny Skicka ett meddelande via MSN till Johnny
Standard

Tackar för all hjälp, dammsög bakom datorn och inuti, körde sen memtest, jag lät den hålla på lite mera än 1 timme, men jag avbröt sedan, för jag hade ingen aning om hur länge det programmet skulle köras, men den hittade inga fel, men än så länge har inte burken låst sig, och jag gjorde detta vid ca 5 tiden.
Johnny besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009