Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-18, 21:48   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Modelljärnväg

Har blivit mer och mer sugen på att kasta ut sängen i vardagsrummet och börjat bygga en modelljärnväg i sovrummet. Låter det knäppt?

Visst kan man bygga rutter i datorn, men det är ju inte samma sak. Vet att MJ kostar pengar som fasen, men men...

Anläggningen skulle kunna bli 2,5-3 x 0,8 meter. Antagligen på två ramverk som bultas ihop!? När det gäller skalan så har jag ingen aning? H0 eller N skulle det iallafall bli. Denna anläggning är inget för långa tåg, utan rälsbussar och korta godståg är nog mer passande.

Angående spårplan, så skulle jag vilja ha 2 eller 3 slingor i lika många nivåer. Tågen ska kunna gå i varje slinga runt runt, men även kunna ta sig mellan nivåerna. Ska jag ha nån station, så får det bli på mellan-nivån. En kuliss som bakgrund har jag tänkt mig och kanske några uppställningsspår där bakom.

Nån som har lite tankar och idéer? Spårplan? H0 eller N? Annat?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 11:10   #2
vicke
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Universum, Världen, Europa, Sverige, Skåne, Helsingborg
Inlägg: 65
Skicka ett meddelande via MSN till vicke Skicka ett meddelande via Skype™ till vicke
Standard

Låter bra!

Lycka till.
__________________
vicke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 11:36   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 368
Standard

Pierre.

Ett fruktansvärt problem det där med skalan.
Vad ska man välja. H0 eller N skalan.

Har alltid varit förtjust i N skalan. p.g.a. att man får plats med lite mer på mindre yta.
Men tycker att det är stora nackdelar med det hela.
Dåliga gångegenskaper p.g.a. att dom är alldeles för lätta och man får ägna sig mycket tid till spårrengörning.
Dåligt utbud med svenskt matrial, om man nu vill köra svenskt.
Har i och för sig kommit mycket mer svenskt i denna skalan, än vad det fanns för 20 år sedan när jag höll på med den.

H0 tycker jag ändå passar bäst för att få till bra gångegenskaper, men tyvärr så blir ju ens byggande kraftigt begränsat p.g.a. utrymmet.
Mycket svenskt matrial, som bara blir mer och mer. Danska Heljan har mycket på gång just nu, med gamla svenska lok och vagnar som snart dyker upp på marknaden. Personvagnar har redan kommit.

Sen har vi det stora problemet vad man vill ha.

Växelström eller likström.

Säkraste sättet att få det hela att fungera. Är för mig utan tvekan Märklin. Minst störningar med strömtillförsel och avbrott.
Men själv gillar jag inte Märklin och att se mittskenan och släppskon, så jag valde själv likström, mer jobb och tänkande för att få det att fungera.

Det enda jag riktigt kan rekommendera, är att du satsa på digitalt redan från början, oavsett vilket du väljer.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 11:37   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Om du är beredd att slänga ut sängen i vardagsrummet, så är det ju allvar...

En fundering som direkt faller på mig är om du har funderat nått på en hyll-bana på lämplig höjd, t.ex 1,3m. Då kanske du kan ha kvar sängen i sovrummet, samt att körsträckan borde bli längre?

Den bredd du angav, 0,8m, låter då i mina öron mest som en skala N-bana, i synnerhet som du vil ha 2-3 slingor, så blir det kanske trångt i H0 att komma runt... En hyllbana skulle dock kunna vara gångbar i H0, och ha en bredd som tillåter iallafall 2 slingor och kanske om möjligt nån utstickande yta där du kan lägga nån industri eller liknande...

Vid dörr, så gör man kanska som en avtagbar modul, där du tar bort den när anliäggningen inte är i gång. 1,30 höjd är ju dessutom så att man kan "slinka inunder" när man håller på o bygger, samt att i den häraden av höjd, så är det ganska bra betraktningvinkel av banan oxå...


Bara lite tankar som jag kastar in i dina funderingar...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 12:25   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack för era tankar om detta!

Än så länge är det mer samla idéer, än att börja bygga en bana. Kanske blir det en, kanske inte???? Men intresset för att bygga en finns där. Det har funnits sen jag var liten och det inte blev mer än ett bord...och lite räls.

Ja, dåliga egenskaper och dåligt utbud gör att man hellre vill ha H0. Å andra sidan så behöver man inte mycket utrymme i N. Verkligen svårt att välja skala!

Hyllbana vore ju inte dumt, men vill inte borra i väggarna överallt (var inte länge sen jag fick tapiserat). Dessutom skulle jag vilja ha benen infällda i regelverket.

Som jag sa så blir det en bana för rälsbussar och kortare tåg. Så vad krävs för bredd i H0, för att ta sig runt en kurva? Kan säga att halva kurvan kommer ligga i tunnel och bakom kulissen, så den kommer inte synas.

Min tanke är nog att skaffa en start-sats, då jag får en slinga, transfomator och ett tågset. Detta tågset blir nog bara mest för att testköra det man byggt!? Man får köpa dom tåg man verkligen vill ha senare.

Är inte digitalt, överköp på en sån här liten bana? Det blir enkelspår i två/tre ovaler i två/tre nivåer med en liten station. Kommer högst kunna köras 2-3 tåg samtidigt!

Likström lär det bli beroende på att jag inte heller gillar mittskenan och släppskon. Annars är ju Märklin ett bra märke.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 12:33   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Är det nån som vet vad som händer med Lima? Dom verkar bli uppköpta nu av Hornby, men kommer deras modeller finnas kvar!? Dom har ju (eller hade?) en hel del intressanta svenska modeller!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 13:23   #7
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Lima kursade väl och köptes av Hornby. Men just nu satsar Hornby på Limas mest säljade länder. Och då ligger inte scaninavien med i planerna just nu... Vilket är synd.... Vore skoj om Rapiden kunde komma i tillverkning igen, eller t43. Bara hoppas dem startar upp scandinavien modellerna igen.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 14:03   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 368
Standard

Är inte digitalt, överköp på en sån här liten bana? Det blir enkelspår i två/tre ovaler i två/tre nivåer med en liten station. Kommer högst kunna köras 2-3 tåg samtidigt!

Fördelen är att du kan köra dessa 2-3 tåg med samma enhet.
Bara trycka på ett par knappar, så skiftar du mellan loken och kan bestämma varje loks hastighet var för sig. Fast du är inne på samma sträcka av banan, så du behöver inte ha banan uppdelad i olika blocksträckor på samma sätt.
Som t.ex. att ett tåg kommer in på station. Du stannar det tåget vid station. Har du då digitalt, så ligger strömmen på hela tiden och du har belysning och annat som förtsätter att lysa fast tåget står still. Sen kan du låta ett annat lok komma på samma sträcka och koppla på vagnarna i andra änden utan att det påverkar det andra loket. Utan digitalt, då kommer du att behöva kosta på dig en massa andra grejer istället, för att kunna dela upp sträckorna i olika block.

Har du även bara tänkt dig en liten bana, så blir ju inte kostnaden så mycket mer heller och då kan man kanske kosta på sig lite annat till loken.
Som ljud och digital rök för ånglok och annat om det nu bara rör sig om 3-4 lok som man har tänkt att använda. Finns bra startpaket som inte kostar så många hundralappar mer än ett vanligt startpaket.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 15:36   #9
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Hehe, en till som funderar på MJ, kul

Jag har ju nyss börjat köpa på mig till en anläggning i N skalan. Svenskt och digitalt skall det vara och i slutändan allt styrt via datorn så jag kan ha en 5-6 tåg köra automatiska scheman medans jag själv trixar med rangering tex.

Kanske det är önsketänkande men jag inbillar mig att mycket problem med dålig gång i N blivit bättre när man övergick till digitalt. Digitalströmmen är ju i praktiken växelström och bör vara mindre känslig. Å andra sidan så blir hela anläggningen mera känslig för kortslutning men med bra sektionering så bör inte det vara nåt problem.
Ett annat problem med digitalt kan vara i växlar och jag tänkte använda Peco's spår o växlar där man kan låta växelhjärtats polaritet matas via en omkopplare i motorn (Conrad som monteras undertill).

Digitalt tycker jag är ett måste idag, blir helt annan upplevelse när tågen bromsar in mjukt och man kan köra med mera realistiskt fart osv!

Men att spåret måste vara rent och att vikten är en nackdel kommer man ju inte ifrån. Så får väl se hur det blir när man fått hem grejorna o har mera praktisk erfarenhet... Väntar på en startsats med Fleischmanns Twin-Center (i princip samma som IntelliBox) och en hel del annat som Peco spår/växlar och olika dekoders att testa.

När det gäller svenska modeller i N så händer det faktiskt en del, NModell http://www.nmodell.com har många intressanta projekt på gång med ommålade RC mm. Vill man spara en slant så finns det dekalark för att måla själv i de flesta varianter. De första modellerna man väl bör skaffa är Fleischmanns RC och Du2 som väl är N-rallarnas standard vid det här laget, NModell kan hjälpa en med dekodermontering.

En liten sammanställning för vad som kan göras svenskt i N finns här: http://web.telia.com/~u32107758/mj/extra/Svenskt-N.htm
En del kräver dock lite mera ombyggnad än vad jag vill ge mig på...

Jag postade lite om mina tankar här: http://www.svensktmjforum.se/forum/f...p?TID=172&PN=1
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2006-02-19 klockan 15:40.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 15:48   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Låter väldigt bra med digitalt! Kanske skulle börja med en digital start-sats då...

Har gjort (eller försökt göra) en spårplan i Paint:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sparplan1.jpg (78.1 KB, 250 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 15:54   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Med en "timesaver" på mellannivån, så skulle man kunna växla vagnar där medans det rullar 3 tåg på dom 3 nivåerna... Allt oberoende av varanndra!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 17:01   #12
jimsom
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 283
Standard

Du kan ju alltid försöka bygga en kopia av Tekniska Museets modelljärnväg,
om du har sett den.

Den är riktigt välgjord!


Annars säger jag bara "Lycka till" till dig, Pierre!!
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 18:59   #13
mattias_train
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Osbyholm(Hörby) ,Skåne , Sweden.
Inlägg: 203
Skicka ett meddelande via MSN till mattias_train
Standard

Själv hade jag valt Märklin och en digital bana.

Fördelen med Märklin är att det är högkvalité på Lok, vagnar, spår digital m.m.

Fördelen med Digitalt är att Tekniken går otroligt snabbt framåt. Nu mera kan man inte köpa lok som är "Analoga"(Icke digitalt). Det finns bara digitalt. Märklin lanserade förra året sitt nya digital system. Med Mobile Station, Central Station m.m. Nu kan man köpa digitala startsatser där man får Mobile Station med. Nu mera finns det inga transformatorer med "körreglage"(eller vad det heter) utan man får nöja sig med Mobile Station som är i stort sätt lika stor som ett "DVD omslag" och är inte alls klubbigt utan du kan stå och hålla den i handen samtidigt som du t.ex. växlar.
En annan fördel är ju att du kan hantera ca 5-8 lok där du som en annan skrev innan att du slipper bygga blocksträckor utan kan ha alla tåg på samma linje. Och att du har möjlighet att köra Multade tåg. Det kan man tyvärr inte göra med en analoga bana.

Och så det här med platsen.
Ett alternativ till att bygga en bana är ju att bygga på IKEA bokhyllor. Kan inte namnet på vad bokhyllan heter, men den är inte mer än ca 30-50cm bred. Och är mycket smart att bygga på om man har liten plats.
Ett annat alternativ är att bygga den på en egen designad Hylla/bord.

Vill du ha mer hjälp med vad du ska välja och vilka fördelar så tycker jag att du ska ta i kontakt med olika Modelljärnvägsbutiker. Som kan ge dig råd om vad som är bäst att välja antingen Digitalt eller analogt.

Jag hade själv valt att ha Märklin H0 och en digital bana.
__________________
Mattias Andersson
mattias_train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-20, 06:29   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Får tacka igen för era tankar kring detta!

Tror det blir digitalt i skala H0 nu. Då är ju frågan, vilket märke? Nån som vet av nån bra startbox?

Funderar på att köpa på mig några Y6 kåpor från Jeco... Nån som har nån erfarenhet av dessa? Bra eller dåliga?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-20, 06:35   #15
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Uno Miltons anläggning på Tekniska har jag allt sett. Tror inte jag kommer i närheten av den!? Men det är ju så man vill det ska se ut!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009