Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-07, 18:30   #1
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard Mini tutorials - landskapsbyggande.

Hejsan! I denna tråd så tänkte jag att VI SOM VILL, kan dela med oss av "mini tutorials" om hur vi bygger. Med Lanskap i fokus.
Det betyder att vem som helst som känner sig snäll nog att bjuda på sina "hemligheter" eller knep snarare får gärna dela med sig till oss andra!.

Kom ihåg att man behöver inte vara någon super rutinerad som kan och vet allt för att dela med sig av sina knep och annat. Utan ALLAS bidrag och tips är välkomna. Det betyder att man inte måste dela med sig av en hel tutorial om hur man bygger en hel rutt, utan det kan även vara saker som hur man kan bygga vissa typer av växlar, hur man sätter ut signaler, gör järnvägs övergångar eller något annat. Alla tutorials är lika välkomna.

Jag vet att det finna liknande trådar redan som är fulla med små tips om rutt och spår byggnad. Men dom har försvunnit bland alla andra trådar i forumet så att det kan vara svårt för nya som gamla medlemmar att hitta till dessa trådar för att lära sig nya saker eller få nya idéer om saker som dom vill lägga till i sin rutt.
Men förhoppningsvis så kan vi hålla denna tråden vid liv och få folk att dela med sig av saker som de bygger och hur de gör!
_____________________

Eftersom att jag är tråd skaparen så känner jag att det är mitt ansvar att dra igång med en tutorial.
Så här beskriver jag steg för steg jag gick till väga när jag byggde ett lokstallsområde på min rutt.
Jag kommer att skriva den stegvis så får man om man vill scrolla ned till respektive bild för att få en förståelse för vad jag menar med min beskrivning.

DEL: 1

Såhär gjorde jag:
Steg 1: Jag började med att lägga alla spår samt att sätta ut de byggnader som jag ville använda, jag passade även på att pryda med lite större detaljer så som en vattenhäst och lite annat.
Steg 2: Här så började jag med mark-texturering. Jag börjar oftast med att använda mig av en textur som blir bas för de område som jag bygger. I detta fall så blev det en textur som var snarlik till den som finns på vändskivan.
Steg 3: här så börjar jag att bygga mer på mark textureringen för att få lite variation för ögat.
Steg 4 & 5: Här bytte jag ifrån grus till gräs och fortsatte med texturering för att ge det en mer blandad känsla.
steg 6: Nu är det dags för att börja med växtligheterna. Här har jag börjat sätta ut buskar och lite blommor. När man gör detta så ska man ta hänsyn till vad man har för dator kapacitet och hur pass mycket datorn orkar med.
Steg 7 & 8: Här börjar jag med att sätta ut gräs. Även här så MÅSTE man ta hänsyn till sin dator och inte "plantera" mer gräs än vad datorn orkar för det är nu som man kan börja få lite "FPS drop" vilket betyder att ju mer saker som du sätter ut på din rutt ju lägre FPS eller Frames Per Second får man.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-01-21-29.bmp.jpg (166.4 KB, 352 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-26-41-24.bmp.jpg (160.9 KB, 352 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-27-55-48.bmp.jpg (158.5 KB, 351 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-29-55-50.bmp.jpg (152.8 KB, 351 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-31-58-61.bmp.jpg (137.9 KB, 349 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-37-43-30.bmp.jpg (136.9 KB, 351 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-41-47-75.bmp.jpg (148.8 KB, 351 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 16-41-57-75.bmp.jpg (138.4 KB, 352 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
 

Taggar
byggtips, landskapsdesign, trainz, tutorial


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009