Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-07, 19:51   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard Frågor Mini tutorials - landskapsbyggande.

Skapar en ny tråd här, med anledning av Relys påbörjade guide.

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33738

Med förhoppning att vi inte fyller ut guiden, med en massa frågor och svar, hit och dit. Så att det blir lika oöverskådligt, som i Downloads-delen.

Att vi ställer eventuella frågor här och hänvisar till aktuellt inlägg. Som vi ser till höger uppe i tråden.

t.ex. inlägg #1 eller #2 O.S.V.


Nu över till Relys storslagna idé, om att göra en liten guide på landskapsbygge.

Efter alla år, som jag har hållit på med Trainz. Så går jag fortfarande bet på det hela och blir aldrig nöjd. En av anledningarna, kan vara. Att jag ger mig på, alldeles för stora ytor och ägnar mig allt för lång tid, att leta reda på diverse objekt till den ytan jag håller på med, så att jag tröttnar. Ska prova, att bygga en liten snutt i din storlek, med förhoppning att byggglädjen infinner sig.

Ett par frågor, angående inlägg 2 och dom 5 sista bilderna där.

1. Är det backdrops du har använt i bakgrunden?
2. Hur långt utanför bild, har du byggt?
3. Har du en översiktsbild, så att man får en uppfattning om avståndet.

Själv har jag riktat in mig, väldigt långt bort från spåret, vid mina byggen. Säkert en anledning, till att jag också ger upp efter ett tag. Då jag tycker, att jag inte kommer någonstans med bygget och börjar på en ny kula, som slutar på samma sätt som föregående bygge.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 20:33   #2
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Tack för denna tråden, hade inte tänkt på att skapa en kommentar och frågetråd!

För att svara på dina frågor:

På de bilderna som jag la upp på slutet så finns det backdrops, dock så är dom knappt synliga eftersom att jag försöker fylla ut så mycket som det går med vanliga träd. Det jag gör är att jag tar små och "smala" träd längst fram och sedan så fyller jag på bakåt med träd som fyller ut mer. Dock så har jag "regler" för detta beroende på vad det är jag bygger. Om det är skog runt ett område som man ofta är i eller som är bra för att ta bilder så bygger jag i regel skog i 60 meter men om det är längs en linje som man bara kör förbi snabbt så håller jag mig till 40 meter. Sedan så kollar jag om man ser igenom och gör man då det så fyller jag först ut med lite höga buskar sedan så tar jag och lägger till ett mörkt backdrop som smälter in med resten av "skogen" jag brukar vanligtvis använda mig av ett backdrop som är inbyggt i TS 2010 som heter "Backdrop 4" tror jag. Det är en spline så det är lätt att få den att passa med formen på skogar m.m. Sedan så sänker jag alltid ned backdroppen i marken så att den hamnar under höjden med de träd som står längst bak.


Notera dock att större delarna av min rutt inte är byggt med något backdrop utan har som jag sa innan bara en massa träd som fyller ut. Men sällan i mer än 60 meter. Det är nog med yta för att kunna bygga en skog utan backdrop som fyller ut bra! Dock så måste man vara smart med träden och kanske inte använde de snyggaste träden som "kräver" lite mer längst bak utan ta de träden som ser lite mindre bra ut och kräver lite mindre men som tar mycket plats!

Ett lite tips som jag kan lägga till är att ofta variera mark höjden på skogen, det ger i mina ögon en mycket mer levande känsla och det är ju faktiskt sällan som en skog är helt plan i Sverige.

Denna metod fungerar bra för mig ända tills att jag ska börja bygga lite bergigare eller runt åkrar. Då får man tänka om i sitt byggande och kanske offra lite FPS för synens skull, med andra ord fylla flera 100 meter med träd och buskar.

Och åter till själva frågan 2. Hur långt utanför bild, har du byggt? Ca 60 meter.

Hoppas att detta besvarade dina frågor
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 20-01-15-17.bmp.jpg (152.1 KB, 248 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-01-07 20-03-03-45.bmp.jpg (62.0 KB, 248 visningar)
__________________

Senast redigerad av rely den 2013-01-07 klockan 20:37.
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-11, 00:02   #3
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Vill bara tacka för initiativet, detta var mycket intressant. Likt Bengan har jag byggt långt från spåret och därmed tröttnat. Tror att detta byggsätt tillsammans med inspiration från Nisses cab bana blir kanon!

Nu ska jag bara ut på jakt och hitta spline backdrops till trs2004...

henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 23:03   #4
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Hej rely,

Hur tänker du när du bygger städer/samhällen etc. Är det fortfarande 60 meter från spåret som gäller eller lägger du husen "omlott" för att staden ska se större ut?

Du får mer än gärna göra en liknande bildserie du redan gjort där du pressenterar ett mer stadsliknande landskap.

Tack på förhand,

Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 23:13   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ett bra tips (kanske värt för Rely att lägga in i manualen):

Innan man börjar plantera träd så lägg in signalerna, Efteråt blir det ett helsicke med träd som skymmer och bär sig åt. Tänk på dessutom att inte lägga signaler i skärningar eller vid brant terräng. Då låses nämligen dessa fast och blir omöjliga att behandla (konfigurera, flytta etc). Det brukar ga att lägga signalen utanför skärningen och konfigurera den där. För det mesta går den då att flytta in fix och färdig.

Håll till godo.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 23:39   #6
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327 Visa inlägg
Hej rely,

Hur tänker du när du bygger städer/samhällen etc. Är det fortfarande 60 meter från spåret som gäller eller lägger du husen "omlott" för att staden ska se större ut?

Du får mer än gärna göra en liknande bildserie du redan gjort där du pressenterar ett mer stadsliknande landskap.

Tack på förhand,

Henke
Hej Henke!
Förlåt för sent svar men jag hade missat ditt inlägg. SORRY!

Jag hade tänkt att nästa gång som jag ska ha lite "bebyggelse" någonstans så kan jag dokumentera hur jag gör det och lägga upp den som en tutorial. Fast det kan ta ett tag innan jag får nog med tid att göra den. Anledningen är för att när jag ska göra en tutorial så vill jag gärna bygga allt som den innefattar på en dag och just nu så hinner jag inte det. Men den idén står högt upp på min tutorial lista!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 14:32   #7
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Hej Henke!
Förlåt för sent svar men jag hade missat ditt inlägg. SORRY!

Jag hade tänkt att nästa gång som jag ska ha lite "bebyggelse" någonstans så kan jag dokumentera hur jag gör det och lägga upp den som en tutorial. Fast det kan ta ett tag innan jag får nog med tid att göra den. Anledningen är för att när jag ska göra en tutorial så vill jag gärna bygga allt som den innefattar på en dag och just nu så hinner jag inte det. Men den idén står högt upp på min tutorial lista!
Min tur att svara sent, tack för ditt svar. Jag ser med spänning fram mot det när du får tid över

Jag är nog en av de mest konservativa användarna här på forumet och har kört trs 2004 sen det kom. Men i förrgår slog jag till på trs 2010 så nu har en helt ny värld öppnat sig för mig Jag har en stor bana baserad på DEM-data och denna karta http://www.westontrack.com/maps/WRC_map_June21.pdf som jag byggt på i flera år i trs2004, den ska nu med hjälp av dina utmärkta tips uppdateras till trs2010! Förhoppningsvis kommer bilder också nu, av någon anledning går det inte att ta screenshots med Winvista och trs2004...

Inser också att det finns mycket trevliga add-ons att lägga till som inte fungerat till trs2004!

Tack för bra tips och inspiration!
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009