Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-24, 13:11   #1
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard A32

Jag laddade ner A32, då fick jag detta meddelande: även fast jag hade A32 filerna där de skulle vara. (Se bilder) Varför? och jag får inte in tåget i MSTS. Det var en annan version av A32 en var Banbyggarna har. Jag hittade den här:http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21201
__________________
//Bombardier Train



Senast redigerad av Bombardier Train den 2010-05-11 klockan 20:09.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-12-24, 21:20   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jadu, Ruben... När man ser hur det ser ut i din Train Simulator mapp och din TRAINSET mapp, så kan man förstå att du har en massa problem!

Först så ska inga tåg ligga i Train Simulator mappen, utan dom ska vara i TRAINSET mappen.

Sen så ska dom ligga i en mapp (i TRAINSET mappen), inte löst. Om du ser på felmedelandet, så ser du ju, att A32ans filer ska ligga i en mapp som heter A32.

Zippa aldrig upp några filer direkt till Train Simulator mappen, för dom kan hamna var som helt (beroende på hur dom packades!). Ladda ner ett lok, tåg eller vagn till en ny tom mapp på skrivbordet. Packa upp i den mappen och flytta sen tåg mappen manuellt till Train Simulator mappen (och ev. consist till CONSISTS mappen). Gör så, så fungerar det!!!!

Varför är det MSTS logo på alla tåg filerna? Har du försökt öppna eng-filer m.fl. med MSTS? Eng-, wag-, sd-filer öppnas med wordpad och ace-filer med TGA Tool 2.

Hoppas du får till det nu!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2008-12-24 klockan 21:23.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-25, 14:42   #3
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Jag försökte fixa detta och fick detta meddelande. Vad ska jag göra? Tåget hamnade inte i MSTS.
__________________
//Bombardier Train



Senast redigerad av Bombardier Train den 2010-05-11 klockan 20:09.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-25, 18:09   #4
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Jag kan nästan sätta en peng på att det har med det som Pierre svarade på att göra.
Har man en soppa bland filerna så kan det hända att programmet man skall köra läser in filerna i fel ordning...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-25, 18:13   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Exakt vad försökte du göra?

Om du har backup på TRAINS mappen, så ta bort den ifrån MSTS och lägg in backupen. Annars installera om hela MSTS. Att försöka fixa MSTS när det ser ut på detta viset, är inte det lättaste (om man inte vet exakt vad som ska fixas)...

Sen följ mitt råd angående att installera tågen, annars kommer du få problem igen!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-26, 11:53   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Ruben, har du läst min Starthjälp för nybörjare? I den står det mesta om MSTS bl.a. hur man installerar tåg och rutter m.m.

Den är enkel att förstå (tror och hoppas jag!?) och bra för nybörjaren. Man får ett hum om hur MSTS fungerar!

Starthjälpen finns här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=15927

Ja, alla ni som har problem med MSTS och t.ex. inte vet hur man installerar tåg, inte vet vart filer ska vara, inte hittar editorerna o.s.v. Ladda ner denna starthjälp!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2008-12-26 klockan 12:05.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 16:26   #7
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

När jag läser Readme filen så ser jag att det står att man ska skriva över någon fil i Trainsimulatormappen med en ny. Men vilken fil är det man ska skrivaöver? Se också instruktionen här: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....03&postcount=1¨
Jag har MSTS bin.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 19:34   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Det står ju tydligt i instruktionen av Sigma att det är app.fbk filen som ska skrivas över. Det följer med en ny sån fil i A32ans zipfil. Flytta den till Train Simulator mappen, så kommer du få en fråga om den gamla ska skrivas över...välj Ja.

OBS! Ta först en backup (kopia) på den gamla filen!


Jag har gjort en mapp som heter MSTS backups (se bild nedan) och i den samlar jag sånt jag vill ha kopior på. Går nått fel med msts, så kan jag hämta t.ex. orginal TRAINS mappen här och sen fungerar msts igen. Som du ser har jag också en backup på app.fbk filen...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg backups.jpg (97.2 KB, 82 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 16:25   #9
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Det står ju tydligt i instruktionen av Sigma att det är app.fbk filen som ska skrivas över. Det följer med en ny sån fil i A32ans zipfil. Flytta den till Train Simulator mappen, så kommer du få en fråga om den gamla ska skrivas över...välj Ja.

OBS! Ta först en backup (kopia) på den gamla filen!


Jag har gjort en mapp som heter MSTS backups (se bild nedan) och i den samlar jag sånt jag vill ha kopior på. Går nått fel med msts, så kan jag hämta t.ex. orginal TRAINS mappen här och sen fungerar msts igen. Som du ser har jag också en backup på app.fbk filen...
Jag flyttade den filen till Train Simulator mappen och jag fick inget meddelande att det skulle skrivas över.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 16:46   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ruben Radzynski
Jag flyttade den filen till Train Simulator mappen och jag fick inget meddelande att det skulle skrivas över.

Väldigt konstigt, då det ska finnas en sån fil där!???? Och så fort man ska stoppa en fil där det redan ligger en likandan, så får man frågan om den gamla ska skrivas över...iallafall funkar det så på min dator.

Men huvudsaken är att den som följde med A32 ligger där nu. Ja, har du sen gjort precis som det står i Sigmas instruktion så är det ju bara och köra sen...eller är det mer problem?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 17:21   #11
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Här är en översikt över Trainsimulator mappen. Inte ligger det väl någon sådan fil som jag ska skrivaöver där?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Trainsimulator mappen.JPG (70.0 KB, 52 visningar)
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 18:42   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Vill inte vara dum med dig Ruben, men måste bara fråga...vet du skillnaden mellan mappar och filer? Du vet att det är en fil som ska skrivas över, men visar bara mapparna och undrar vilken som ska skrivas över!?????

Du måste scrolla ner! Filen app.fbk ligger löst i Train Simulator mappen (inringad i bilden nedan!), inte i någon mapp...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2222.jpg (188.9 KB, 43 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2009-01-13 klockan 19:01.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 22:00   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

En liten tips, Du kan använda sökning i utforskaren:
Öppna Train Simulator och sen klickar du på sökning. Displayen visar och du klickar sök filer och mappar.
Nästa display skriver du .con då söker den alla con-filer och kollar du vissa confiler hamnar utanför Consist-mappen, vilket de skall vara där.
När det gäller tågets Namn, (knepigare) så ska alla filer tillhöra Tågets-mapp, inte under Trianset. Tågets-mapp ska ligga under Trianset.
Hoppas det löser sig!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009