Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-31, 23:02   #61
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik L Visa inlägg
Nu tar vi de lilla lugna här Grabbar.
Får de inte argumentera mot varandra utan att bli tillsagda att ta det lugnt nu heller? Kanske någon ny regel från moderator högkvarteret i Åstorp infört?

F.ö får att hålla mig till topic så delar jag Eric's åsikt angående "Earth Hour"..
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 14:29   #62
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
Exakt, och det är väl poängen. Att var och en får ha sin åsikt och göra som de vill.
Precis, kunde inte ha sagt det bättre själv!

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Känns inte som vi kommer komma någonvart i denna tråd så den kan ju lika gärna låsas...
Problemet är att du inte verkar förstå att det finns folk med andra åsikter än du...

Senast redigerad av Joel den 2009-04-01 klockan 14:39.
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 14:43   #63
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian Visa inlägg
Som jag sa så var det bara ett exempel. Jag skrev "Då var det inga tåg som kunde köra Cst-Lp. En stor del av järnvägsnätet söderut från Cst var drabbat."

Det jag sa om Citybanan var också bara ett exempel, men jag tycker att det har tagit lång tid från att idén skapades till byggstarten. Om du tycker att Sveriges regering är så snabba på att fatta beslut om höghastighetsjärnvägar så kanske du kan förklara varför Sverige ligger 20-25 år efter när det gäller höghastighetsjärnväg. Det kommer ju inte ens vara färdigbyggt förrens på 2020-talet. Och att dom nu bromsar upp det ännu mer med att "det är viktigare med bilvägar" gör ju inte att miljön blir bättre.

Hm, är du medveten om att vi har riksdagsval vart fjärde år? Detta resultarerar i att varje gång ett maktskifte sker så kastas mycket om i politiken angående tex. sådana här frågor. Sedan lever vi en en demokrati med lagar och regler och rättsäkerhet. Detta leder till att det är individen i slutändan som har mest att säga till om. Detta i form av överklaganden av diverse slag som enskilt måste gå igenom en omfattande, tidskrävande rättsprocess. Under tiden kan inte bygget fortgå som planerat. Naturligtvis är detta bra tycker jag men samtidigt är det inte bra för sådana här investeringar. Mälarbanan, sista biten mellan Kallhäll och Kungsängen över Stäksöarana, blev ca 10 år försenad p.g.a alla överklaganden från människor i trakterna som inte ville ha järnvägen tätt inpå knuten. Tillslut lyckades man hitta en balans mellan tunnlar, broar, riksintressen och enskilda intressen som fick en majoritet att acceptera banans utförande och byggande så att den stod klar 2001.
Detta problem har man inte i Spaninen, Frankrike mm där höghastighetsjärnvägarna byggs med stora jättestöd från EU och att drabbade personer får skälig kompensation för detta, alt körs över. Bra eller dåligt, jag vet inte men järnvägen kan iallafall byggas och stå klar hyffsat fort.

Enkelspåret genom Gamla Uppsala är en till klassiker. Här vill Banverket naturligtvis bygga dubbelspår men problemet är att sträckan går rätt igenom ett mycket kulturkänsligt område med fornlämningar precis överallt. Även ur störningssynpunkt för boende blir det svårt att bygga så inget bygge av dubbelspår syns än över horisonten. Fyrspår genom Lerum sket sig nyligen p.g.a ungefär samma orsaker.

Av någon anledning verkar folk rent allmännt ha en mer positiv inställning till motorvägsbyggen och vägbyggen sålänge de inte byggs centralt i en stor stad, som tex förbifart Stockholm som är ett skräckexempel på nödvändiga infrastrukturprojekt som än inte har byggts men verkligen behövs. Man har diskuterat, planerat osv i snart 40 år men än så finns ingen förbifart.

Så, det beror inte speciellt mycket på Regeringen och våra politiker. Det är mest fikarumssnack isåfall, något man ska ta med en stor nypa salt. Utan det är vi, individer som effektivt hindrar stora infrastrukturprojekt med vårat skyddsbehov och rädsla mer än framsynthet och möjligheter...
Gammal 2009-04-01, 15:12   #64
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B Visa inlägg
Precis, kunde inte ha sagt det bättre själv!

Problemet är att du inte verkar förstå att det finns folk med andra åsikter än du...
Jo, det är klart jag förstår, jag respekterar fullt att folk inte vill delta i E H men när man ska tända alla lampor som man bara kan för att protestera så tycker jag det är onödigt.
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:00.