![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Allans (eller Allan-Tricks) slidstyrning är en förenklad variant av Stephensons slidstyrning och var ganska vanlig fram till sekelskiftet 1800/1900. Skillnaden mellan de två är att Allans slidstyrning har raka kulisser, istället som för Stephensons, böjda. Anledningen till detta var att det var dyrare och svårare att tillverka böjda kulisser med sådan precision som erfordrades i början. Även Walschaerts styrning hade en variant med raka kulisser som benämndes Helmholtz' slidstyrning. Dessa två med raka kulisser fick dock aldrig något större genomslag, jag skulle gissa att de ger en sämre slidrörelse, så Stephensons eller Walschaerts var att föredra.
Allans: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...valve_gear.jpg Jämför med Stephensons (dock en väldigt märklig variant, då den är monterad mellan ramarna): http://en.wikipedia.org/wiki/File:St...valve_gear.jpg Se animationen på denna sida så förstår du nog principen: http://en.wikipedia.org/wiki/Stephenson_valve_gear Står inte detta i Ånglokläran som du har? Men på Ke/K4 så sitter styrningen mellan hjulen, så den behöver du inte animera. Det du har byggt är till smörjpumpen.
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-06-08 klockan 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Tack Korvtiger,
där ser man, man tror man bygger en slidstyrning med det är drivningen av smörjpumpen, nåja den rör sig ju den men fast åt andra hållet s.a.s.
![]() |
#33 |
Veteran
|
![]()
Fröken Ke visar upp sig i Kelunda och provväxlar en G-vagn beundrade av två tvillingfröknar från orten, det gick bra!
![]() |
#34 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Det ser mycket bra ut! Mycket vackert lok!
![]() |
#35 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
ser bra ut.
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Veteran
|
![]()
Tack för alla glada hejarop, de behövs och piggar upp!!!
Har plockat på samma mesher som på B-loket: plogar, domkrafter, extra kolskyl, smörjpumphus, ringfästen m.m. Allt som man inte vill ha kan disablas i config (har först nu fattat den enorma fördelen med mesh-systemet!).
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-06-09 klockan 19:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Fast den extra kolfickspåbyggnaden kräver ju en annan lastmesh, så det blir inte så bra med utbytbara mesher där.
Kanske skulle man till och lära sig hur man scriptar en grej som denna, att kunna sätta på/stänga av mesher i property-rutan. Då har jag något att göra under semestern och Svenolov skulle säkert uppskatta om jag avlastade honom lite... ![]()
![]() |
#38 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-06-09 klockan 20:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Veteran
|
![]()
Nu skulle jag ut på jungfrufärd med fröken Ke, men hade oturen att få Åssbon som eldare. Han hade inmundigat för många Lyckholms ettor och missade fyren med 1 meter, vad skall jag göra med kräket? Slänga av honom och elda själv????
![]() |
#40 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
jätte fint lok som du har gjort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Veteran
|
![]()
Hon har varit på skönhetssalong sen juni, men nu börjar hon likna ett lok igen. I sviterna efter Sven-Bertil tog jag ett jättetag i Ke också. Hon har lämnat mig och gått till mina betatestare för vidare öden. "Äldare Åsskar" får knappt rum i den lilla hytten men jag har lyckats dressera honom att skyffla kol i fyren och inte vid sidan om. Det tog tre dagar på en diet av uteslutande lättöl, men sen dess lutar han betänkligt i jobbet men han fungerar!
Samma reflektionskoncept som för Sven-Bertil gäller, det skall skina lite om ett ånglok, även på natten, tycker jag! Lite bilder som smakprov:
![]() |
#42 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Rena rama pärlbandet med superfina ånglok, det kan jag gå i godo för
![]()
![]() |
#43 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Ekan. Den stora frågan är väl, HUR hinner karn med. Här sitter jag, det talade ordets mästare men ovän med allt vad skrivning heter och funderar över vad jag skall skriva för välformulerade fraser med beröm över hans alster och lyckats knyta isär fingrarna som trasslat ihop sig över tangentbordet, då har han (Lan alltså)under tiden hunnit med att göra halva beståndet av SJs lok och vagnar och dessutom några privatbanelok och vagnar bara för att få omväxling.
Lan det är fantastiskt det du gör, beundrar det mycket. Vilket beröm man än tar till så blir det i underkant. Stickanw
![]() |
#44 |
Veteran
|
![]()
Stort tack för allt beröm, det sporrar! Jag tycker det är kul att bygga och att det blir stor produktion beror väl mest på min "recycling"-teknik. I väntan på reslutatet av betatestningen har jag börja "stjäla" ihop delar och texturbitar till N-loket.
![]() |
#45 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Begriper inte hur Lan hinner med men jag är väldigt glad att han gör det! ![]() |
|
![]() |
![]() |