![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jag har länge kört med en Canon PowerShot A70. Men nu har jag hittat en ersättare till den, Konica Minolta Dynax 5D. Det är en Digital Systemkamera med 6 megapixels.
Fördelar: Märkbart brus vid ISO 400, men helt OK ända till ISO 800. Valbarheten med objektiv. Inbyggd Bildstabilisator som funkar på 99 % av alla objektiv som passar till den. Nackdelar: Den är lite stor, men det är ju alla systemkameror ![]() Jag har ett Standard 18-70 mm, samt ett zoom objektiv 70-210 mm med en förstorningsgrad på 1.5x till alla objektiv. Bild från mig på en buss med fokus i fronten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
|
![]()
Jag skaffade mig en Olympus Camedia C765 för cirka ett år sedan.
4 Mpixel och 10x Optisk zoom Fördel; Hög Optisk Zoomfaktor Zoom upp till 40X (fast då behövs ett stativ) Inbyggd blixt Många inställningsmöjligheter Nackdel; Något långsam på skärpeinställningen. Lite klumpig att låta "slinka ned i fickan"
![]() |
#18 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Citat:
Digital zoom är totalt onödig då den går att få fram i datorn med bättre resultat! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Den jag har är "bara" 3.2 Megapixlar. En kamera jag är nöjd med, enda nackdelen jag har med mina kamera förutom dom du angav är väl att den inte gillar vatten så bra. regnar det ute så får man passa så den inte blir regnblöt, då får den nämligen spader (märkte jag i höstas) hela kameran nollställde sig, var tvungen att ställa in alla inställningar från början igen. (suck) MVH Bengt L. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
|
![]()
Hej Olli;
Som du säkert noterade så angav jag redan på rad 2 att det är 10 gångers _optisk_ zoom. Vilket jag också angav som en fördel. Jag skrev med avsikt inte ut de 4x digital zoom som kameran har som extra egenskap. Jag använder mig alltid av den optiska zoomen då sådant behövs. Har testat en gång att kombinera den optiska med den digitala zoomen, och kom då fram till slutsatsen att vid det tarvas ett stativ om man vill nyttja den funktionen, därav den kommentaren. Instämmer också med Bengt om fuktkänsligheten, men min kamera har fått ett elddop i samband med intensiva växlingar mellan luftkonditionerad inomhusmiljö och tropisk utomhusmiljö tilll havs och till lands - det tog uppemot 10 minuter varje gång innan imman inuti kameran hade diffunderat.
![]() |
#21 | |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#22 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Tidigare haroldlowe12
Reg.datum: Mar 2007
|
![]()
Drar upp den 2 år gamla tråden!!!!
Jag har köpt en ny kamera nu. Så nu blir det bättre filmer på tåg och annat. Hade en Nikon Coolpix L11 och den dög i ett halvår. Min nya är en Casio Exilim Z80 med "YouTube Capture Mode". Lite fakta: 8.1 MEGA PIXELS YouTube Capture Mode (Ger bästa Kvalité på YouTube) 6,6 cm (2,6 tum) stor skärm. och mkt mer...... Ska ut och filma nåt/några tåg senare ikväll. Blir nog lite Sthlm tåg om ca en Vecka och nån på Birka Paradise eller Cinderella (Ska åka med hyresgästföreningen och dom har ej bestämt villket fartyg). Har testfilmat i en hiss (brukar filma svenska hissfilmer åt Amerikaner som är i samma ålder och hissintreserad) och kvalité på ljud och bild vart kanon. Mvh Adtranz92 |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Jag hakar på här dåe
![]() Canon Ixus 85 IS Megapixlar: 10.0 Zoom: 3xIS Bildstabilisator Bra
Dåligt
![]() |
#25 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2007
|
![]()
Jag har en Pentax K200D. Den har hittils funkat perfekt för mig. Knapparna är placerade på perfekt rätt ställe. När jag köpte den kunde man välja mellan standardobjektivet eller Pentax SMC-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL II för några hundringar extra. Det nyare objektivet är en liten uppgradering på det första. Det har funkat utmärkt hittils. Men jag börjar bli sugen på ett nytt objektiv med mer zoom. Har hittat ett som kommer passa mig perfekt. Jag har inte mycket negativt att säga om kameran. Har märkt att den är seg på seriebildstagning med 3 bilder/sekund. Annars så var den rätt enkel att lära sig. Den har pressterat bilder exakt som jag vill ha dom, vilket är kul!
Recension från FS: http://www.fotosidan.se/reviews/view...s.htm?ID=16421 Lite teknisk fakta: Megapixlar: 10,2 Iso: 1600 Fokuseringspunkter: 11 Vikt kamerahus: Cirka 630 gram Filformat: JPEG & Raw. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]()
Skriver väl ett litet inlägg här jag med. Har just nu en Canon Eos 300D och trivs mycket bra med den. Modellen börjar bli lite gammal nu, men den uppfyller mina krav.
Skulle önska lite mindre brus på höga iso och framförallt snabbare skrivhastighet till minneskortet. Bildserier blir lätt ganska korta för att kameran inte hänger med. Raw är ännu värre, varför jag oftast använder JPEG. De objektiv jag har just nu är det vanliga kitobjektivet, 18-55 samt ett teleobjektiv 75-300 4,5-5.6 III. Detta är dock till salu på grund av att jag har en 70-200 på väg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
|
![]()
Kör med en Nikon D80, med två objektiv som egentligen är kitobjektiv. 18-135mm och 55-200mm för telezoom finns med. Uppfyller mina krav för stunden, då jag har hyfsad vidvinkel i allroundobjektivet (18-135) och någolunda ok djup i det andra (55-200).
I helhet är jag totalnöjd med själva huset, kan inte bli bättre grund för feta objektiv.
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]()
Skriver väl jag också. Jag har för tillfället två kamerahus, Pentax K10D och Pentax Spotmatic (analog). Ytterligare ett analogt hus är dock på gång.
På objektivfronten finns för närvarande 18-35/4-5.6, 28/2.8(manuell), 35/2, 55/1.8(manuell) och 135/2.8(manuell). Här är lite tillökning på gång, ett 300/4 och 10-17/3.5-4.5 fisheye är de kommande investeringarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem
|
![]()
Nuförtiden skjuter jag med en Olympus E-510 med två kitobjektiv (14-42 mm samt 40-150 mm)
![]() Fördelar med min kamera: *Hanterar höga ISO-värden bra, ISO 800 är inget problem. *Inbygd "antiskak"-funktion i kamerahuset, bilderna blir skarpa på relativt långa slutartider utan stativ. Dessutom tre IS-lägen (Av, IS1 och IS2) för att kunna panorera med IS fortfarande aktivt. *Dammreduceringssystem som aktivt rengör sensorn från damm och smuts. *Liten och praktisk för att vara en DSLR. *Priset - inte allt för dyr! Mycket prisvärd. *Enkelheten - för att vara en DSLR är den väldigt enkelt att använda och få en bra översikt - BRA nybörjarsystem Tyvärr har ju kameran en del nackdelar: *Det är Olympus, finns nästan inget urval alls när det gäller tillbehör. Enbart Olympus... *Objektiven har alltid 2 ggr förstoringsgrad, vilket gör att det finns väldigt få rejäla vidvinkelgluggar... Men överlag är kameran riktigt bra! 9 av 10 blixtar! ![]()
![]() |
#30 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Canon EOS 40D med batterigrepp är vad jag använder.
Optikuppsättningen är som följer:
Utöver det har jag en Canon Speedlite 580 EX II med omnibounce. Alltsammans ligger nedpackat i en Lowepro Computrekker AW.