Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-21, 16:40   #1
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Question Driverbug efter SP 1 ?

Efter uppgraderingen har jag fått problemet att det bara går att köra i DCC-mode.

När startat Driver kommer aldrig den gamla valmöjligheten att välja antingen DCC eller CAB-mode upp, DCC-mode är redan färdigvalt...
Jag har inte fått något felmeddelande eller andra konstigheter vid uppgradering eller programstart, dessutom har den gamla svarta skärmen som brukade säga att det saknades saker inte visat sig efter uppgraderingen.

Är det någon som haft liknande problem eller har en aning om var felet kan ligga?

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 18:03   #2
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Efter uppgraderingen har jag fått problemet att det bara går att köra i DCC-mode.

När startat Driver kommer aldrig den gamla valmöjligheten att välja antingen DCC eller CAB-mode upp, DCC-mode är redan färdigvalt...
Jag har inte fått något felmeddelande eller andra konstigheter vid uppgradering eller programstart, dessutom har den gamla svarta skärmen som brukade säga att det saknades saker inte visat sig efter uppgraderingen.

Är det någon som haft liknande problem eller har en aning om var felet kan ligga?

Håkan
Nu har jag inte gjort uppdateringen än, men ett "dumt" förslag - finns regeln kvar för banan? Kan regeln försvunnit? På vissa banor ges ingen möjlighet att välja CAB eller DCC.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 18:11   #3
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
Nu har jag inte gjort uppdateringen än, men ett "dumt" förslag - finns regeln kvar för banan? Kan regeln försvunnit? På vissa banor ges ingen möjlighet att välja CAB eller DCC.
Nä det är nog inget dumt förslag, men det är än så länge bara min egen bana jag testat på och där har jag inte haft några begränsningar inlagda.

Jag skall gå tillbaka dit och även kolla på lite andra banor.

Tack för hjälpen så länge!
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 18:51   #4
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Cool

Hej igen Rojje!

Jag testade för skojs skull med BHJ-banan och där fungerade allt som vanligt, jag kunde både köra CAB-mode med tangentbordet och Rail Drivern så det är tydligen bara vissa banor som påverkats.

Däremot var det samma egenhet på BHJ som många andra rapporterar från andra banor:
Vid uppstart hamnar man i något hörn på banan där det varken finns räls eller tåg, alltid samma konstiga ställe vid uppstart...

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-22, 10:12   #5
GerryE
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Sweden.
Inlägg: 60
Standard

Hej Håkan,
jag har inte sett några av de problem som Du beskriver.
Allt funkar lite bättre än tidigare på nåt sätt.
Dock är ljudet fortfarande konstigt, ibland kommer bara ljud i en
kanal och ibland försvinner vissa ljud för att strax komma tilbaks igen.

Gerry
GerryE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-22, 11:22   #6
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Jag har kvar precis samma ljudproblem som tidigare. Och det är främst motorljudet som konstrar. Som GarryE beskriver så kan det komma och gå. Motorljudet kan vara OK men så ökar jag gaspådraget och då kan ljudet försvinna eller gå ner i volym.
Så det jag märker med SP1 är ruta för att ta bort spårljud, har dock inte prövat den ännu. Ruta för automatiskt sparande, TrainzMap har tillkommit. Slutligen så har jag märkt att om jag startar Trainz inifrån CMP så stängs CMP ner för att åter starta när jag stänger ner Trainz. OK spar lite minne och processorkraft.
Fenomenet som Håmacon nämner att man vid start hamnar ute i ett hörn eller helt utanför basboard hade jag redan före SP1.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-22, 13:36   #7
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Cool

Hej Gerry, CGD och Roger!

Kul att få lite stöd och synpunkter. Jag har nu efter en lång kväll/natt fått ordning på det mesta, men jag fick göra om alltihop från början. Det verkar som om jag råkat ut för något nästan otroligt...

När jag fick strul kollade jag hur det gått för andra uppdaterare. Jag blev lite förvånad när jag läste att CGD fått sin uppgradering av SP 1 klar på 5 minuter, min egen tog över 2 timmar. Hmmm...

Jag hade skrivit ut instruktionerna och var väldigt noga med att göra exakt enligt anvisningarna. Jag visste att man skulle starta om datorn efter avinstallationen av 2006 och när det är klart så rebootar datorn sig själv!

Dum som man är så tänkte jag: Så fiffigt, de har lagt in en automatisk datoromstart för att man inte skall missa det. Hmmm...

Sen tryckte jag dit SP 1 som ju tog en väldigt lång tid, men inga varningsmeddelanden kom och i slutet så hade jag mitt nya builtnummer.
Tillbaka med mina customgrejer och även det gick smärtfritt.

Sen upptäckte jag allt fler konstigheter vid testerna men var nog lite för trött för att tänka riktigt klart. Går ner för att få lite fika framåt småtimmarna och ser då att min CD-spelare startat av sig själv. Hmmm...

Ger upp och går och lägger mig och skall precis somna när tioöringen äntligen trillar ner. Va fan, jag har ju haft ett ministrömavbrott! Då brukar nämligen DVD-spelare gå igång och det kom ju utan att jag märkte det, just som jag tänkte boota om så det var ingen fiffig Auranfiness, det var ju en crash jag haft!!!

SUCK! Jag gjorde om rubbet från början och se på f-n, nu gick det på 5-6 minuter med SP 1-installationen. Jag fick också nu en Trainz Diag Tool test med gröna bockar, vilket jag inte fick första gången...

Det lilla jag hunnit testa verkar nu helt normalt men jag är lite mör efter en natt nästan utan sömn. Det som inte är så kul är att jag förlorat diskutrymme motsvarande ett par tre fullinstallationer, det verkar som om det mesta av det gamla ligger kvar någonstans och tar plats. Jag grejade runt en hel del innan jag gjorde om hela installationen och har väl lyckats stuva undan eländet på något konstigt ställe... Jag vill ju gärna hitta och identifiera det onödiga för att förhoppningsvis återfå så mycket diskutrymme som möjligt.

Är lite för trött för att tänka klart just nu, så jag skulle gärna vilja ha lite goda råd om hur jag skall gå tillväga, för att inte skaffa mig nya problem när jag äntligen blivit av med det andra strulet.

Hälsningar,
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-22, 18:59   #8
goran
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 109
Standard driverbug efter SP1

Hej alla!
Jag har även installerat SP1. Betr DCC- contra CAB-mode så måste man tydligen gå in i resp bana i surveyer under "Edit session rules" och lägga till "Control type" och där välja "Ask user" så får man upp valmöjligheten igen i Driver-läget när man startar.
Jag har ett annat problem ....... listen med förare är borta i driver-läget. I och med detta kan man inte automatstyra tågen .......
Är det även här så att man måste välja in detta från "Edit session rules"?? Är det flera som har samma problem??

Goran
goran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-22, 20:50   #9
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av goran
Hej alla!
Jag har även installerat SP1. Betr DCC- contra CAB-mode så måste man tydligen gå in i resp bana i surveyer under "Edit session rules" och lägga till "Control type" och där välja "Ask user" så får man upp valmöjligheten igen i Driver-läget när man startar.
Jag har ett annat problem ....... listen med förare är borta i driver-läget. I och med detta kan man inte automatstyra tågen .......
Är det även här så att man måste välja in detta från "Edit session rules"?? Är det flera som har samma problem??

Goran
De problemen du beskriver försvann helt och hållet efter min sista ominstallation, så jag TROR att kanske inte din uppgradering heller lyckades fullt ut?

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-22, 22:52   #10
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Förutom de startproblem jag tidigare beskrev fungerar allt tråkigt nog som vanligt. Det enda jag blev av med vad sparde spel. Men de ligger nog sparade här, Auran\TRS2006\Cache\sessions, och det nämndes inte i Aurans installationsbeskrivning så jag tänkte inte på att spara dem. Så en ny uppdatering, som Håmacon TROR på, kanske är att förorda.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-23, 08:34   #11
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Förutom de startproblem jag tidigare beskrev fungerar allt tråkigt nog som vanligt. Det enda jag blev av med vad sparde spel. Men de ligger nog sparade här, Auran\TRS2006\Cache\sessions, och det nämndes inte i Aurans installationsbeskrivning så jag tänkte inte på att spara dem. Så en ny uppdatering, som Håmacon TROR på, kanske är att förorda.
Hej CGD!

Alla mina sparade sessioner kom tillbaka och det enda jag gjorde backup på och återinstallerade var mappen Local. Precis som du skriver så är det väl ungefär samma program ännu men jag tycker att det blivit en stor förbättring ljudmässigt. Jag har ett Audigy Blaster 5.1 nånting med 5 högtalare och när jag eller Alistar drar omkring så vibrerar nu fönsterrutorna i kåken på det mest fantastiska sätt.

Dessutom har den svarta skärmen vid uppstart försvunnit, det är mycket snabbare och mjukare förflyttning vid panorering och körning i största allmänhet och snabbare uppstart. Jag gillar också autosave-funktionen vid Surveyorarbeten, CMP går bättre och jag tycker på något sätt att allt känns mycket stabilare.

Däremot klantade jag till det onödigt mycket efter strömavbrottsfadäsen. Man skulle ju ta bort skrivskyddet på trainzmappen och det gjorde jag men lyckades dessutom bocka för att mappen skulle vara dold, så nu ligger den gamla versionen gömd någonstans där jag inte hittar den. Jag har glömt hur man visar dolda filer och vill gärna hitta allt gammalt jox och få bort det för jag har tappat onödigt mycket diskutrymme nu. Man skall inte hålla på med datorarbete när man är övertrött...

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-23, 10:40   #12
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Hej Håmacon! Trevlig Midsommar.

Du misstolkar mig lite. Det är inte sessioner jag menar utan när du i driver sparar ner en pågående session. Den sparningen lägger sig inte i local mappen.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009