![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Jag skulle bli förvånad om man skulle kräva att man måste ha fysik-kortet. Det skulle reducera marknaden påtagligt och det tror jag inte man är intresserad av. För dom som köper kortet, så bli bättre funktionalitet tillgänglig vad gäller fysik och grafik, gissar jag.
Fokus hittills för AGEIA har ju varit till stor del krasch-effekter, där saker ska flyga i miljoner bitar. Kanske inte så tåg-sim-nära funktionalitet. Men, om man passar på och spekulera lite granna. Antag att kortets egenskaper går att utnyttja till mer tågsimulator-nära funktioner, såsom tågets placering på rälsen, krängande vartefter spår o växlar säger så osv. Förutom rök och moln då. Vissa grundfunktioner för tågets placering och uppträdande på spåret kanske kan flyttas över till fysik-kortet, till förmån i sak kanske ine för effekternas skull, men för att processorn kan göra annat och totalt sett leverera bättre fps... Priset då? 2.000 - 2.500 spänn, mycke pengar... ![]() Själv kommer jag att skaffa kortet i samband med att KRS på riktigt releasas. Om ingen annan titel dyker upp, med vill-ha-begär, förståss... ![]() EDIT: Läste i PC Gamer en test av Asus-kortet Asus PhysX P1. Man anser att vi står inför en ny revolution OM Ageia lyckas med sin teknik. (Och/eller andra...) Dock är det ju lite svårt att testa kortet i dagsläget, då få titlar ännu finns tillgängliga. AGEIA själv påstår dock att det är mere än 100 titlar under utveckling, så det är ju iof lovande. För Cellfactor så i motsats till vad jag själv skrev tidigare, så ska det spelet kräva PhysX-stödet. Nått som man dock i demo-versionen kringgick, med sämre flyt och utan flytande vätskor och förstörda tyg. Min direkta tolkning av det blir då att man kan om man vill designa spelet för att köra utan kortet, men absolut inte lika säker längre. Om man vil skapa en slags ny standard, ungefär som 3D grafikkorten en gång gjorde, så kan det ju bli obligatoriskt. Nåväl, det återstår att se, under tiden får vi väl spekuera vidare. det är ju rätt kul det me... ![]() Man avslutar "testen" iallafall med att konstatera att det finns en stor potential för tekniken framåt... Återstår att se.. Förstörda tyg, förresten... Borde inte det kunna utnyttjas till att ge våra fordon en patina, vartefter dom används... Senast redigerad av Mazz den 2006-06-21 klockan 11:31. |
![]() |
![]() |