![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
funkar inte detta i TRS2006? för jag hittar inte motsvarande sök väg i TRS2006 mappen
"World\Custom\Maps" eller är jag ute och cyklar runt på en cykel utan trampor och dynamo mitt i natten? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]() Citat:
Jodå, det fungerar, men tillvägagångssättet är lite annorlunda. Läs mina svar i följande tråd: http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=11082 mvh .... Mats
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Tackar, ska kolla igenom de där
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Hej, tack Mats för denna tutorial. Utmärkt! Jag har dock en fundering, hur gör jag för att lägga ihop flera rutor. Radio Mobile har en begränsning på 2000 x 2000 pixlar. Vilket gör att landkapet blir något begränsat.
//Henke |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Provar igen
![]() ![]() //Henke |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Hej Henke!
Jag har också råkat ut för samma problem. Det där är svårt, och tyvärr så har jag ingen bra lösning på det. Jag är inte helt säker på att det är max/minhöjdernas variation som är det största problemet, utan att man av någon anledning får olika nyanser i SRTM-bilderna. Varför vet jag inte. Om du tittar på min bild nedan som jag satt samman av 23 olika bilder så ser man ganska tydligt de olika 10x10 km rutorna. Speciellt utmärker sig den nedre högra rutan, föreställande Stockholms innerstad, som mycket ljusare än resten, och därmed också högre. mvh .... Mats
![]() Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 13:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
![]()
Om man beskär bilden som anges i sista avsnittet "Anpassa kartstorleken efter antalet baseboards" efter att man har noterat lägsta och högsta höjden som finns på kartan, så finns en liten risk att kartans högsta och/eller lägsta del försvinner vid beskärningen, med resultatet att resterande landskap kommer att bli högre/lägre än vad det egentligen är.
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
|
![]() Citat:
Jeg har en teori angående problemet med nyanseforskjeller. Hvis du har to baseboards som er lavest i sør og høyest i nord. La oss si terrenget er en dal, og kanten på det sørlige baseboard er på havnivå, altså 0 moh. Overgangen mellom baseboardene skal være 25 moh, og nord-kanten på det nordlige baseboard skal være 50 moh. Jeg tror at det nordlige baseboardet vil komme for lavt i forhold til det sørlige (skarp kant i skjøyten) pga at det laveste punktet i det nordlige baseboard er 25 moh (tilsvarer 0 i gråtoner) og 50 moh som høyeste punkt (tilsvarer 256 i gråtoner). I det sørlige baseboard vil gråtone 0 tilsvare 0 moh og gråtone 256 tilsvare 25 moh. Når man da setter hver 10x10km / 20x20km rute sammen (i dette eksemplet baseboard sammen med baseboard), så vil ikke den faktiske høyden på laveste og høyeste punkt være det samme i virkeligheten som hva Trainz oppfatter utifra gråtonene. Løsning (foreløpig uprøvd): Når man har montert sammen alle rutene i feks Paint, så setter man EN pixel med helt svart og EN pixel med helt hvit (256 og 0) i hver seksjon (10x10/20x20km-rute). Man setter pxelen lengt unna der man vet man skal bygge noe. Når man da konverterer .bmp filen til .gnd-fil og sier hvor mange meter laveste og høyeste punkt skal være, så vil gråtone 0 og gråtone 256 tilsvare samme høyde. Skal prøve dette en dag, og kommer tilbake med resultatet. Synspunkter på teorien? IngKogni2 Indre Troms - Norge |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: May 2008
|
![]()
jag skulle gärna om någon skulle kunna hjälpa mig att fiksa så att jag skulle kunna få realistiska kartor till trainz över märsta om någon skulle det skulle det vara jävliga skyst
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
|
![]() Citat:
//H |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Skulle gärna villja veta hur man går till väga i TRS 2006. Senast redigerad av andreas_92 den 2008-10-13 klockan 19:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
tack så mycket!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hejsan!
Jag hade tidigare TRS2004 och fick Radio Mobile och HOG att fungera bra. Nu har jag flera gånger formaterat om datorn och inte kört med TRS på länge. Har istället flygit lite runt i världen med Microsofts Flightsimulator. Nu kände jag att det var dags att prova på Trainz igen. Körde in 2006 och har byggt lite där. Tänkte att jag skulle prova på att få in en karta också. Har läst tråden ovan om hur man gör för att få en karta i 2006. För att testa lite. Så jag tog Jönköping som exempel och har följt anvisningarna så gott det går. Resultatet blev inte som förväntat. Trots att jag provat både med att behålla base height 85 och max height 294 enligt SRTM datan jag fick fram liksom gått ner till base height 0 (istf 85) och max 294. Resultatet blev i båda fallen en "våffla" av alltsammans. Knepigt.... Någon som har förslag på vad jag gjort fel? Hälsningar Benkegbg
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej!
Jag svarar på mig själv för jag hittade felet. Jag missade att bilden skall sparas i 24 bitars format och inte 32 som jag hade. Då är upplösningen inte så skarp och det blir inget våffelmönster av det hela. Kan vara bra att veta om ni försöker som jag. Hälsningar Benkegbg
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Tutorial realistiska landskap | Hinken | Trainz - Allmänt om Trainz | 1 | 2004-09-17 16:59 |
Installation av CDP-filer | emges | Trainz - Allmänt om Trainz | 0 | 2004-01-27 18:38 |
Svensk addonCD till TRS2004 ! | emges | Trainz - Allmänt om Trainz | 27 | 2003-12-15 11:59 |
Lista över fixar i SP1 till TRS2004 | Fredrik | Trainz - Allmänt om Trainz | 1 | 2003-11-20 18:20 |