Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-28, 20:41   #16
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Kaltenberg bier... Perfekt då får det bli ett bryggeri där!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 23:00   #17
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Question

Wurstenhof???

Låter det inte som en liten by som lever på korvtillverkning?
Med något "gammalt rustikt slott i krokarna" med kankse en barsk gammal grevinna???

Bara en idé!
  Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 13:12   #18
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Bra förslag Byggare Bob! Jag gillar idén med korvtillverkning...passar utmärkt till en tysk rutt.

Har haft problem med att komma på vad fabrikerna ska tillverka. Korv och öl är kanonförslag och jag tänker också ha en Trabant fabrik på rutten. Finns flera förslag?

Har börjat sätta ut ledningar till telefonstolparna (som sitter längs hela bibanan). Stolparna satte jag ut med auto-gantry och skulle hamna med 60 meters mellanrum. Märker nu att det inte stämmer, vaken i kurvor eller rakor, så man får efterflytta stolparna...

Jag har bytt marktexturerna mot en jag fick av Hawk tidigare. Tycker dom passar bättre till träd/buskar/gräs. Men smaken är som baken och därför följer det med 2 terrtex mappar (Tack för idén Mazz!) och det är bara att byta den, så får man marktexturerna Mazz gjorde istället. På bilderna nedan kan ni se skillnaden!

Bild 1: Mazz texturer
Bild 2: Hawk texturer
Bild 3: Telefonledningar på g
Bifogade bilder
   
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2005-12-29 klockan 13:18.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 17:53   #19
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

DDR hade många småindustrier som tillverkade elektronik av diverse slag, men även gott om mekaniska verkstäder. Alla var givetvis folkägda.
Kanske även en spårvagnsfabrik? I den östtyska staden Gotha tillverkade man just också Gotha-spårvagnar som finns i många olika versioner till MSTS, allt från ledade till enkelvagnar.

Den ledade spårvagnen G4 från Rostock finns på sidan http://www.msts-point.de

Samt även några olika versioner av T2D på samma adress.

Kanske även även vi kan få se några godsvagnar med tatra-vagnar på, T4 finns ju i massa versioner beroende på tyska städer, men även T6 till Rostock.
Det var nämligen med godsvagnar dom många tatra-spårvagnarna kom till DDR och många andra nationer.

Sedan om du skulle kunna hitta något kolkraftsverk vore det riktigt kul

Hjälper dig gärna med mer information angående DDR Pierre!
__________________
Som på räls!
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 18:15   #20
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tar gärna emot all hjälp jag kan få, tack på förhand!
En spårvagnsfabrik är en lysande idé. Namn på diverse fabriker skulle jag behöva...

SubTrain förslog ett bryggeri och Byggare Bob korvtillverkning. Det tycker jag är kanon idéer!

Funderar på en Trabant fabrik också och Knebert har föreslagit bl.a. Batteri (VEB Berliner Akkumalatoren Und Elementefabrik), Tuggtobak (Nordhäuser Kautabak) och Cigaretter (Kombinat Tabak Dresden) m.m. Får byta ut ort-namnen bara!

Knebert uppfatta att VEB framför företagsnamnen verkar vara som AB för oss. Nån som vet om det stämmer? Vad står VEB för?

I German Railroads ostalgi-rutter så står det CENTRUM i bakgrunden på details-bilden. Vad är CENTRUM?

I GDSJ, så är det vatten här, men i min rutt är det motorväg... Kanske motorvägen till Berlin????
Bifogade bilder
 
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 18:28   #21
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

VEB stod för volks eigenes betrieb, vilket betyder folkägt. Nästan alla företag i DDR var folkägda, vissa små affärer kunde man få äga själv, samma om man ägde ett litet hus så kunde man själv få hyra ut lägenheter, men hyran fick inte överskrida 6 % av hushållets inkomster.

Gjorde ett litet kollage över några spårvagnar som rullat i DDR.

Spårvagnsfabriken i Gotha hette just också VEB Gotha.

Trabant tillverkades som du säkert redan vet av VEB Sachenring Automobilverk Zwickau

Kanske en flygplats med flygplan målade i interflugs färger vore något? eller en kamerafabrik, DDR var framstående på kameror och än idag finns ju Carl Zeiss kvar, som var en kameratillverkare i Halle om jag inte minns fel.
Praktika var annars ett annat stort företag i DDR som pysslade med kameror och annan optik.
Eller varför inte en motorcyckelfabrik? MZ var tillverkaren av motorcycklar i DDR.

Ett annat måste är ju också en stor polisstation samt högkvarter för Stasi!

Kännde även på att bjuda på ett märke från en Wartburg 353 Tourist från 1968. Bilen ägs av en kille i Sverige som jag träffade i Somras och pratade mycket ostalgi med.
Bifogade bilder
  
__________________
Som på räls!

Senast redigerad av Björne den 2005-12-29 klockan 18:39. Anledning: tillägg
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 19:33   #22
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Thumbs up

Kolindustrin var (och är väl fortfarande) ganska dominerande i östtyskland, så en brunkolsgruva med lastningsplats vore kankse inte så dumt???
Skogsindustrin var väl också ganska omfattande???
  Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 19:53   #23
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Kolindustrin var (och är väl fortfarande) ganska dominerande i östtyskland, så en brunkolsgruva med lastningsplats vore kankse inte så dumt???
Skogsindustrin var väl också ganska omfattande???
Stämmer att kolindustrin var stor, brunkol användes till mycket stor del för att värma upp husen. Doften av brunkolen är speciell och alla vi som bott och varit i DDR kan vittna om att man aldrig glömmer den doften Samma med avgaserna från dom små två-taktsmotorerna, det var mer regel än undantag att den blå-grå röken låg tätt över dom stora vägarna och parkeringsplatserna på morgonen när alla skulle åka till jobbet.

Skogsindustrin fanns förvisso men så värst omfattande vet jag väll inte om den var?

I övrigt får du inte glömma dom trafikfarliga men vackra alérna längs med vägarna som var typiska för DDR.
__________________
Som på räls!
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 22:07   #24
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack för all hjälp!

Jag har hittat ett kolkraftverk och ett flygplan i Interflugs färger på the-train, så det verkar bli en flygplats också... MZ motorcyklar har jag som ska ut i carspawnern!

Hur såg bensinstationerna ut och vad hette dom?
Bifogade bilder
  
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-29, 23:00   #25
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

Pierre: Bensinstationerna hette Minol, VEB Minol.

Finns lite loggor här: http://www.brigadetagebuch.de/minol/minol.html


Så här såg de flesta stationer ut.
__________________
Som på räls!

Senast redigerad av Björne den 2005-12-29 klockan 23:10. Anledning: tillägg av bild
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 12:35   #26
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack Björne! Blir att måla om Wases jetmack eller org. i msts...

Tänker på hotell. Såg på en bild att det stod ett INTERHOTEL i bakgrunden. Var det nån stor kedja? Fanns andra?

Och Mitropa hade ju restaurangvagnar, men har även hört att dom hade hand om maten på flyget. Hade dom vanliga restauranger också?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 17:44   #27
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

Interhotel DDR var den största kedjan, men den var mest inriktad på folk från väst eftersom västvaluta enbart var gångbart.

Palast hotel hette ett stort hotell i Berlin som ligger vid Alex (Alexanderplatz) numera heter det Park inn.



Stämmer att mitropa skötte mat ombord på tåg och flyg och båtar. Hurvida dom hade resturanger kommer jag inte ihåg.
__________________
Som på räls!
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 19:37   #28
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack igen!

Jag målade om orginal macken och så här blev det (kanske duger med en Trabant vid pumpen????)...
Bifogade bilder
 
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 21:13   #29
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

Ser ut att bli bra, kolla även om det finns någon tankbil att måla om och placera ut i anslutning till stationen!
__________________
Som på räls!
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-31, 08:58   #30
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tankbilar finns ju hos Banbyggarna, men jag vet inte hur den ska se ut och jag vill komma igång och bygga lite rutt också...

Har målat lite mer på macken. Marken har fått samma textur som vägarna och skyltarna har fått text. OK, det kanske inte stämmer till hundra, men är så bra som jag kan göra...

OBS! Det är samma textur för dag/natt/snö, då jag inte klarar av att göra dom andra!
Bifogade bilder
 
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2005-12-31 klockan 09:00.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009