![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Det är ganska mycke kvar, trots att jag hållt på så länge... Men, jag stretar vidare, tröttna kommer jag inte att göra, då hade jag gjort det för länge sen..
![]() Närmast hoppas jag på att en uppdaterad ScaleRail-paket kommer ut, det skulle underlätta en hel del för mig... Terrängmodulerna är oxå ett sätt att både ta bort en av msts begränsningar samt att det går fortare att bygga miljö utmed linjen med dessa... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nybörjare
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
|
![]()
Eller hur är SJ banan fyrspårig från Innarvet och söderut
har jag för mig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Japp, det stämmer, SJ söderut från Innarvet är 4-spårigt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 21
|
![]()
Måste ge aplåder för en sådan stor bana som du gjort.
![]()
__________________
The one and only, noone else, just me. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Hej Mats!
Har gått igenom alla 49 sidor av denna tråd, även om det måste erkännas att jag inte läst all text utan mest tittat på bilderna. ![]() Du anar inte hur imponerad jag är utav dit arbete. Har själv hamnat i en svacka vad gäller mitt tågintresse men efter att ha sett alla bilder från LLJ och läst bara en liten del av dina beskrivningar av byggarbetet så känner jag mig väldigt sugen på att sätta igång med ett eget projekt. Undrar om jag kan få ställa några frågor bara. Om jag inte missminner mig alldeles så är LLJ grundat på rutten Innsbruck - St Anton. Finns det något av den rutten kvar i LLJ (spår/landskap/samhällen), eller har allt blivit omgjort under årens lopp? När du bygger en ny linje, lägger du spåren först och bygger landskapet runt dom, eller kommer landskapet först? Tänkte speciellt på ett par bilder från timmerbanan där spåret slingrar sig runt bergen. Är LLJ så pass färdigt så att du kan använda banan själv och köra trafiksessioner, eller är det bara bygge som gäller? Är som sagt lite sugen på att själv dra igång ett "evighetsprojekt", dock i Trainz, och då är det alltid trevligt med några tips från ett proffs. ![]() Lycka till med det fortsatta bygget och fortsätt för all det att skriva och posta bilder om det med jämna mellanrum. Nog för att jag ser fram emot den dag när LLJ släpps, men att läsa om och se bilder på hur banan växer fram är för mig minst lika intressant. Ha en god fortsättning på det nya året .... Mats
__________________
![]() Senast redigerad av MatsH den 2006-01-03 klockan 22:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
hej Mats!
![]() tack för ditt trevliga inlägg! Glädjer mig mycket att bilderna kan skänka inspritation, jag säger detsamma om dina byggen likaväl, kollade faktiskt på din modernisering av BHJ så sent som häromdan! Ja det stämmer, den bygger på St. Anton-rutten, helt enkelt för att jag tyckte den var den trevligaste rutten av originalbaorna. Terrängen från originalet är i huvudsak kvar, även om ett rejält trassel för nått år sen gjorde att Landbäcks-området fick flytta på sig till helt nya tiles, för att bli väck med bekymmret. Succesivt så har det mesta av spåren bliigt utbytta, det finns lite dubbelspårs-delar utmed linjen väster om Innarvet, men det är oxå det ända. Samtliga bangårdar är ombyggda och inga "symboliska bansnuttar" som sticker iväg finns kvar, med ett undantag, det finns faktiskt en förberedelse för sträckning mot Norge oxå. Det är ju ändå en malmbana... ![]() ![]() Jag lägger alltid (numera, ska tilläggas) terrängen först och därefter spåren... Jag tycker det blir mycket verkligare då att spåren ska slingra sig fram i en natur som redan finns... Svårare att hitta på terrängen på ett trovärdigt sätt om man gör tvärtom... I synnerhet när man gör skärningar som sen övergår till bankningar, så blir det trovärdigare om terrängen först är där. Helst skulle jag säga att jag jobbar i DEM-ad terräng, då den är mycket mer verklig än vad man lyckas med i MSTS egna editor. Sen var DEM-datat kommer ifrån kan ju spela desamma om man inte bygger verkligt.... ![]() LLJ va så pass färdigt tidigare at jag körde trafiksessioner på den, med tågmöten och härligheter på den enkelspåriga linjen mot Dandret, som fungerade utmärkt. Tyvärr gjorde jag misstaget under signalsättningen att göra en rebuild (förstod inte bättre då) och det blev inte alls bra. Men, istället för att backa tillbaka til en backup, så tog jag beslutet att lägga om LLJ för ScaleRail och i samband med det så försvann även alla dynamiska spår. Så, det är et arbete som pågår, att återställa banorna så dom är komplett körbara igen, nu med ScalkeRail. Härligt att slippa dynamiska spår, dessutom. Skulle jag starta LLJ idag från scratch, så skulle jag dels bygga i DEM-at nytt landskap, samt bygga precis som Totte gör, målmedvetet från ett ställe och framåt... då kan man ju faktiskt släppa en beta 1 - 2 - 3 - ... för den sträckning man har gjort klart hittills, då blir jätteprojekt roligare för alla och det kommer uppföljningar vartefetr. Ska bygga så, sen när jag kommit i balans med LLJ, jag lovar... ![]() Japp, bilder kommer, är svårt sugen nu när nya ScaleRail kommit, samt att jag tror att mina terrängmodeller blir modellen framåt. Dock är jag ju så tramsig, att jag leker 3D-byggare oxå och tänkte få ut nått där oxå... Håhåjaja, tur man inte har bråttom... ![]() Senast redigerad av Mazz den 2006-01-04 klockan 01:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Nybörjare
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
|
![]()
När tror du rutten blir klar helt.
Dessutom skulle jag gärna vilja se bilder från Innarvet, har inte sett bilder från innarvet förut. Senast redigerad av marcus_spelman den 2006-01-05 klockan 18:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
|
![]() Citat:
Jag har genom åren förstått att du har avsevärt mycket bättre kunskaper än jag på MSTS; Det här med DEM:at landskap verkar intressant, skulle kunna tänka mig att testa - om det är en hyfsat simpel operation. Det känns ursegt att sitta och fiixa till höjdvariationer i RE, och den @@@ gör ju inte alltid som jag tänker ;-) Frågan är ju i första hand vad som krävs för att få till ett sådant landskap - förutom att ladda hem terrängfilerna. Programvara... Freeware/Shareware/Payware? Enkel eller komplicerad procedur? Ytrymmeskrävande? Ställer krav på datorkapacitét? Som du ser Mazz, så finns det en hop med frågetecken som behöver rätas ut, kanske du kan ge en knuff i rätt riktning?
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer |
|
![]() |
![]() |