![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
|
![]()
Hmm... jaha var det så det såg ut! Jag har hört lite olika saker om hur loket fungerar i TRS2006. Någon hade sagt mig att det var just jpg-texturerna som var vita.
Och jag har för mig att det bara var de större texturerna jag använde som jpg, de mindre är tga så som rekomenderat av Auran Men nu vet jag inte... Den inringade delen har iaf en opacity på sig. Det som blir vitt borde väl ha med texturerna att göra iaf!? Kollat att just texturerna ens finns med i de mappar de ska ligga i? En sak jag funderar på om det kan vara så att någon textur är 24-bitars eller kanske tom bara 16-bitars. Vanligtvis gör jag de flesta texturer som 32-bitars Tyvär kan jag inte kolla sådant här själv, för den lilla uppdateringen som kallas TRS2006 är inget jag har, och inte planerar skaffa heller. ...Köper hellre fler ritningskopior för de slantarna ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
|
![]()
Om det saknas några texturer och dessa fanns i TRS2004 ja då är det TRS2006 som gör något tokigt
en sak jag kom att tänka på... vissa texturer kan ha haft åäö i sina filnamn.. kanske det isåfall fungerar döpa om dessa och ändra samma fil i *.texture.txt!? Värre blir det om åäö inte tillåts ens i namnet på texture.txt-filerna! Jag har inte kvar allt för denna version av loket utan det jag har på min HD är en uppdaterad version. Där har inga texturer längre åäö (gillar prickarna ju!) och jpg är inget som används heller
__________________
![]() Senast redigerad av tufftuff den 2005-12-21 klockan 21:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Letade reda på mappen för löphjulet i TRS2004 (övre bilden)
Där är Tga-filen döpt med ö (löphjul), så den texturen och textdokumentet plockas bort i TRS2006 (undre bilden) Provade att ta bort ö:et och skrev o istället på alla 3 platserna (Tga-filen, textdokumentet och inne i dokumentet). Hjälpte tyvärr inte. Det vita på den inringade bilden. Är det en fjäder. Fanns en Tga-fil i den mappen från TRS2004 som hette fjäder. Denna är inte heller med i mappen på TRS2006. Boggie för tendern kollade jag aldrig i. Antar att det är samma sak där.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Tufftuff missade tydligen bilden jag postade för nån månad sen
![]() Kan hända att jag är skyldig för missförståndet med jpeg, tydligen så funkar det fortfarande i TRS2006 även om det ju bör undvikas. Jo, TRS2006 tar bort alla filer som har åäö i sig eller andra "icke engelska" tecken. Vansinne om ni frågar mig att filerna bara raderas utan varning vid installation. Fast det är ju mycket som är vansinne med TRS2006 iofs... Tyvärr räcker det inte att ändra de 3 filerna som du gjort Bengan, utan man måste även ändra i själva .im-filen som ju annars hänvisar till filer med åäö-tecknen. Enklast vore ju om skaparen kan exportera om modellen utan de tecknen. Alternativt så bör man kunna öppna im/pm-filen i en Hexeditor och där göra en sökning på de filnamn som skall ändra och byta ut dem.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
|
![]()
Trodde den bilden hade glömts bort
![]() Nä det är fler än du som sagt det där om jpg-texturerna faktiskt. Men att med en hexeditor ändra är faktiskt nästan det enklaste att göra. Tills vidare iaf... Visserligen har jag (återigen) en uppdaterad korrekt fungerande version av loket, men den är under utveckling och saknar många andra funktioner istället. Tror den fortfarande kör på betans hjul dessutom Höll ju på med en uppdaterad BJ72, som jag även visade bilder på, men den drabbades av ett oförklarligt fel i gmaxfilen som gjorde att när den exporterades så fungerade inte loket i driver (men väl i lokstallet och surveyor!?)... tog veckor innan man fattade att det INTE var ett fel jag hade gjort i tex config, och vid det laget hade de flesta sparade filerna samma mystiska fel. Det hela slutade med att jag vart tvungen göra om rubbet av alla uppdateringar. Vet forfarande inte vad som gick snett
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Hexeditor.
Hade det stavats med ä, så hade jag nog fixat det hela. Har lång erfarenhet av en sådan, här hemma ![]() Nä, nu är det snart jul, så jag får nog vara snäll mot gumman. Deskgrunt skrev: Alternativt så bör man kunna öppna im/pm-filen i en Hexeditor och där göra en sökning på de filnamn som skall ändra och byta ut dem. Är detta någonting som jag själv kan göra eller är det bara tufftuff som kommer åt dessa im/pm-filer genom sin Gmax-fil.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
|
![]()
Nej de kan vem som helst ändra i, men på egen risk naturligtvis. Gör man fel kan man förstöra filen så den inte fungerar längre. Och det kan hända en referens till en viss fil anges mer än en gång så du får nyttja en sökfunktion lr liknande och ändra alla förekomster (antar jag)
Om du döper om en pm/im-fil till .txt så kan du öppna den i en vanlig texteditor, där kan du se vad som behöver ändras. Men använde INTE texteditorn till att ändra med, det fungerar troligen inte! -Bra sätt snabbt kolla om man kan göra något dock... OBS! Att inte alla nu tror det är okej att göra så här och sedan skicka filerna vidare tex, men för eget bruk är det väl inga problem.. Se upp om du gör sånt i USA tex med något företags filer ![]()
__________________
![]() Senast redigerad av tufftuff den 2005-12-22 klockan 21:57. |
![]() |
![]() |