![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
|
![]()
Hur tusan har du lyckats att få till en textur som bara finns under spåret?
__________________
/Erik Götborg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Ser mycket bra ut Mazz! Härligt med HC-bussarna...
"Hur tusan har du lyckats att få till en textur som bara finns under spåret?" Går att göra med Mosaic eller transfer!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Japp, det går att göra med Mosaik och även med transfer. Men, som Hawk sa i annan tråd, om man får överlapp mellan två transfers, vilket man med lätthet skulle få omo man använde den under rälsen, så blir det ett tråkigt flimmer som ser jättetrist ut.
Nope, detta är inte löst vare sig med Mosaik eller transfers... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Instämmer med alla andra
![]()
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Aha, då måste det vara berms (banvallar)!? Smart!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
|
![]()
Glömde säga att det är otroligt fint byggt. Du är min gud när det gäller ruttbygge i MSTS
__________________
/Erik Götborg |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Tack!
![]() ![]() Japp, barns är det, men inte bara det... Hela terrängen är en modell, just här så är den en macka på 100 x 100m, vilket ger mig möjligheten att gå förbi msts terräng-begränsningar och kan då göra banvallar som verkligen är banvallar och modelleringar som kan positioneras på millimetern om så behövs. På modellen finns då även ogräs, träd etc etc... De första "terrängmodellerna" kommer ta lite längre tid att göra jämfört med att göra det direkt i RE, men ju fler varianter man gör, desto snabbare går det att bygga. Ett nytt avsnitt, som då utnyttjar terrängmoduler blir då genom väldigt lite arbete nästan på direkten färdiga då med ogräs o träd o hela härligheten. Slipper man även använda forest som ogräs-medel och kan istället lLOD-a modulerna. Marktexturen tar jag samma i modellen som jag faktiskt använder i RE, så sömmen mellan modul och RE-mark syns bara om man vet var den finns och knappt det... Inte drar det särskilt mycke polygoner heller, den här ligger just nu på drygt 500 poly. Så, det blir definitivt fortsättning på detta tema... ![]() Man återanvänder ju samma texturer om och om igen, det enda som blir extra är shaparna och dessa tar ju inte vådligt med plats. Vilken storlek jag sedemera kommer fastna på som modul får nog ge sig. Kommer i första hand utnyttja metoden på de sträckor i LLJ som inte är klara än. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Det var ju ännu bättre!
Så snart kan vi bygga landskap med terräng-moduler och utgå ifrån en helt platt mark...
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Ursäkta om jag frågar, men var får man tag på "berms (banvallar)"?
|
![]() |
![]() |