![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Jag tackar för dessa svar...Då skall jag bara se om jag kan reda ut var de skall stå så att det blir rätt... Ok, det kanske inte är aktuellt just nu men i och med att de inte behöver placeras på spåret och är ett störande moment när man ev kör rebuild så kan man ju placera ut dom när man behagar... Dessutom så hittade jag dom i listan i RE så därför tänkte jag fråga... MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Tomas har förklarat det fint med bilder på denna sidan:
http://www.home.vxu.se/tnonv03/swedi...es/tavlor.html Visserligen till Trainz men principen är ju densamma ![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Just det, det är ett jättesnyggt jobb Tomas gjort (som alltid...), överskådligt och bra!
Tack Patrik! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Rotade lite i pärmen från BV och hittade följande formel
S=(tb+t)*v+((v²-v²mål)/(2(r+L*g)) Där S= försignalavstånd tb= bromsarnas fördröjningstid (varierar mellan 4s för snabbtåg till 10-15s för godståg) t= förarens reaktionstid (rimligtvis inte många s men inget värde finns angivet) v= fordonets utgångshastighet i m/s (1Km/h = 0,2778m/s) vmål= fordonets målhastighet i m/s (alltå den hastighet som skall uppnås) L= lutningen på avsnittet fram till målpunkten utryckt i m/m (meter per meter 1-talet / 1000) g= jordaccelerationen 9,81 m/s² r= reterdationsförmåga/inbromsningsförmåga (X2000 har 11,5 m/s² ett tungt goståg har 0,6 m/s²) För att översätta detta till ett exempel. Du vill veta hur långt innan en förvarning om 40 Km/h (11,112 m/s) skall stå. Utgångshastigheten är 100 km/h (27,78 m/s) stäckan är för enkelheten skull helt plan. Detta ger fölajnde resultat X2000 ((4+2)*27,78)+((27,78²-11,112²)/(2*(1,15+0*9,81)) = 449m Godståg ((15+2)*27,78)+((27,78²-11,112²)/(2*(0,6+0*9,81)) = 1012m Denna formel gäller egentligen för hur långt ifrån en huvudljusignal man skall placera en försignal. Den fungerar även utmärkt att använda även när man vill veta hur långt innan en hastighetsäkning bör stå utmärkt för att ge en bra inbromsning. Med hopp om lite hjälp även om det blev rätt krångligt. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]()
Finns det någon formel i Excel för detta? Försöker ordna med en men jag är dels för trött för det och troligen för inkompetent på räknandet för att ordna en fungerande formel!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
|
![]()
__________________
M Hauguth Senast redigerad av hauguth den 2005-12-12 klockan 17:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Om du är duktig på excel kan du kanske fixa en kalkyl även för denna formel.
Den beskriver hur stor kurvradie man måste ha vid en viss hatighet. R= (11,8*V²)/250 Där R är radien i meter och V är Hastigheten i km/h. Har man istället en kurva som man vill veta hur fort man kan köra i får man kanppa in följande V= √((R*250)/11,8) Fast fördelen mellan simulator och riktig järnäg är ju att tåget håller sig kvar på spåret även om man har för snäv radie. Magnus |
![]() |
![]() |