![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
|
![]()
Vet du om det finns nå´n bra svensk guide för rules i trainz? Jag är ju inte så bright på just de sakerna..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]() Citat:
![]() Jag har planer på en demorutt med automatisk tågklarering/växelläggning för både autodrive tåg och manuella tåg men testar fortfarande en del ideer. Tanken då är att man åtminstone kan ladda hem den rutten och se hur reglerna är använda.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
|
![]()
Det vore ju bra...Tycker att reglerna är lite svåra att jobba med. Jag tror att det skulle kunna ha gjorts mycket enklare. Exempelvis om det hade funnits "om" "och" samt "eller" funktioner (som i excell)så hade det gått att bygga logik på ett väldigt enkelt sätt.
typ "om" trigger öst "eller" väst påverkas "och" om tåget på andra triggerspårområdet har tåg i motsatt riktning. Om villkoret uppfylls: Lägg växlar mot sidospår. Om villkoret inte uppfylls. Släpp förbi tåget på rakspåret. /hauguth |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Vad tror ni om en regel som alltid lägger växlarna i rakläge om spåret framör är tomt? Det innebär visserligen att alla mötande tåg får gå 'runt' på sidan men man slipper att få tåg som går in på sidan när det inte är möten. Denna regel borde vara betydligt enklare att göra.
Om jag förstått saken rätt så är det fortfarande så i TRS2006 att växeln läggs för kortaste vägen oavsett om man då går 'in på sidan' med hastighetsminskning som följd.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Jag råkade bara ramla in här. Det var ju ett tag sen ni diskuterade detta problem, men med lite kod i en regel skulle fixa detta. En användbar funktion som kan användas här är:
Kod:
Permit JunctionBase.RequestTrackPermit(GameObject obj, int direction)
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2006-09-05 klockan 17:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Finns det någon regel där ute någonstans, eller är det någon som har löst detta på annat sätt?
Om inte, har jag en regel för detta på prototypstadiet som verkar fungera, för den som är intresserad. Denna regel övervakar alla tåg som passerar mötesplatsen, och (vid eventuellt möte) dirigeras det tåg som kommer först, in på sidospåret. Alla växlar sköts om av regeln. Den fungerar både för manuell förare och Autodrive. Alla typer av AI-förare göre sig ej besvär.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]() Citat:
Själv är jag helrudis på sånt här, så jag skulle gärna vilja pröva din lösning för att kunna tygla Alistair och hans kompisar. Är väldigt förtjust i enkelspår med mötesspår, men har hittills inte kunnat köra det utan problem. Håkan |
|
![]() |
![]() |