![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Det där är knepigt som du redan upptäckt
![]() En "ful och enkel" lösning är att dedikera ett spår till varje håll i mötesplatsen så att trafik norr går alltid på huvudspåret och söder alltid via sidospåret... Men det du vill göra blir knepigare om man vill att det skall funka med både ai och manuellt körda tåg osv.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
|
![]()
Ja jag har förstått att det blir krångligt. Lyckades att få det att funka hyfsat, men det konstiga var att det bara funkade i en riktning??!?
Gjorde en trigger check som tittade på två triggers som var placerade på var sida lite före varje försignal mot mötesspåret. När första tåget passerar en trigger läggs båda växlarna om mot sidospåret. När första tåget når mötesspåret passerar han en trigger som lägger växlarna mot "raka"-spåret. När tåg nr 2 passerar raka-spåret startar en tid på ca 20 sek och därefter läggs växlarna om mot sidospåret. (om tåget är långt är det ju inte så smart att växlarna läggs om för tidigt så tåget spårar ur). Sen är det bara att köra. Fattar inte varför trigger cheken bara tittade på den ena triggern eftersom inget hände då jag körde fram med tåg nr 2 först. Sen vore det ju bra om någon regel säger att: Om spåret efter mötesspåret är fritt är det bara att blåsa förbi utan att gå in på sidan. Nå´n som förresten vet om man på svenska kan läsa lite mer om hur reglerna i trainz fungerar... mvh |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Jag har löst liknande med PathRule och Autopilot/Autodrive.
Har helt slutat att använda vanliga AI'n och kör med att låsa upp växlar med PathRule och sedan låta Autodrive köra till destination. Fördelen då är att Autodrive enbart kör framåt och lyder signaler/hastighet men lägger aldrig om växlar. Men just att få mötesplatsen att välja rakspåret för trafik oavsett håll om ingen mötande trafik finns har jag inte hittat någon vettig lösning på.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
|
![]()
Vet du om det finns nå´n bra svensk guide för rules i trainz? Jag är ju inte så bright på just de sakerna..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]() Citat:
![]() Jag har planer på en demorutt med automatisk tågklarering/växelläggning för både autodrive tåg och manuella tåg men testar fortfarande en del ideer. Tanken då är att man åtminstone kan ladda hem den rutten och se hur reglerna är använda.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
|
![]()
Det vore ju bra...Tycker att reglerna är lite svåra att jobba med. Jag tror att det skulle kunna ha gjorts mycket enklare. Exempelvis om det hade funnits "om" "och" samt "eller" funktioner (som i excell)så hade det gått att bygga logik på ett väldigt enkelt sätt.
typ "om" trigger öst "eller" väst påverkas "och" om tåget på andra triggerspårområdet har tåg i motsatt riktning. Om villkoret uppfylls: Lägg växlar mot sidospår. Om villkoret inte uppfylls. Släpp förbi tåget på rakspåret. /hauguth |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Vad tror ni om en regel som alltid lägger växlarna i rakläge om spåret framör är tomt? Det innebär visserligen att alla mötande tåg får gå 'runt' på sidan men man slipper att få tåg som går in på sidan när det inte är möten. Denna regel borde vara betydligt enklare att göra.
Om jag förstått saken rätt så är det fortfarande så i TRS2006 att växeln läggs för kortaste vägen oavsett om man då går 'in på sidan' med hastighetsminskning som följd.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |