Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-01, 22:30   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Det där med dubbelriktad trafik och möten är ett knepigt kapitel i trainz!

Det finns dock några knep man kan använda:

1. Använd dubbelspår och "direction markers" för att tvinga AI'n att välja olika spår beroende på riktning. Man lägger de gula markers så att de blockerar i början av ett block, då väljer AI'n normalt det andra spåret.

2. Har man ett längre enkelspår med dubbelriktad trafik så får man ta bort ALLA signaler mellan de växlar som är början och slutet på den dubbelriktade sträckan. Då får AI-tågen stå och vänta vid sista signalen bakom växeln i ena ändan tills sträckan är fri.
Gör man inte detta som kommer förr eller senare två tåg stå och titta på varandra på vardera sida om en signal mitt ute på den dubbelriktade sträckan...

3. Använda PathRule och Autopilot kommandon istället för vanliga AI'n. Detta funkar absolut bäst men är lite krångligt att ställa in. Funkar som så att man sparar ett antal Paths där man anger växellägen, dessa blir sen låsta tills vald växel/marker/signal är passerad. Sen kör Autopilot framåt utan att ändra växlar men lyder signaler och hastighet.
På så vis kan man låsa upp sträckor och undvika "slagsmål". Det går även att sätta signaler mera prototypiskt eftersom man slipper problemen med AI'n.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009