![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Det där med dubbelriktad trafik och möten är ett knepigt kapitel i trainz!
Det finns dock några knep man kan använda: 1. Använd dubbelspår och "direction markers" för att tvinga AI'n att välja olika spår beroende på riktning. Man lägger de gula markers så att de blockerar i början av ett block, då väljer AI'n normalt det andra spåret. 2. Har man ett längre enkelspår med dubbelriktad trafik så får man ta bort ALLA signaler mellan de växlar som är början och slutet på den dubbelriktade sträckan. Då får AI-tågen stå och vänta vid sista signalen bakom växeln i ena ändan tills sträckan är fri. Gör man inte detta som kommer förr eller senare två tåg stå och titta på varandra på vardera sida om en signal mitt ute på den dubbelriktade sträckan... 3. Använda PathRule och Autopilot kommandon istället för vanliga AI'n. Detta funkar absolut bäst men är lite krångligt att ställa in. Funkar som så att man sparar ett antal Paths där man anger växellägen, dessa blir sen låsta tills vald växel/marker/signal är passerad. Sen kör Autopilot framåt utan att ändra växlar men lyder signaler och hastighet. På så vis kan man låsa upp sträckor och undvika "slagsmål". Det går även att sätta signaler mera prototypiskt eftersom man slipper problemen med AI'n.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |