![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]()
Jo Bob det har i högsta grad med Trainz att göra.
BSI Pro Train har under ett par år levt på att sälja MSTS Add-ons och dessutom i olika forum kallat Trainz för en leksakstågssimulator. För att komma vidare behövde man ett bättre och mer flexibelt program att göra banor till och valde då Trainz TRS. Då man tidigare nedvärderat Trainz ansåg man sig tvugna att hitta på ett eget namn på TRS och så blev det "Pro Train Perfect". I början försökte man påstå att PTP var en vidareutveckling av TRS som man gjort själva och att man hade mycket tyska detaljer som kontaktledningar och signaler. Givetvis gick de tyska TRS användarna i taket, framför allt den kille som gjort kontaktledningarna och signalerna då han i readme klart angivit att hans content ICKE fick användas i kommersiellt bruk. Det blev ett större gräl i Aurans forum där PTPs österikiske VD både var mycket otrevlig och oärlig. Han skriver inte längre där. Det tragiska är att minst en av de tyska kreatörerna på egen begäran fått sina alster raderade från DLS och våra tyska banbyggare sitter i klistret. Greg L, Henk P (Cafe) och Lance J har haft fullt upp att moderera i det tyska forumet (en av de numera raderade höjdarkommentarer var "Ja vi tyskar vet ju hur det gick förra gången en österrikare talade om för oss vad vi skulle göra och tycka"). Det har lugnat ner sig lite nu men fortfarande spekuleras i vad PTP kommer att innebära. Som jag fattar det är PTP hela TRS men på tyska men deras add-ons kommer att undertrycka vissa TRS funktioner. Det handlar framför allt om "flygande kameror" som enligt PTP är en leksaksgrej men där den allmänna meningen är att det är för att den avslöjar hur dåligt rutterna är gjorda.
__________________
Kenny |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Förvirringen härjar fritt...
![]() Misstolka mig inte nu, jag önskar verkligen Trainz väl... Ju fler bra simulatorer, desto bättre.. och att Trainz är en ypperlig simulator är det ju ingen tvekan om.... Men... Hela den här historien smakar inte särskilt väl, i synnerhet det du Kenny nämner om de tyska kreatörerna som hamnat i klistret... Det som jag tycker är sämst är nog egentligen att Auran som företag får en hel hög med minus-poster här... dom har uppenbarligen inte mäktat med att vara starka med PT, utan det är tvärtom PT som har bestämt var skåpet ska stå och Auran försöker bara förtvivlat förklara hur det egentligen är... fast ingen förstår riktigt hur det egentligen är... den här meningen är ju så man baxnar: "Då man tidigare nedvärderat Trainz ansåg man sig tvugna att hitta på ett eget namn på TRS och så blev det "Pro Train Perfect"." hur kan PT bestämma en sån sak?? och, hur kan Auran acceptera en sån sak? PT må ju vara en stark kanal i Tyskland, men har svårt att tro att dom skulle vara dom enda som skulle få upp en vettig volym... Men, det är iof bara spekulation från min sida... Hur det än är med PTP och dess kvalitet på rutter vet jag inte riktigt... Men, de bilder som visas på deras sida är ju inte direkt så man trillar av stolen av häpnad... Och, då är det bland de första bilderna som når ut som ska föreställa TRS2006? Det är ju inte riktigt bra PR för Auran, direkt... PT är ju sig själv närmast, som de flesta företag som vill tjäna pengar... MSTS är gammalt och säljer inte lika mycket längre, självklart är det lämpligt att anamma Trainz. Men, man hoppas ju att Auran har avtalat väl med de här gossarna, så det inte blir nån dialekt av Trainz, som inte blir kompatibelt med övriga TRS... det skulle nog inte nån tjäna på, förutom PT själva... Ser fram mot när "riktiga" TRS2006 kommer ut ordentligt, så balansen återställs... Snygga screenshot därifrån känns mer angeläget än någonsin... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Mazz, du har kollat hemsidan på http://www.auran.com/TRS2006/index.php ?
Om du håller musen över Home knappen så hittar du lite screenshots. Fast lite bättre finns under Community/TPS Interviews och de olika gruppernas sidor. Verkar väldigt känsligt hos Auran just nu... Jag (och flera med mig) har försökt få svar på om AI och signalhantering är förbättrad men ingen har velat svara hittills. Istället verkar en del av de som skapat objekt till trs2006 bli närmast förnärmade om man vågar fråga om något de inte kan ge ett positivt svar på... Synd, jag reserverade en DVD edition av TRS2006 men just nu känns det som man nog skall vänta med beställningen tills man får läsa lite objektiva åsikter. Det blir lite väl dyrt att köpa grisen i säcken, speciellt som man ändå bara är intresserad av att göra egna rutter med svenskt material. EDIT: sorry, nu skenade jag iväg igen i en tråd! Tillbaka till Pro Trains...
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]()
Hej Deskgrunt
Anledningen till att få har velat svara på frågor av typ "Har AI och signalering förbättrats" är helt enkelt att dom ändringar som gjorts troligen kommer att betraktas som förbättringar av några och försämringar av andra. Det beror helt på hur du själv vill att det ska fungera om du blir nöjd eller inte. Få banor i verkligheten klarar sig utan mänsklig tågledning (skulle då vara hissbanor och vissa monorails) och definitivt inte enkelspårssträckor med många block och mötesspår av varierande längd. Att sedan "Alistair", "Kenny" med flera ibland far omkring som yra höns beror oftast på att den som gjort banan placerat signaler och växlar på ett icke genomtänkt sätt. Vad gäller innehåll i TRS vill jag inte uttala mig då jag inte vet vilka ändringar som gjorts sedan den sista betaversionen.
__________________
Kenny |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]() Citat:
Jo, det är ett sätt att se på saken. En annan är att oavsett hur många regler man använder och säkerställer exakta vägar med Pathrule osv så blir det nästan alltid problem nånstans. Största felet som jag ser det är att trainz i grunden verkar dela in blocken efter växlar och inte signaler. AI'n klarar ju inte bangårdar särskilt bra iheller utan vill ju helst backa igenom ett antal växlar fram o tillbaka. Ibland vill inte ett tåg flytta på sig eftersom en växel långt, långt bort är i kontroll av annat lok, detta trots att det finns flera signaler imellan och den egentligen inte skall korsa växeln. Detta kan lösas med Pathrule och Autopilot kommandon men tyvärr måste ändå vanliga AI'n användas sista biten intill en station, industri eller vid koppling av vagnar och det är då det ofta skiter sig. Egentligen borde det inte vara så omöjligt att simulera en tågklarerare som samarbetar med AI-förarna. Tågen går ju trots allt på förutbestämda banor och med bestämda fysikregler. Tillsammans med en tidtabell borde det vara möjligt att räkna ut vilket tåg som kan köra. Fast sånt kommer kanske i RSP. Men det är mycket möjligt att jag begär för mycket av spelet och gör rutterna för krångliga eller helt enkelt inte förstår hur det skall göras. Fast jag verkar ju inte vara ensam... Nåväl, den som lever får se. Trainz är ju fortfarande ett trevligt spel ![]() PS: Om jag fattade ett inlägg rätt nu så har man i varjefall förbättrat AI'n på en punkt, nämligen att den bestämmer hastigheten mjukare än tidigare. Detta kan vara en bra bit på vägen om man slipper de oberäkneliga hastighetstopparna när det är nära mellan växlar mm.
__________________
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-09-04 klockan 03:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]()
Du är långtifrån ensam och jag håller med om att den grundläggande bristen på design gör att "vi" stackars AI förare ibland gör dom mest tokiga saker. Till och frånkopplingar i bangårdar, rundgångar och liknande har i alla fall jag inte fått att fungera tillfredställande i TRS2004 och det är jag inte ensam om, i alla fall om man får tro inlägg i Aurans forum. Vilka ändringar som gjorts till TRS2006 och hur dom skulle påverka ditt fall kan jag inte uttala mig om men jag kan säga att AI logiken inte är omskriven i grunden vilket egentligen skulle behövas för att alla skulle bli nöjda. Sen är ju frågan om man överhuvudtaget kan formulera den sortens logik som behövs. Antalet tänkbara lösningar är stort och att sätta upp regler för hur man ska välja vilken som är bäst är som jag ser det omöjligt
__________________
Kenny |
![]() |
![]() |