![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Du kan inte öppna texturer filerna. Dom har gjort så, för att dom inte vill att vi ska kunna missbruka deras texturer och göra ommålningar hit och dit på deras matrial. Därför är vi tvungna att fråga och be efter deras texturemall. STW-gänget får rätta mig. om jag nu har missuppfattat allt. Det du frågar Deskgrunt om nu. Är inte det på själva texturmallen. Den som ligger på föregående sida som jag har gjort en grovmålning på. För att testa på åt dig. Är det den, så ligger den på 1024x1024x24b. Ibland kan det vara sparat som 32 på slutet. Ibland kan dessa siffror vara viktiga. Är det sparat 32 och du sparar i 24, så blir det helt fel färg på texturen. Dom där sista siffrorna kan nog någon annan förklara bättre. Jag skulle föreslå. Att du testar att måla om den mallen först och får det att fungera. Innan du provar med dina egna texturer. När du har fått till det, med den mallen. Så kan du gå vidare med dina texturer och prova bit för bit. För att se om det går. Bengan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Förstår inte riktigt vad du menar med siffrorna?
__________________
Arvid Nilsson |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Texturen MÅSTE vara 256x256 pixlar stor eller 512x512 pixlar stor eller 1024x1024 för att förklara det på ett enkelt sätt. Storleken på texturen/bilden
Om du använder mallen från STWs sidan så ska filen bli mellan 3 och 4 MB när du sparar den. Din fil är bara drygt 100 kb vilket tyder på att du gjort något fel på vägen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Har du verkligen gjort som jag skrev på andra sidan. Jag provade med din mall och det gick bra. Den håller 512x512x24, men det fungerar också. Gjorde om din Bmp till Tga. Döpte den till x12_ext-x14_ext. Kopierade ett annat textdokument och döpte den likadant, men med texture på slutet. x12_ext-x14_ext.texture. Öppnade detta textdokument och skrev in x12_ext-x14_ext.tga efter där det står Primary. Så här ser det ut efter det att jag har skrivit där. Primary=x12_ext-x14_ext.tga Tile=st Den här raden med tile=st vet jag inte vad det står för, men den fanns i alla fall med i det textdokument som jag kopierade. Sen tog jag bort den stora TEXTURE-fil som hette x12_ext-x14_ext.texture storleken på denna var 5462kb. För att den inte ska krocka med den nya textdokumentet. Borde vara samma storlek på din, men den kanske heter något annat för dig. Beror nog på vilken kuid du har öppnat. Om det är för X10, X12 eller X14. Den som jag har använt är X12:an. Bengan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Det fungerar inte!!
Kan du visa configen ocg filerna?
__________________
Arvid Nilsson |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Det enklaste testet är ju att inte kopiera mappen med X12-tåget i utan göra det direkt i mappen. På detta sätt utesluter man var det kan gå fel.
Börja med att bara testa DIN textur i den riktiga X12-mappen. När väl det fungerar då kan man gå vidare med att skapa en egen mapp och ändra kuid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Inte ens där fungerade det!!!!
![]() ![]()
__________________
Arvid Nilsson |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Antigen gör du dina försök på ett helt felaktigt sätt
eller så är texturen inte inom de mått som vi sagt. Eftersom Bengan fått det att fungera verkar det som att du inte följer våra anvisningar. Börja med att installera om X12 helt från början. Testa sedan att köra X12 i Trainz med orginalfärgen precis som det ska vara. Därefter ändrar du enligt de uppgidter Bengan innan sagt här med tga-filen och skapar en textfil med de uppgifter som han uppgav. Därefter borde du kunna se din egen målade textur. Om du inte ser din textur iaf är det bara att börja om från början igen och ta steg för steg och läsa noga och göra EXAKT så som Bengan beskriver. Senast redigerad av Fredrik den 2005-08-18 klockan 17:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Arvid.
Har tagit en kopia på Fredriks mapp. Och gjort om allt från början. Har tagit 10 bilder för varje steg. Följ dom steg för steg, så ska det nog fungera för dig. Sista bilden är från ObjectExplorer. Du får ta och klippa och justera lite på mallen. Då det inte stämmer till 100% med mappningen. Lite utav underredet är med uppe vid taket på vissa ställen. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
5 bilder till.
Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Yes jippie vohho!!
Äntligen! Nu när det var bmp fungerade det! Kanske detta med coop forum med? Ska försöka fixa det med taket nu
__________________
Arvid Nilsson |
![]() |
![]() |