Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-19, 20:05   #1
Joel
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Question Fråga angående TSM

Hej!

Sitter och drömmer om att lyckas med ett C20 tågsett, så jag har börjat med det. Jag har kommit en liten bit på manövervagnen men nu har jag fastnat, och om jag inte får er hjälp så får jag göra om allt jag gjort hittills. Det är så att jag undrar om man kan lägga till polygoner i efterhand i en modell, jag visar med hjälp av en bild hur jag menar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled-1.jpg (63.0 KB, 112 visningar)
Joel besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 00:55   #2
tjalle
Medlem

Reg.datum: May 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Standard Make poly...

Hejsan.

Det går bra genom att markera de punkter du vill ha polygonen i (t.ex. i en rektangel eller triangel) och sedan gå in i menyn "Polygon" och välja "Make poly from select points"...
Gammal 2005-04-20, 08:44   #3
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Av din bild undrar jag om det inte är lägga till en punkt du egentligen menar?
Man kan lägga till punkter genom att välja två förbundna punkter och sedan finns det ett kommando att lägga in en punkt mitt mellan dem. Kommer dock inte ihåg kommandots exakt namn då det är länge sedan jag använde TSM (gmax är mycket kraftfullare).
I den bild du visar upp är dock inte problemet att du har för få punkter utan snarare det motsatta. Undersidan ser ut att vara tämligen slät och platt, då borde inte behövas mer punkter än i hörnen. Ju fler punkter du har detso fler polygoner kommer det att bli för att täcka upp det nätverk som bildas när punkterna förbinds och desto tyngre kommer det att gå i MSTS (sämre frame rate). Man vinner absolut ingenting på att dela en helt slät yta i flera polygoner utan ska sträva efter att täcka så stora ytor som möjligt med så få polygoner som möjligt.

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-20, 13:09   #4
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW
Av din bild undrar jag om det inte är lägga till en punkt du egentligen menar?
Man kan lägga till punkter genom att välja två förbundna punkter och sedan finns det ett kommando att lägga in en punkt mitt mellan dem. Kommer dock inte ihåg kommandots exakt namn då det är länge sedan jag använde TSM (gmax är mycket kraftfullare).
I den bild du visar upp är dock inte problemet att du har för få punkter utan snarare det motsatta. Undersidan ser ut att vara tämligen slät och platt, då borde inte behövas mer punkter än i hörnen. Ju fler punkter du har detso fler polygoner kommer det att bli för att täcka upp det nätverk som bildas när punkterna förbinds och desto tyngre kommer det att gå i MSTS (sämre frame rate). Man vinner absolut ingenting på att dela en helt slät yta i flera polygoner utan ska sträva efter att täcka så stora ytor som möjligt med så få polygoner som möjligt.

Mvh Anders
Att misstänka är nog att han ska göra någon icke slät yte under tåget? Annars så är de punkterna inte nödvändiga som sagt!
Gammal 2005-04-20, 16:45   #5
Joel
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vr98olli
Att misstänka är nog att han ska göra någon icke slät yte under tåget? Annars så är de punkterna inte nödvändiga som sagt!
Jo vr98olli, du är inne på rätt spår. Jag ska faktiskt inte skapa en ojämn yta under tåget, men punkterna kommer att behövas för att kunna skapa visa andra former. Finns det förresten någon här som kan kommandot för att skapa en ny punkt mellan två markerade?
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 09:06   #6
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Öppnade TSM för första gången på länge igår kväll.
Knappt jag känner igen mig och fick leta ett tag för att hitta kommandot "Add point", kortkommando Ctrl-A.
Markera två förbundna punkter och tryck sedan Ctrl-A och TSM kommer att lägga in en ny punkt mitt på linjen mellan de två valda.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 17:53   #7
Joel
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW
Öppnade TSM för första gången på länge igår kväll.
Knappt jag känner igen mig och fick leta ett tag för att hitta kommandot "Add point", kortkommando Ctrl-A.
Markera två förbundna punkter och tryck sedan Ctrl-A och TSM kommer att lägga in en ny punkt mitt på linjen mellan de två valda.
Tack för hjälpen!
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:25.