Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-31, 11:16   #1
DJTimboy
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: jokkmokk, , .
Inlägg: 1 066
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
Tjatte, så roligt

DJTimboy, merit att vara eldare på och övningkört ånglok på JTJ var nog ett plus för utbildningens skull i Hallsberg, men hur det är med SJ/GC mm vet jag inte hur de ser på saken.. men vissa bitar kan man ju tona ner.. speciellt tågsimulator och fotomupp (om man nu är sådan)

/Tomas

Jo, du har klart en fördel då. Men dom små bolagen brukar oftast inte bry sig om muppar, men SJ, GC och TKAB brukar inte vilja ha någon mupp. Glömmer aldrig det Sven Malmberg sa på ett möte:

- Aldrig i helvete att en mupp ska jobba här
DJTimboy besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 11:30   #2
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Grattis till utbildningen Tomas! Men varför är det en nackdel att vara tågmupp, jag tycker att tågbolagen snarare borde tycka det är trevligt med personal som brinner för sitt arbete?
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 12:07   #3
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

Hinken ta en titt på http://www.jarnvagsstyrelsen.se/forfattningssamling.htm
där hittar du en föreskrift om hälsoundersökning och hälsotillstånd samt två bilagor som du kan ta en titt på, har själv helt normal syn så jag kan inte det där om synkrav.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 12:29   #4
DJTimboy
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: jokkmokk, , .
Inlägg: 1 066
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel
Grattis till utbildningen Tomas! Men varför är det en nackdel att vara tågmupp, jag tycker att tågbolagen snarare borde tycka det är trevligt med personal som brinner för sitt arbete?
Det har hänt vissa olyckor för att lokförarna varit tågmuppar. Några av dom på rangerbangårdar.
DJTimboy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 15:14   #5
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Vad är en tågmupp och när blir man det?

Vilka är olyckorna? Tänkte jag skulle läsa järnvägsinspektionens rapport om dessa olyckor. Tror knappst det står i rapporten att det är på grund av en tågmupp olyckan(orna) inträffade
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 16:43   #6
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Question

Tyvärr är det ganska vanligt att många inom järnvägen tycker att man är konstig om man är intresserad av tåg och samtidigt jobbar med tåg. Som att svära i kyrkan. Jag förstår inte denna inställning.

Om du jobbar med data och sysslar med det på fritiden är det OK, ses som en seriös person. Jobbar du som bilmek och fixar bilar på din fritid är det också OK, vilken tillgång för firman.
Men om du jobbar som järnvägare och är intresserad av järnväg på din fritid, puh vilket pucko/nörd man är.

Varför
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 18:10   #7
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
Tyvärr är det ganska vanligt att många inom järnvägen tycker att man är konstig om man är intresserad av tåg och samtidigt jobbar med tåg. Som att svära i kyrkan. Jag förstår inte denna inställning.

Om du jobbar med data och sysslar med det på fritiden är det OK, ses som en seriös person. Jobbar du som bilmek och fixar bilar på din fritid är det också OK, vilken tillgång för firman.
Men om du jobbar som järnvägare och är intresserad av järnväg på din fritid, puh vilket pucko/nörd man är.

Varför
Life ain't fare, så enkelt är det! Det har nog att göra med att tåg av en "vanlig svesson" ses som ett transportmedel, kommunikation. Däremot så är bilar en hobby som många fler sysslar med och har fått en OK stämpel

Det krävs fler tågfotografer för att få en OK stämpel på våran hobby, vi måste ut och rekrytera!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-03, 23:31   #8
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Om jag förstått det rätt, så är det en PIIP nackdel om man nu alltså är en tågintreserad? Det förstår inte jag...

Borde inte operatöre(erna)n vara glad(a) åt en som har järnvägen som intresse, och alltså även lär sig snabbt?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009